17 (17A) - Ekonomika ČR II (doprava a služby)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
V posledních 10 letech proběhla za dotací z EU významná obnova vozového parku trolejbusů, trendem je nákup parciálních trolejbusů s přídavnými bateriemi, které umožňují jízdu mimo TV
Podporován je také nákup autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) či elektrobusů (které se bez dotace nemohou vyplatit; elektrobus stojí tolik, co 2-3 klasické autobusy), s tím souvisí vznik malých elektrizovaných MHD (Kutná Hora, Bílina, Náchod)
OBCHOD V ČR A JEHO ZMĚNY PO ROCE 1989
Ekonomická situace ČSR, resp. ČR po roce 1989 nebyla vůbec jednoduchá
70 % obchodu s rozkládajícími se zeměmi RVHP (SSSR velkým dlužníkem), 30 % s tržními ekonomikami
Srovnání
Podíl zahraničního obchodu (export + import ku HDP) na HDP činil v roce 1990 pouhých 54 %, nyní je to více než 150 %
V roce 1993 činil export 422 miliard Kč, dnes jde o více než 4 biliony korun
Sjednocené Německo se velmi rychle stalo nejdůležitější partnerem ČR, v roce 1993 byl export i import 29 %, nyní je export cca 40 %, import 30-32 %
Po vstupu do EU vzrůstá vývoz i dovoz, v roce 2005 poprvé kladné saldo obchodní bilance
Podíl dovozu ze zemí EU se pohybuje okolo 75 %, podíl vývozu do zemí EU vzrostl po našem vstupu do EU ze 79 % na 86 %
V 90. letech proběhla devalvace měny, která přispěla ke konkurenceschopnosti v oborech s nízkou přidanou hodnotou (textilní, sklářský p.), postupně ale vzrůstá význam exportů dopravních prost.
S tím souvisí i koupě Škody Auto Volkswagenem (1991 – 31 %, 1995 – 70 %, 2000 – 100 %)
Export
Ve svém exportu mělo ČSR hlavně stroje a zařízení (45 %), bezprostředně po rozpadu RVHP tento podíl klesl na třetinu, zatímco narostl podíl surovin a polotovarů (hutní či ocelářské výrobky)
Na konci devadesátých let se ČR dostává do pozice exportní ekonomiky silně závislé na automobilovém průmyslu
GER, SVK, POL, FRA, VB, AUT, dále RUS, USA
Import
V importu v roce 1989 dominovaly opět stroje a zařízení (35 %), po revoluci jejich dovoz z důvodu technické zaostalosti ještě narostl
Dovoz je od roku 1993 téměř neměnný, stroje a dopravní prostředky (36 %), tržní výrobky (16 %), chemikálie (12 %) a spotřební zboží a minerální paliva (12 a 11,1 %)
GER, CHN, POL, SVK, RUS, ITA
ROZMACH CESTOVNÍHO RUCHU
Cestovní ruch v ČR zažívá po roce 1989 bouřlivý rozmach, ten předně souvisí s otevřením hranic, liberalizací tuzemské ekonomiky a jejím zapojením do globalizujícího se světového trhu
Rozvoji napomohl i vstup do EU a následně schengenského prostoru
V posledních letech turismus dále roste díky nebývalé prosperitě ekonomiky a rozšiřování online služeb v oboru (prodej letenek, bookování hotelů, AirBnb)
V roce 2018 poprvé přijel do ČR větší počet turistů, než kolik má obyvatel, mezi lety 1989 a 2018 vzrostl počet ubytovacích zařízení z 1430 na 6280
Rostou i čísla domácích turistů, jejich počet se od roku 1989 zdvojnásobil na cca 10 milionů
V některých lokalitách (Český Krumlov, Adršpach, Krkonoše či centrum Prahy) dorůstá počet turistů do neúnosného stavu, ve hře jsou tedy omezení jejich vstupu
Na seznamu světového dědictví UNESCO má ČR 14 památek či památkových komplexů a 6 biosférických rezervací