ŽHÁŘ - koncept maturitního okruhu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
EGON HOSTOVSKÝ
ŽHÁŘ
KONCEPT MATURITNÍHO OKRUHU K ÚSTNÍ MATURITNÍ ZKOUŠCE Z ČESKÉHO JAZYKA A LITERATURY
Stránka 2 z 3 / Žhář
Dora se hádá s matkou a matka ji vyhání z domu. Vše zaonačí tak, aby to vypadalo, že Dora z nějakého důvodu spěchala domů.
Eliška se zamiluje do básníka, který ji zve do Prahy. Tvrdí jí, že se s ní chce oženit. Eliška utíká z domu do Prahy. Doma zalže, že jede
za pražskou tetou, jenom Kamilovi řekne pravdu.
Ve Zbečnově umírá holičovi žena a vzápětí mu shoří dům. Holič nemá kam jít, proto mu Simon pomáhá. Za pět dní se Eliška vrací
domů a brečí. Básník vůbec neměl v úmyslu se s ní oženit a neměl ji rád tak jak ona jeho. Matka je ráda, že se Eliška vrátila, a
přijme ji doma s otevřenu náručí. Matka s dcerou se usmíří a všechno si odpustí. Když se napravily vztahy v rodině Simona, přestal
řádit žhář. Město se dostává opět do stereotypu. Lidé sedí opět v hospodě a koňský handlíř, holič a punčochář se opijí a povídají si
o požárech. Z jejich rozhovoru vyplyne, že žháři byli oni. Každý zapálil jeden dům z jiného důvodu. Jeden pro peníze od pojišťovny,
druhý proto, aby se někomu pomstil, a holič proto, aby ho policie už konečně nepodezřívala. Nikdo jim to nevěří, neboť jsou opilí.
Čtenář se nedozví, kdo byl tedy opravdu žhářem… Kamil nechává školy a chce pomáhat otci v hospodě. Simon je šťastný, že
hospoda nepadne do cizích rukou.
Charakterizovat dílo z hlediska jazykového a kompozičního:
Román je rozčleněn do devíti kapitol, vyprávění je v er-formě, se schopností vést příběh trochu tajemně a přitom prostě, aby
udržel pozorný zájem. Autor využívá spisovného jazyka, občas se vyskytne hovorová a obecná čeština a vulgarismus (v dialozích
v hospodě). Text je z velké míry vystavěn na dialozích postav.
Vystihnout hlavní myšlenku díla (námět, téma, motivy):
Na pozadí milostného vzruchu kolem krásné koketní Dory, která přijela na návštěvu ke své přítelkyni Elišce a okouzlila jejího bratra
Kamila, odehrává se příběh tajemného žháře, jenž vylepuje výhružné plakáty, děsí pokojné obyvatele a vzápětí své hrozby plní. Je
bezvýsledně hledán četnictvem a občany, a zatímco se všichni dohadují o jeho podobě, jménu a motivu jeho činů, uniká, jako by
byl neviditelný.
Román je však také o tom, jak mladí lidé procházejí právě těžkým obdobím dospívání, bolestně prožívají letní prázdniny a trápí se
věcmi dosud nepoznanými stejně jako rodičovským dozorem a nezájmem. Poutavě osnovaný příběh se zamýšlí nad mravními a
psychologickými stránkami lidské povahy.
Charakterizovat hlavní postavy v díle: Kamil Simon, patnáctiletý chlapec, trpí pocitem méněcennosti a neustálého ohrožení, je bezbranný a útlocitný. Zamilovává se do
Dory (sestřiny kamarádky), kvůli které je ochoten udělat skoro vše; je zhrzený jejím odmítnutím. Aby vyvolal strach v městečku a
aby tak unikl pozornosti – koketní Dora ho označí za fyzicky ošklivého – vylepí dva paličské listy. S požáry ale nemá nic společného.
Svěří se o svém činu matce, která ho upřednostňuje před sestrou Eliškou a která působí chladně a nepřístupně.
Zařadit autora díla do literárněhistorického kontextu české literatury, pohovořit o literárněhistorickém kontextu
(časové vymezení, znaky literárního období, další představitelé literárního období a jejich díla; kulturně-politický
kontext…):
Tuto důležitou část zkoušky si nastudujte podle studijní příručky, sešitu, učebnice. Otázky v této části mohou být různorodé a budou
směřovat k ověření žákova základního přehledu o literárním vývoji. Pro poznámky k této části využijte volného místa níže.
Kapitoly ve studijní příručce a sešitě: Česká literatura 1. poloviny 20. století / Česká próza 1. poloviny 20. století