Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




1. Psychologie jako věda, Osobnost člověka

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (125.92 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  1. Psychologie jako věda. Osobnost člověka.

Psychologie – v překladu věda o duši (Psýché – duše, logos – věda)

- duše – těžko se vyjadřuje co to znamená

- věda o psychických jevech a chování

- psychický jev – vše co je uvnitř nás a co se v nás odehrává (vnímání, nálady, emoce, myšlení, charakter,..)

- chování – vnější projevy

- někdy ale mají význam samy o sobě (např. když psycholog zkoumá učení krys v bludišti nebo když testujeme obecnou inteligenci pro uchazeče o práci řidiče tramvaje – zjišťujeme jeho IQ, jeho psychické jevy nás přitom nezajímají)

- vývoj psychologie – říká se o ní že je to „Věda s dlouhou minulostí, leč krátkou historií“

- psychickými jevy se lidé zabývali odjakživa – hlavně duchovní

- kněží – „předchůdci psychologů“ – naslouchali lidským problémům a snažili se jim pomoci

- vznikla roku 1879 když W. Wundt založil 1. psychologickou laboratoř v Lipsku

- základ ve filosofii, praktické zkušenosti čerpala od duchovních

- experimentální psychologie – dělal experimenty, používal introspekci

- Metody psychologie – pozorování – extrospekce – pozorování ostatních

- introspekce – pozorování vlastního nitra

- jedna z nejdůležitějších metod

- experiment

- explorační metody – sociálně-psychologické (dotazníky, rozhovory, testy,.)

- psychodiagnostické metody – slouží k odhalení

osobnosti člověka, úrovně jeho vývoje (testy osobnosti, rozhovor,..)

- zpočátku silně ovlivněna pozitivismem A. Comta – snažila se být co nejvíce vědecká

- Behaviorismus – zaměřen jen na výzkum pozorovatelného jednání

- USA – Watson, navazuje na I.P.Pavlova (podmiňování)

- jejich postup vedl k rozkládání psychického dění na co nejmenší prvky – celek je jejich mechanický součet x proti tomu gestaltisté – celek je víc než části – zvítězili

- Max Wertheimer, Wolfgang Köhler

- začátek 20. stol. – hlavně praktická psychologie silně ovlivněná psychoanalýzou Sigmunda Freuda – nevědomí – člověka silně ovlivňují pudy, přičemž o nich často sám neví

–> Hlubinná psychologie, vznik vývojové psychologie

- Analytická psychologie – C. G. Jung – teorie o kolektivním nevědomí lidstva

- 1960 – Jean Piaget – rozvoj vývojové psychologie (vývojová stádia dítěte)

- přispěl k pádu behaviorismu a rozvoji hlubinné psychologie

- od konce 19. stol. – dva přístupy – kvantitativní – převládá

- založen na měřeních, empirickém výzkumu

- H. Eysenck, R. Cattel

- kvalitativní – snaží se prosadit respekt k jedinečnosti osobnosti

- Humanistická psychologie – Abraham. H. Maslow – pyramida potřeb, Carl. R. Rogers – pojem „self"

- proti behaviorismu – důraz na tvořivost osobnosti

- proti psychoanalýze zdůraznila vědomí a sebeuvědomování

- polovina 20. stol. – vznik etologie – studuje chování zvířat, ukázala důležitost instinktů

Témata, do kterých materiál patří