Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Románské umění

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (46.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

8. Románské umění

a) Pojem, časové vymezení, zdroje

Románský sloh vznikl v Evropě zhruba v 11. a ve 12. st.Souvisí s nerovnoměrným vývojem feudalismu  jeho čas. vymezení i charakter se v různých zemích liší (Něm. – 1. pol. 13. st., Fr. – před. pol. 12. st. již gotika, Čechy – 1. pol. 13. st.).

Pojem rom. sloh vznikl v 1. 1/3 19. st. a nahradil starší termín byzantský sloh.Vztahuje se na arch. 11. a 12. st., podobá se antickým stavbám říše římské.Románské umění mělo vystřídat ant. umění.Bylo to provinční římské umění, méně již přínos nových národů.

Zrodil se ve stejné době v různých zemích – ne na jednom místě  rom. umění se liší podle jednotl. oblastí.

Z počátku mělo sakrální charakter (církevní).Církev předepisovala obsah, náměty,formu  oslava zjevení, posmrtného života a vyjádření zákl. myšlenek křesťanské víry.Používá symbolů a tíhne k abstrakci.Necenila se tvůrčí originalita  pracvalo se podle předloh, autoři nekreativní, snaha jen napodobovat.Jména umělců až na konci rom. umění.

b) Základní principy architektury, sochařství, malířství

architektura

Hlavní druhy staveb: kostel a klášter (sakrální stavitelství), hrad, městský palác, měšťanský dům a kamenný most (světské stavitelství).

kostel: a) podélný – bazilika

b) centrální - rotunda

bazilika – půdorys latinského kříže s příčnou lodí a kněžištěm s půlkruhovou apsidou, zaklenutí hlavní lodi (ochrana proti požáru); převzala prvky pozdně římské a raně křesťanské a vytvořila nový celek protikladný raně křesťanské snaze po jednotné a celistvé formě; vznikla adicí (skládáním jednotl. prvků v co největší, nejsložitější a nejbohatší soubor, aniž by ztratily platnost) - analogie s feudálním systémem (nadřízenost a podřízenost na majetku, kdy si mocní zachovají své postavení);

křížová klenba – dovolovala odlehčení zdiva

tlusté zdi – char. rysy hmotnosti, masivnosti, převládající horizontálnosti

stavba obecně – spíše do šířky, mohutnost stavebních článků, malá střílnovitá okna, nový systém členění stěn hl. lodi do výšky

stavební materiál – kámen (vápenec ve Fr., mramor v It., pískovec v Něm., opuka v Čechách) nebo cihly (It., Fr., Něm., Ang.)

zdivo – režné nebo kvádříkové (zdi se neomítaly)

sochařství

Spolu s malířstvím plnilo funkci šíření náboženských idejí  vázáno hlavně na kostel a bohoslužbu.Díky vlivu církve sílil transcendentální ráz (symsl lidské existence je v posmrt. životě) a jeho antirealistický program  románský antirealismus:

  1. nezájem o prostor (umělec neznal a neužíval perspektivu, osoby dostávaly měřítko podle svého pořadí v hiearchii náb. pojmů – hieratická perspektiva)

  2. nezájem o plastický tvar (v sochařství převládl plošný reliéf, v malířství konturová kresba – není stínování objemu)

  3. umělci nepracovali samostatně, ale s předlohou

  4. záliba ve stylizaci (přejímání a obměňování hotových schémat – vznik dekorativního ornamentalismu)

Témata, do kterých materiál patří