ZEĎ - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 1 z 3 / Zeď
Co potřebuji ke studiu/přípravě:
studijní příručky z jednotlivých ročníků (Český jazyk a komunikace, Literatura, Kapitoly z literární teorie), poznámky z výuky (sešit),
vypracovanou interpretaci, popř. internet
Jakou má zkouška koncepci:
na „potítko“ k přípravě (20 minut) dostanete pracovní list s výňatkem z vybraného díla a s výňatkem z neuměleckého textu ústní zkouška (15 minut) má dvě části: první část se týká uměleckého textu, literární historie, teorie a kritiky; druhá část je zaměřena na
neumělecký text (charakteristika textu podle jazykových rovin: komunikace a sloh, skladba, tvarosloví, slovní zásoba, pravopis…; jde o
práci s textem, tak jak jste na ni zvyklí z hodin češtiny)
MODELOVÝ VÝŇATEK (U maturitní zkoušky se může objevit výňatek z kterékoli části díla. Je proto nutné mít dílo přečtené a orientovat se v něm!)
Zeď
Teď jsem měl pocit, že mám celý život před očima, a pomyslel jsem si: „Je to zatracená lež.“ Život neměl cenu, protože byl u konce.
Říkal jsem si, jak jsem se mohl procházet, dovádět s děvčaty: ani prstem bych býval nehnul, vědět, že takhle umřu. Život byl přede
mnou, uzavřený, zapečetěný, jako pytel, a přece všecko, co je uvnitř, není ukončené.
ZÁKLADNÍ CHARAKTERISTIKA A PŘÍKLADOVÉ ÚLOHY
(Symbol otazníku (?) naznačuje, že daný pojem je nutné umět vysvětlit, jelikož může být předmětem doplňující otázky.)
Zařadit dílo do literárních druhů a žánru, doložit zařazení podle výňatku: Podle uměleckého zobrazení skutečnosti se jedná o epiku (?), podle formy textu o prózu (?). Žánrově je dílo sbírkou pěti
existenciálních povídek (?) – Zeď, Místnost, Hérostratos, Intimita, Mládí vůdce.
Stručně nastínit obsah díla (a zařadit výňatek do kontextu celého díla): Předmětem interpretace (a zkoušení) není podrobné převyprávění obsahu jednotlivých povídek. Zaměříme se na dvě: Zeď a
Hérostratos.
Zeď: Titulní povídka je z období španělské občanské války (?, 1936-1939). Pojednává o třech zatčených levicových republikánech,
kteří jsou bez řádného soudního procesu falangisty (?) odsouzeni k smrti zastřelením. Rozsudek má být vykonán následující ráno.
Jedná se o mladého Juana Mirbala, který tvrdí, že se neúčastnil žádných akcí na rozdíl od svého anarchistického bratra Josého.
Nechápe, proč byl uvězněn a odsouzen k smrti. Druhým odsouzencem je Tom Steinbock sloužící v Mezinárodní brigádě, jenž v
rozhovoru s kolegy noc před popravou popisuje své činy a vraždy. Osobou, jež vypráví děj, je Pablo Ibbieta. Hlavní část se odehrává
během noci v suterénní místnosti přestavěné nemocnice, kde čekají uvěznění na popravu. Jsou zde nastíněny psychické a fyzické
stavy vědomí a organizmu v konfrontaci s nevyhnutelností blízké smrti. Do místnosti je přizván belgický lékař, aby odsouzené
doprovázel, i když není znám jeho skutečný důvod přítomnosti.
Nad ránem jsou Juan a Tom odvedeni na popraviště. Pablo překvapivě zjišťuje, že se ocitá v jiné místnosti, kde má poskytnout
informace o úkrytu vůdce skupiny Ramóna Grise výměnou za svůj život. Ví, že vůdce je ukrytý u bratrance. Rozhodne se z absurdní
zoufalosti udělat si z vyšetřovatelů legraci a vymýšlí si falešné místo úkrytu, a to na hřbitově. Baví se příjemnou představou, jak
vojáci hřbitov marně prohledávají. Za krátkou chvíli se vyšetřovatel vrací do místnosti, Pablo očekává svoji smrt. Přesto je odveden
na dvůr a nic se neděje, žije. Od nového vězně Garcii, který byl uvězněn večer, se dovídá, že Ramón Gris před několika dny opustil
úkryt, protože se s bratrancem pohádali, chtěl se schovat u Ibbiety, ale protože byl uvězněný, vybral si za svůj úkryt hřbitov, kde jej
dopoledne dopadli a zastřelili.
Hérostratos: Paul Hilbert je nevýznamný pařížský zaměstnanec, který žije samotářským způsobem života. Pohrdá a nenávidí lidi.
Navštěvuje veřejný dům, kde sleduje nahé prostitutky, ale tělesný kontakt je mu odporný. Je fascinován velkým činem. Zaujal ho
příběh o starověkém Hérostratovi, který zapálil chrám v Efesu, jeden ze sedmi divů světa. Hilbert sní o tom, že vyjde na ulici a
postřílí několik lidí, čímž se zapíše do povědomí ostatních. Po výpovědi z práce přebývá v bytě a po útratě posledních peněz se
rozhoduje k činu. Ještě před tím odešle přes sto kopií dopisu slavným francouzským spisovatelům, v němž vysvětluje svou motivaci