1. Psychologie jako věda, Osobnost člověka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Psychologie jako věda. Osobnost člověka.
Psychologie – v překladu věda o duši (Psýché – duše, logos – věda)
- duše – těžko se vyjadřuje co to znamená
- věda o psychických jevech a chování
- psychický jev – vše co je uvnitř nás a co se v nás odehrává (vnímání, nálady, emoce, myšlení, charakter,..)
- chování – vnější projevy
- někdy ale mají význam samy o sobě (např. když psycholog zkoumá učení krys v bludišti nebo když testujeme obecnou inteligenci pro uchazeče o práci řidiče tramvaje – zjišťujeme jeho IQ, jeho psychické jevy nás přitom nezajímají)
- vývoj psychologie – říká se o ní že je to „Věda s dlouhou minulostí, leč krátkou historií“
- psychickými jevy se lidé zabývali odjakživa – hlavně duchovní
- kněží – „předchůdci psychologů“ – naslouchali lidským problémům a snažili se jim pomoci
- vznikla roku 1879 když W. Wundt založil 1. psychologickou laboratoř v Lipsku
- základ ve filosofii, praktické zkušenosti čerpala od duchovních
- experimentální psychologie – dělal experimenty, používal introspekci
- Metody psychologie – pozorování – extrospekce – pozorování ostatních
- introspekce – pozorování vlastního nitra
- jedna z nejdůležitějších metod
- experiment
- explorační metody – sociálně-psychologické (dotazníky, rozhovory, testy,.)
- psychodiagnostické metody – slouží k odhalení
osobnosti člověka, úrovně jeho vývoje (testy osobnosti, rozhovor,..)
- zpočátku silně ovlivněna pozitivismem A. Comta – snažila se být co nejvíce vědecká
- Behaviorismus – zaměřen jen na výzkum pozorovatelného jednání
- USA – Watson, navazuje na I.P.Pavlova (podmiňování)
- jejich postup vedl k rozkládání psychického dění na co nejmenší prvky – celek je jejich mechanický součet x proti tomu gestaltisté – celek je víc než části – zvítězili
- Max Wertheimer, Wolfgang Köhler
- začátek 20. stol. – hlavně praktická psychologie silně ovlivněná psychoanalýzou Sigmunda Freuda – nevědomí – člověka silně ovlivňují pudy, přičemž o nich často sám neví
–> Hlubinná psychologie, vznik vývojové psychologie
- Analytická psychologie – C. G. Jung – teorie o kolektivním nevědomí lidstva
- 1960 – Jean Piaget – rozvoj vývojové psychologie (vývojová stádia dítěte)
- přispěl k pádu behaviorismu a rozvoji hlubinné psychologie
- od konce 19. stol. – dva přístupy – kvantitativní – převládá
- založen na měřeních, empirickém výzkumu
- H. Eysenck, R. Cattel
- kvalitativní – snaží se prosadit respekt k jedinečnosti osobnosti
- Humanistická psychologie – Abraham. H. Maslow – pyramida potřeb, Carl. R. Rogers – pojem „self"
- proti behaviorismu – důraz na tvořivost osobnosti
- proti psychoanalýze zdůraznila vědomí a sebeuvědomování
- polovina 20. stol. – vznik etologie – studuje chování zvířat, ukázala důležitost instinktů