Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17 (17A) - Ekonomika ČR II (doprava a služby)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

17. maturitní otázka ze zeměpisu

17; Ekonomika České republiky II (doprava a služby)

DOPRAVA

  • Přeprava osob a nákladů je jedním z klíčových odvětví ekonomiky České republiky, tj. i významnou složkou národního hospodářství

  • Význam dopravy v ČR plyne z její polohy na křižovatce transevropských cest v srdci Evropy

    • Velký význam má samozřejmě i vnitrozemská doprava, a to zejména pro přesun osob za prací či distribuci surovin a výrobků

  • Za posledních 30 let se výrazně proměnil význam a úloha dopravy v české společnosti, po roce 1989 se stále rapidně navyšuje její intenzita

  • Problémy

    • Staří silniční a železniční sítě – nedostatečná kapacita

    • Nárůst emisí z dopravy -> renesance hromadné dopravy mezi pracujícími

  • Základem dopravní soustavy ČR je silniční a železniční doprava

    • Ostatní druhy dopravy (letecká, vodní, …) mají v rámci vnitrozemských cest pouze doplňkový charakter, zcela specifickým případem je doprava potrubní

SILNIČNÍ DOPRAVA

  • Silniční síť tvoří dálnice a silnice I., II. A III. Třídy (rychlostní silnice jsou od roku 2016 včleněny do kategorie dálnic, nebo silnic I. Třídy), nehovoříme o místních komunikacích

  • Délka všech silnic v ČR dosahuje hodnoty asi 56 000 kilometrů (+ 75 000 km místních komunikací), z toho 1281 kilometrů jsou dálnice

    • Hustotou silnic patříme k předním zemím Evropy, což je dědictví především z dob R-U (1918 – 49 000 km komunikací); počet a délka dálnic je ale nevelká

  • Síť dálnic měla být původně dokončena v roce 2010 (2128 km), v současné době existuje předpoklad, že základní dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050

    • 1939 – zahájení D1, zastaveno do 1942

    • Obnovení roku 1967, dokončení v listopadu 1980 (první úsek do Mirošovic – 1971)

    • 80. a 90. léta – výstavba D5 a D8

  • Vůbec nejzatíženějším úsekem silnic je Barrandovský most (přes 140 000 aut/den)

  • Nejdelším mostem je most Radotínský (2045 m), který je součástí Pražského okruhu, nejdelším tunelem poté Bubenečský tunel (5502 m), součást Blanky

ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA

  • Máme jednu z nejhustších železničních sítí na světě (na úrovni Švýcarska, Belgie či Lucemburska)

  • Celkem jde o 9600 kilometrů tratí (to je více než Transsibiřská magistrála), drtivou většinu vlastní stát, zhruba 200 kilometrů je poté soukromých (např. Jindřichohradecké místní dráhy, AŽD – Most – Lovosice, Kopidlno – Bakov nad Jizerou)

    • Elektrizována je zhruba třetina, 20 % tratí je vícekolejných (jediná 3K Praha-Libeň – Poříčany, jediná 4K (ve výstavbě) Praha-Hostivař – Praha-Vršovice)

    • Standardní rozchod činí 1435 mm, v osobním provozu jsou stále také tři úzkokolejné dráhy o rozchodu 760 mm (dvě z toho JHMD, poté Osoblaha v MSZ kraji)

    • Páteří systému jsou 4 tranzitní koridory s rychlostí až 160 km/h zařazené do Transevropské dopravní sítě (TEN-T)

  • Počet přepravených cestujících dlouhodobě roste (modernizace, lepší vozidla či státní slevy), v návaznosti na otevírání trhu je plánovaná jednotná jízdenka „One ticket“

    • Za rok 2019 bylo přepraveno více než 190 milionů osob a 70 milionů tun zboží

Témata, do kterých materiál patří