Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Evropské státy a cestovní ruch

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.63 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Nejnavštěvovanější státy Evropy (2017):

  • Francie (81 mil./rok)

  • Španělsko (56 mil./rok)

  • Itálie (46 mil./rok)

  • Turecko (34 mil./rok)

  • Spojené Království (29 mil./rok)

  • Německo (28 mil./rok)

28. ČR (8,8 mil./rok)

Největší příjmy v Evropě (2015) (bez dopravy) z mezinárodního CR:

  • Francie

  • Španělsko

  • Spojené Království

Největší útraty Evpanů (2015) (bez dopravy) v mezinárodním CR:

  • Německo

  • Spojené Království

  • Francie

Mezinárodní příjezdy turistů v roce 2012 (v mil.):

Mezinárodní příjmy z cestovního ruchu v roce 2012 (v mld. USD):

Části Evropy

Severozápadní Evropa

Severní Evropa

  • Severské státy

  • Skandinávie

Severovýchodní Evropa

  • Baltské státy

Západní Evropa

  • Benelux

  • Britské ostrovy

Střední Evropa

  • Visegrádská čtyřka- Česko, Slovensko, Maďarsko, Polsko

Východní Evropa

Jihozápadní Evropa

  • Pyrenejský poloostrov

Jižní Evropa

Jihovýchodní Evropa

  • Balkán

Lázeňský CR v Evropě

Historie

  • Rozvoj lázeňství v evropském pojetí je založen na pradávném zájmu lidí o přírodní minerální prameny, které se od odlišovaly od běžných pramenů především svým vzhledem, chutí a teplotou.

  • Tyto „zázračné“ prameny začali využívat k vodoléčbě především Římané, kteří na ně při svých válečných výpravách narazili, a to zejména na území dnešní Francie, ale i v jiných částech Evropy (dnešním Německu, Chorvatsku, Maďarsku, atd.).

  • Lázeňství založené na evropské tradici se v minulosti a především v první polovině minulého století vyvíjelo v závislosti na celkovém stavu a vývoji společnosti v jednotlivých zemích. Například vývoj lázeňství v Čechách na Moravě a na Slovensku byl velmi obdobný vývoji tohoto oboru v sousedním Německu, Rakousku, ale i v zemích bývalé Jugoslávie.

  • Od roku 1989, kdy v naší zemi i v zemích bývalého sovětského bloku dochází k transformaci společnosti ve prospěch komerce a směrem k vyspělé Evropě, dochází k výraznému posílení komerčního významu lázeňských center, kvalitativnímu zlepšení jejich vzhledu a vybavenosti a v neposlední řadě i lepší propagaci s kladným důsledkem - vyšší návštěvnosti zahraničními hosty.

  • Za posledních deset let se poměr zahraničních návštěvníků našich lázní zvýšil o více než 100%.

Lázeňství

  • Lázeňství založené především na využívání přírodních léčivých zdrojů (počítaje v to i léčebné klima) s významným podílem přímé lékařské péče a s komplexním přístupem k léčebným pobytům (komplex léčení, ubytování i stravování), to jsou základní rysy tohoto lázeňského systému.

  • Lázeňské pobyty, zdravotní turistika, wellness, beauty a fitness programy, regenerační, rekondiční a relaxační pobyty – toto vše jsou dnes velmi dynamicky se rozvíjející produkty a komplexy produktů cestovního ruchu, které ve spojení s komplexní nabídkou ubytovacích, gastronomických, kulturních, sportovních a ostatních aktivit vyjadřují nejžádanější oblasti poptávané jak individuálními turisty, tak cestovními kancelářemi a touroperátory.

  • Tak, jak se především v nejvyspělejších zemí Evropy i světa prodlužuje průměrná délka života, tak se také prohlubuje potřeba po udržení, resp. prohloubení kvality života. Obyvatelé „třetího věku“, jak se také seniorům ve vyspělých zemích říká, mají nejen zájem, ale i dostatek prostředků k tomu, aby svou kvalitu života zlepšili s maximálním využitím primární léčebné péče (včetně využití nejdražších lékařských přístrojů a stále se nových a dokonalejších farmaceutických produktů). Podstatně uznávanější jsou však v této souvislosti nové metody s využitím prostředků co nejbližších přírodě, tedy i přírodních léčivých zdrojů především v lázeňských místech na celém světě.

  • Země s tradičním pojetím lázeňství (myšleno tím především v Evropě) jsou stále nejaktivnější ve svých nabídkách, postupně se však i k těmto lázeňským velmocím (např. Německo, Itálie, Francie, ale i ČR a SR) přidávají země s nabídkou nových moderních produktů vlastním posláním a strukturou nabídky velmi blízké tomuto typicky evropskému komplexu produktů. Tak dnes můžeme lázeňské programy nalézt i v přímořských centrech Tuniska, Izraele i Turecka, thallassoterapie se bouřlivě rozvíjí v Jižní Americe a Mexiku, své tradiční horké prameny objevují znovu i Japonci.

