ZEĎ - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
JEAN-PAUL SARTRE
ZEĎ
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Zeď
k činu. Nakonec ve špatném psychickém stavu vychází do pařížských ulic, kde se jej ptá hledající chodec na konkrétní ulici. Hilbert
mu vpálí tři střely do břicha, při útěku vystřelí další dvě střely, aby unikl davu, a zaběhne do kavárny, kde se uzamkne na toaletě. Je
v koncích, zbývá mu poslední střela, kterou zamýšlí spáchat sebevraždu. Slyší, jak ho kdosi vyzývá, aby odemkl a vzdal se. Revolver
si strčí do úst, ale nemůže zmáčknout spoušť. Revolver hodí na zem a otevře dveře.
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Jedním z hlavních stylových prostředků povídek je popis, který je zaměřen především na pocity postav a na jejich vnímání okolí.
Zdůrazňuje se tu především odpudivá, nechutná stránka, lidská existence je tu (uvědomme si ovšem neustálou přítomnost
vypravěčovy ironie) předváděna jako nekonečný souboj s nevolností a hnusem.
Zeď i Hérostratos jsou psány v ich-formě, spisovným jazykem.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Podobně jako Albert Camus a někteří další existencialističtí filozofové se i Sartre v povídkách pokouší vyjádřit své pojetí člověka a
jeho postavení ve společnosti. Zápletky povídek tak ilustrují jeden ze základních pojmů existencialismu – absurdno. Zároveň se
v nich Sartre pokouší o vystižení podstaty lidského vědomí, zejména vědomí existence vůbec. Jedna z nejvýznamnějších kategorií
existencialismu je i hnus – hrdina je bytost zhusená okolním světem. Důležitým motivem ve všech pěti povídkách je zeď, ať už jej
autor používá v přeneseném slova smyslu, tedy ve významu jakéhosi psychického bloku, kterým se postavy zdají být omezeny,
nebo ve významu doslovném.
Charakterizovat hlavní postavy v díle: V centru pozornosti vypravěče stojí ve všech pěti povídkách vnímání ústředních postav – jejich vztah k okolí, k bližním, k vlastnímu
tělu a jeho projevům (k sexualitě, zažívání, nemoci, smyslovým podnětům). Základní emocí postav se v tomto kontextu stává pocit
nevolnosti, hnusu a netečnosti.
Pablo Ibbieta je přes své celonoční děsivé představy o svém posledním okamžiku života připraven zemřít, proto se nelze divit jeho
naprosto neočekávané reakci poté, co je mu dán život – nahlas a křečovitě se rozesměje. Juan Mirbal je mladý muž, který tvrdí, že
se na rozdíl od svého bratra Josého žádných akcí neúčastnil, a je tudíž odsouzen neprávem; situaci nese nejhůř. Tom Steinbock je
tvrďák, který v noci spoluvězňům popisuje své činy a vraždy, přesto se na jeho těle psychika podepisuje, když se bez svého vědomí
pomočí.
Paul Hilbert pohrdá lidmi a nenávidí je, také je mu odporný tělesný kontakt.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu světové literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Evropská literatura 2. poloviny 20. století / Evropské literatury a literární směry 2. poloviny
20. století (Existencialismus ve Francii)