Předchůdci impresionismu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Předchůdci impresionismu
ANGLIČTÍ KRAJINÁŘI (18. - 19. století)
John Constable a Joseph William Turner
Pokoušeli se zachytit proměnlivé hry světla v přírodě.
Především Turner malířem světelných efektů a mlžných oparů – Parník ve svěhové bouři.
BARBIZONSKÁ ŠKOLA
1825 Francie, vesnice Barbizon – malíři zde malují přímo v plenéru (obrazy s vodní hladinou)
snaha o zachycení okamžiku - Camille Corot
EDUARD MANET
Barva se pro něj stala hlavním vyjadřovacím prostředkem.
Impresionisté v něm viděli svůj vzor, přestože s nimi nevystavoval a impresionistickým způsobem nemaloval.
Nejslavnější obraz je Snídaně v trávě.
Joseph William Turner
jedinečným způsobem zacházel s barvami
hlavním představitelem anglické krajinomalby
snažil se prosadit uznání krajinomalby jako samostatného druhu umění
Navzdory své neobvyklé technice byl od počátku velmi úspěšný, teprve jeho pozdní dílo narazilo na nepochopení tehdejší společnosti.
Barva na jeho obrazech se stále více odhmotňuje a vzdaluje se předmětům. Obrysy se postupně zcela rozplývají a jen příležitostně jsou vkládány detaily ostrých kontur.
Turner se zabýval Goethovou naukou o barvách a prováděl vlastní experimenty.
Déšť, pára a rychlost
Obraz z roku 1844 je jedním
z prvních zobrazení železnice.
Svým vyjádřením atmosféry, světla a vzduchu pomocí barvy se Turner stal předchůdcem impresionismu.
Parník ve sněhové bouři
Turner zachytil na obraze vír neobvyklé síly.
Vidíme, co znamená být na moři v bouři, a navíc v bouři sněžné. Bílá stěna ze sněžných vloček, husté mraky nad komínem parníku, zuřivá změť vln – to vše působí velmi realisticky.
Pokud bychom přenesli tento obraz do jiného století, působil by jako dílo abstraktní.
BARBIZONSKÁ ŠKOLA
1825 Francie, vesnice Barbizon
malíři zde malují přímo v plenéru (obrazy s vodní hladinou)
snaha o zachycení okamžiku - Camille Corot
Camille Corot
Most v Mantes
Francouzský malíř spojovaný s barbizonskou školou, při cestách
po Itálii si poprvé vyzkoušel výhody malování v plenéru.
Eduard Manet
Francouzský malíř, předchůdce moderního malířství.
V roce 1863 na Salonu odmítnutých vystavil obraz Snídaně v trávě.
Jeho díla vyvolala vlnu kritiky. Přes oficiální odmítnutí ovlivnil mnohé mladší umělce a především vývoj impresionismu.
S impresionisty se spřátelil, ale způsob jejich práce nepřijal a
nevystavoval s nimi.
Hlavním tématem jeho obrazu byl člověk.
Obraz: Snídaně v trávě
Piknik v lesích byl odjakživa oblíbeným námětem malířů.
Skupina postav je kompozičně podobná mytologickému výjevu na jednom Rafaelově obrazu.
Kritiky i veřejnost šokovala modernost tohoto díla, na kterém je nahá žena a odění muži. Koupající se dívka v pozadí nemá proporce v souladu s ostatními postavami na plátně.