  • Z pohledu potenciálu lázeňských produktů nabízí Evropa ve svých nejméně tisíci lázeňských místech skoro všech zemí (snad jen kromě Skandinávie a některých pobaltských států jsou v tomto počtu zapojeny vlastně všechny země světadílu i přelehlého Středomoří) nepřeberné množství kapacit a programů pro nejrůznější formy, délky i motivace pobytů.

  • Pro zajímavost jen v nejvýznamnějších lázeňských velmocích - Německu, Itálii a Francii je k dispozici dohromady minimálně 600 významných center.

  • Do těchto evropských významných center přistupují kromě evropsky tradičních a klasických léčebných postupů stále nové a moderní trendy s alternativním charakterem včetně indických, čínských a orientálních léčebných metod, svou obrodu prožívá přírodní léčba (Kneippovy kúry).

  • V lázeňských centrech jsou také stále častější nejmodernější aquaparky centra kosmetických a obdobných služeb. Tato centra nemusí být „vnitřní“ konkurencí léčebným lázním (jak jsou často i ze strany léčebných lázní chápána), naopak mohou být kvalitním doplňkem stávajících klasických léčebných služeb.

  • Specifika lázeňství v kontextu cestovního ruchu je komplexem faktorů a jejich promítání do života společnosti některé země, přičemž míra tohoto promítání je dána jak rozsahem nabízených služeb v daném sektoru (tedy na straně nabídky), tak přístupem obyvatelů země k této oblasti (na straně poptávky).

  • Příkladem malé ale turisticky velmi vyspělé země je Rakousko, které disponuje ve své nabídce minimálně 80 významnými lázeňskými místy a řadou dalších klimatických center. Tato země je však podstatně dále než řada jiných z hlediska přírodního bohatství neméně významných evropských zemí i z hlediska kvality nabízených služeb i z hlediska propagace svých lázní.

  • I když v poměru cenové nabídky jsou české lázně pro zahraniční návštěvníky (např. pro pacienty z Německa) na skoro trojnásobku ceny, hrazené pro české pacienty našimi zdravotními pojišťovnami, přesto jsou služby v našich lázních pro cizince stále velmi nízké a v porovnání se srovnatelným rozsahem (např. v německých lázních) velmi zajímavé. Opačně jsou naši občané v zahraničních lázních prozatím pouhou teorií - výjimkou, a to ze stejných důvodů.

  • Lázeňský cestovní ruch v Evropě prožívá v posledních deseti letech renesanci a lze předpokládat jeho další dynamický rozvoj v souvislosti se sjednocováním Evropy - s rozšiřováním členských států unie.

  • Nejde jen o celkový růst životní úrovně a zdravotní uvědomění obyvatel zemí střední a východní Evropy, jde také potenciální rozšíření pojišťovnami hrazené zdravotní péče v zahraničí. Toto platí oboustranně - jak z hlediska výjezdů našich občanů za zdravím do zahraničí, tak především z hlediska příjezdů pacientů ze zahraničí do našich lázeňských míst.

  • V naší zemi Ministerstva pro místní rozvoj svými na lázeňství specializovanými programy s finančními dotacemi vytváří zajímavý prostor pro zlepšení situace v regionech i v celém oboru lázeňství včetně jeho propagace.

  • Situace ve sjednocované Evropě bude totiž do budoucna poskytovat řadu příležitostí, ale také hrozeb, a to především v oblasti velké konkurence a ochrany vlastních zájmů, jako je tomu již dnes např. v Německu s jeho více než 250 lázněmi.

  • Pro další rozvoj a stabilizaci místa na trhu lázeňského cestovního ruchu bude velmi potřebná účinná a systematická propagace oboru i jednotlivých lázní a regionů. Z tohoto pohledu stojí za povšimnutí nové projekty tuto propagaci podporující, ať jde již o nově založené sdružení „Asociace evropských lázní“ se sídlem v Mariánských Lázních nebo připravovaný specializovaný evropský salón lázeňství „Spa World 2002“ pořádaný v únoru 2002 v rámci středoevropského veletrhu cestovního ruchu Holliday World 2002.

  • Také podpora vzdělávacího procesu, především v rámci katedry cestovního ruchu při VŠE, systematické další vzdělávání ve formě kongresů a konferencí, publikační činnost a trvalá konfrontace dosažené úrovně oboru v naší zemi s vyspělou Evropou mohou přinést významné konkureční výhody a cílové efekty v lázeňském cestovním ruchu očekávané.

Témata, do kterých materiál patří