25.ČR - hospodářská charakteristika
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Silniční doprava
délka silnic: 55 912 km (dálnice – 506 km)
postrádá dostatečné množství moderních komunikací
pokračuje výstavba a modernizace dálniční sítě a okruhů velkých měst
Potrubní doprava
slouží k přepravě ropy a zemního plynu z Ruska
od roku 1996 funguje ropovod z Ingolstadtu
Vodní doprava
vodní toky splavné jen částečně (část Labe a Vltavy) → délka 303 km
menší význam kvůli omezené splavnosti vodních toků
Labe – splavné od Chvaletic
Vltava – splavná od Prahy po Mělník
slouží k přepravě hnědého uhlí a stavebních hmot
Letecká doprava
hlavní význam: v mezinárodním styku
12 veřejných mezinárodních letišť
Služby
v transformující se ekonomice se staly dynamickým sektorem hospodářství
→ důsledek zanedbání služeb v období před rokem 1989
služby dokázaly nabídnout zaměstnání lidem propuštěným z průmyslových a zemědělských oborů
podíl služeb na tvorbě HDP – dnes – 55%
zaměstnanost ve službách – 60%
výrazné zvýšení kvality a nabídky služeb ve všech oborech
největší rozvoj: peněžní služby a ochod
25.5 Cestovní ruch
rozvíjející se článek české ekonomiky
ČR ročně navštíví přes 20 mil. turistů – Němců, Poláků a Nizozemců
dominantní region CR – Praha (vč. Kutné hory a Karlštejn) → navštíví ji 40% zahraničních turistů
2. nejnavštěvovanější oblast: Krkonoše
západočeská lázeňská města: Karlovy Vary, Mariánské Lázně, Františkovy Lázně
Morava: Olomouc, Kroměříž, Lednicko-valtický areál, Brno, Jeseníky, Beskydy