Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Pravěk

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (30 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

2. Pravěk

Počátky prvních výtvarných projevů jsou spojovány již s dobou staršího paleolitu (600 000 až 250 000 př. n. l.), konkrétně s výrobou primitivních kamenných nástrojů jako byly pěstní klíny. Byly sice nedokonalé, avšak začínají se na nich již objevovat první estetické znaky, jako např. osová souměrnost.

Později, ve středním paleolitu se začínají objevovat dokonalejší pěstní klíny mandlového tvaru a spolu s kostěnou industrií dávají základ pro první příklady výtvarné kultury (malířství, sochařství ---> rytí prstem do jílu, pomalovávání těla hlinkami, zdobení předmětů). Ta se však plně projeví až v mladém a pozdním paleolitu, kdy na scénu přichází rod homo sapiens.

Samotný vznik umění v širokém slova smyslu bychom mohli datovat k vzniku člověka (homo sapiens), kdy od pouhé estetizace člověk přechází k výtvarným projevům jako obraz zvířete či člověka. Umění tedy vzniká tehdy, kdy člověk začíná tvořit ryze proto, aby něco vyjádřil či zobrazil, nikoli tedy z utilitárních důvodů. Umění se stává prostředkem komunikace. ( otisky rukou v bahně, makarónské kresby = vytlačování prstem do jílu dlouhých linií, tvořící hustou spleť čar

Paleolit

Z doby mladšího paleolitu se nám dochovali hlavně jeskynní malby, sošky, drobné zdobené předměty a šperky. Podle výtvarného slohu rozlišujeme dva okruhy, západoevropský, směřující k realistickému zobrazení, a východoevropský, tíhnoucí k geometrické abstrakci. Oba tyto vedoucí principy provází vývoj malířství a sochařství dodnes.

Nejvýznamnější jeskynní malby období paleolitu se vyskytují v tzv. frankokantemberské oblasti. Odtud také první objevená jeskyně Altamira ve Španělsku. Dnes známe přes 50 jeskyní po obou stranách Pyrenejí, v jižní Francii a severním Španělsku, a jejich počet stále roste. Námětem se stala lovná zvěř (poníci a jeleni v Lascaux) či lidské postavy. Malby vznikaly rytím křemenovými rydly a nátěry přírodními barvami. Z chaotického uspořádání zvířecích výjevů postupně vzniká scénický obraz.

- jeskyně Altamira (180 obrazů býků) a Pindal (obraz mamuta) ve Španělsku

- jeskyně Lascaux ( 6m vysoké obrazy zvěře) ve Francii

Kromě maleb jsou časté i nálezy kultovních sošek ženských postav (venuší), zasvěcených kultu plodnosti (sošky nemají vyznačený obličej, jsou však zveličeny ženské rysy) a sošek zvířat, sloužících jako amulety v lovecké magii. Jako materiál byl nejčastěji používán kámen slonová kost či hlína.

Venuše se hojně vyskytují na území od západní Evropy až po dálný východ. Sošky mužských postav, či jen hlaviček, jsou vzácnější.

Množství nástrojů a zbraní bylo zdobeno rytinou či řezbou. Vrcholným projevem jsou tzv. náčelnické hole s rytinami zvířat a vrhače oštěpů, též s vyřezávanými zvířecími motivy.

Témata, do kterých materiál patří