17 (17A) - Ekonomika ČR II (doprava a služby)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Na významu nabývá v okolí velkých měst příměstská doprava, která ale naráží na limity kapacity dráhy i počtu vozidel (Praha a systém S: z 80 000 l. v roce 2008 na 160 000 l. v roce 2019)
S VRT se momentálně nepočítá, na špičkové úrovni jsou však unikátní zkušební okruhy VUZ, které umožňují rychlost až 230 km/h
Historie
První drahou na našem území byla od 30. 9. 1828 koněspřežka České Budějovice – Linz, první parní vlak přijel roku 1839 do Břeclavi
V červnu 1903 vyjel na dráhu z Tábora do Bechyně první elektrický vlak ve střední Evropě
Nejdelším mostem je Negrelliho viadukt, nejdelším tunelem poté Ejpovický tunel o délce 4150 m
LETECKÁ DOPRAVA
Letecká doprava v ČR má již výhradně mezinárodní charakter, přičemž většina letů je pravidelných, část z nich je nepravidelná (charterové lety)
V případě ČR dominuje přeprava osob, Letiště VH v Praze odbavilo za rok 2019 celkem 17 800 000 cestujících a dlouhodobě roste, zbytek se potýká s úbytkem cestujících (KV s odlivem Rusů apod.)
V České republice je 91 letišť, z toho 8 veřejných mezinárodních (především Praha-Ruzyně, Ostrava-Mošnov, Brno-Tuřany, Pardubice a Karlovy Vary)
Vnitrostátní letecká doprava v ČR již prakticky neexistuje, mohou za to rychlejší vlaky i ekologie, v roce 2011 skončilo spojení Prahy a Karlových Varů, Prahy a Brna, v roce 2019 i Prahy a Ostravy
VODNÍ DOPRAVA
Vodní doprava v ČR je omezena pouze na největší toky (Labe, Vltava, Berounka), délka 676 km
Jedná se především o přepravu nákladů; po vodě je přepraveno cca 2 % objemu vývozu a dovozu
Nejdůležitějšími přístavy jsou Praha-Holešovice, Lovosice a Děčín
Pro dálkovou vodní dopravu je využitelných 315 km souvislé labsko-vltavské vodní cesty, Labe je splavné po Chvaletice (v budoucnu Pardubice), Vltava po Slapy
Plány na kanál DOL (Dunaj – Odra – Labe) jsou v dnešní době zcela zcestné, uvažuje se ale o splavnění Odry do Polska
V posledních letech je problém časté sucho a kolísání toku v úseku Ústí nad Labem – Hřensko
POTRUBNÍ DOPRAVA
Délka ropovodů na českém území je celkem 675 km
Dlouhodobě byl pro ČR důležitý ropovod Družba, který vede z ruské Sibiře a ropou napájí všechny české ropu zpracovávající podniky (UNIPETROL: Paramo Pardubice, KnV, Chemopetrol Litvínov)
V 90. letech došlo k výstavbě ropovodu IKL (Ingolstadt – Kralupy n/V – Litvínov), reálně ale vede pouze do Nelahozevsi (strategické ropné zásoby), v tomto případě jde o ropu z arabských zemí
Plyn k nám míří ze 3/4 z Ruské federace, zbytek dodává Norsko
Jedinou spojnicí byl dlouhodobě plynovod Transgas
Od roku 2013 k nám proudí plyn i plynovodem Nord Stream 1 s odbočkou Gazela
MĚSTSKÁ DOPRAVA A HROMADNÁ DOPRAVA PO REGIONU
Jediná síť metra v ČR má délku 65,2 km a nalezneme ji v Praze
V ČR je 7 tramvajových provozů; Praha, Brno, Ostrava, Olomouc, Plzeň, Liberec+Jn/N, Most+Lit.
V ČR dále nalezneme 14 provozů trolejbusových, přičemž ten nejmladší a také nejmenší pražský je aktuálně dočasně přerušen
Po likvidaci jednotné příměstské hromadné dopravy v 90. letech (státní podniky ČSAD) jsou dnes trendem krajské integrované dopravní systémy