17 (17A) - Ekonomika ČR II (doprava a služby)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
17; Ekonomika České republiky II (doprava a služby)
DOPRAVA
Přeprava osob a nákladů je jedním z klíčových odvětví ekonomiky České republiky, tj. i významnou složkou národního hospodářství
Význam dopravy v ČR plyne z její polohy na křižovatce transevropských cest v srdci Evropy
Velký význam má samozřejmě i vnitrozemská doprava, a to zejména pro přesun osob za prací či distribuci surovin a výrobků
Za posledních 30 let se výrazně proměnil význam a úloha dopravy v české společnosti, po roce 1989 se stále rapidně navyšuje její intenzita
Problémy
Staří silniční a železniční sítě – nedostatečná kapacita
Nárůst emisí z dopravy -> renesance hromadné dopravy mezi pracujícími
Základem dopravní soustavy ČR je silniční a železniční doprava
Ostatní druhy dopravy (letecká, vodní, …) mají v rámci vnitrozemských cest pouze doplňkový charakter, zcela specifickým případem je doprava potrubní
SILNIČNÍ DOPRAVA
Silniční síť tvoří dálnice a silnice I., II. A III. Třídy (rychlostní silnice jsou od roku 2016 včleněny do kategorie dálnic, nebo silnic I. Třídy), nehovoříme o místních komunikacích
Délka všech silnic v ČR dosahuje hodnoty asi 56 000 kilometrů (+ 75 000 km místních komunikací), z toho 1281 kilometrů jsou dálnice
Hustotou silnic patříme k předním zemím Evropy, což je dědictví především z dob R-U (1918 – 49 000 km komunikací); počet a délka dálnic je ale nevelká
Síť dálnic měla být původně dokončena v roce 2010 (2128 km), v současné době existuje předpoklad, že základní dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050
1939 – zahájení D1, zastaveno do 1942
Obnovení roku 1967, dokončení v listopadu 1980 (první úsek do Mirošovic – 1971)
80. a 90. léta – výstavba D5 a D8
Vůbec nejzatíženějším úsekem silnic je Barrandovský most (přes 140 000 aut/den)
Nejdelším mostem je most Radotínský (2045 m), který je součástí Pražského okruhu, nejdelším tunelem poté Bubenečský tunel (5502 m), součást Blanky
ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA
Máme jednu z nejhustších železničních sítí na světě (na úrovni Švýcarska, Belgie či Lucemburska)
Celkem jde o 9600 kilometrů tratí (to je více než Transsibiřská magistrála), drtivou většinu vlastní stát, zhruba 200 kilometrů je poté soukromých (např. Jindřichohradecké místní dráhy, AŽD – Most – Lovosice, Kopidlno – Bakov nad Jizerou)
Elektrizována je zhruba třetina, 20 % tratí je vícekolejných (jediná 3K Praha-Libeň – Poříčany, jediná 4K (ve výstavbě) Praha-Hostivař – Praha-Vršovice)
Standardní rozchod činí 1435 mm, v osobním provozu jsou stále také tři úzkokolejné dráhy o rozchodu 760 mm (dvě z toho JHMD, poté Osoblaha v MSZ kraji)
Páteří systému jsou 4 tranzitní koridory s rychlostí až 160 km/h zařazené do Transevropské dopravní sítě (TEN-T)
Počet přepravených cestujících dlouhodobě roste (modernizace, lepší vozidla či státní slevy), v návaznosti na otevírání trhu je plánovaná jednotná jízdenka „One ticket“
Za rok 2019 bylo přepraveno více než 190 milionů osob a 70 milionů tun zboží