Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




17 (17A) - Ekonomika ČR II (doprava a služby)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.71 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

17. maturitní otázka ze zeměpisu
  • V posledních 10 letech proběhla za dotací z EU významná obnova vozového parku trolejbusů, trendem je nákup parciálních trolejbusů s přídavnými bateriemi, které umožňují jízdu mimo TV

  • Podporován je také nákup autobusů na stlačený zemní plyn (CNG) či elektrobusů (které se bez dotace nemohou vyplatit; elektrobus stojí tolik, co 2-3 klasické autobusy), s tím souvisí vznik malých elektrizovaných MHD (Kutná Hora, Bílina, Náchod)

OBCHOD V ČR A JEHO ZMĚNY PO ROCE 1989

  • Ekonomická situace ČSR, resp. ČR po roce 1989 nebyla vůbec jednoduchá

    • 70 % obchodu s rozkládajícími se zeměmi RVHP (SSSR velkým dlužníkem), 30 % s tržními ekonomikami

  • Srovnání

    • Podíl zahraničního obchodu (export + import ku HDP) na HDP činil v roce 1990 pouhých 54 %, nyní je to více než 150 %

    • V roce 1993 činil export 422 miliard Kč, dnes jde o více než 4 biliony korun

    • Sjednocené Německo se velmi rychle stalo nejdůležitější partnerem ČR, v roce 1993 byl export i import 29 %, nyní je export cca 40 %, import 30-32 %

  • Po vstupu do EU vzrůstá vývoz i dovoz, v roce 2005 poprvé kladné saldo obchodní bilance

    • Podíl dovozu ze zemí EU se pohybuje okolo 75 %, podíl vývozu do zemí EU vzrostl po našem vstupu do EU ze 79 % na 86 %

  • V 90. letech proběhla devalvace měny, která přispěla ke konkurenceschopnosti v oborech s nízkou přidanou hodnotou (textilní, sklářský p.), postupně ale vzrůstá význam exportů dopravních prost.

    • S tím souvisí i koupě Škody Auto Volkswagenem (1991 – 31 %, 1995 – 70 %, 2000 – 100 %)

  • Export

    • Ve svém exportu mělo ČSR hlavně stroje a zařízení (45 %), bezprostředně po rozpadu RVHP tento podíl klesl na třetinu, zatímco narostl podíl surovin a polotovarů (hutní či ocelářské výrobky)

      • Na konci devadesátých let se ČR dostává do pozice exportní ekonomiky silně závislé na automobilovém průmyslu

    • GER, SVK, POL, FRA, VB, AUT, dále RUS, USA

  • Import

    • V importu v roce 1989 dominovaly opět stroje a zařízení (35 %), po revoluci jejich dovoz z důvodu technické zaostalosti ještě narostl

    • Dovoz je od roku 1993 téměř neměnný, stroje a dopravní prostředky (36 %), tržní výrobky (16 %), chemikálie (12 %) a spotřební zboží a minerální paliva (12 a 11,1 %)

    • GER, CHN, POL, SVK, RUS, ITA

ROZMACH CESTOVNÍHO RUCHU

  • Cestovní ruch v ČR zažívá po roce 1989 bouřlivý rozmach, ten předně souvisí s otevřením hranic, liberalizací tuzemské ekonomiky a jejím zapojením do globalizujícího se světového trhu

    • Rozvoji napomohl i vstup do EU a následně schengenského prostoru

  • V posledních letech turismus dále roste díky nebývalé prosperitě ekonomiky a rozšiřování online služeb v oboru (prodej letenek, bookování hotelů, AirBnb)

  • V roce 2018 poprvé přijel do ČR větší počet turistů, než kolik má obyvatel, mezi lety 1989 a 2018 vzrostl počet ubytovacích zařízení z 1430 na 6280

  • Rostou i čísla domácích turistů, jejich počet se od roku 1989 zdvojnásobil na cca 10 milionů

  • V některých lokalitách (Český Krumlov, Adršpach, Krkonoše či centrum Prahy) dorůstá počet turistů do neúnosného stavu, ve hře jsou tedy omezení jejich vstupu

  • Na seznamu světového dědictví UNESCO má ČR 14 památek či památkových komplexů a 6 biosférických rezervací

Témata, do kterých materiál patří