Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




21. Hospodářský proces, trh a tržní systém

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (48.84 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Tržní nerovnováha

= stav, při kterém se cena odchýlí od rovnovážného stavu

  • Převaha poptávaného zboží nad nabízeným, tzn. situace nedostatku zboží → růst ceny

  • Převaha nabízeného množství nad poptávaným, tzn. přebytek zboží → cena klesá

Tržní mechanismus

Q – množství

P – cena

D – křivka poptávky

S – křivka nabídky

E – rovnovážný bod

Tržní selhání

  • Řídí se nabídkou a poptávkou

    • Pokud ne – dojde k tržnímu selhání

Existence externalit – nemáme s tím nic společného

  • Buď nás to ovlivní dobře nebo špatně

  • Pozitivní = zvýhodnění

Soused má včely, já jabloně – včely opylují jabloně = dobrá úroda

  • Negativní = znevýhodnění

Mám hotel, vedle si někdo otevře autodílnu – hluk – přestanou jezdit zákazníci

Asymetrická informace – ne všichni mají stejný přístup k informacím – vyhrává ten, kdo je informovaný jako první a nastavit si cenu

Člověk vysoce postavený má info z první ruky a může toho zneužít – střet zájmu

Konkurence

  • Rivalita (soutěž) mezi prodejci nebo kupujícími stejného zboží, obecně hospodářská soutěž mezi firmami (ve stejném oboru)

Formy

  • konkurence napříč trhem – konkurenční boj mezi nabízejícími, kteří se snaží prodat zboží za co nejvyšší cenu, a poptávajícími, kteří naopak usilují o dosažení co nejnižší ceny

  • konkurence na straně poptávky – vzájemné soupeření poptávajících o co nejlevnější nákup zboží, nedostatek zboží → růst ceny

  • konkurence na straně nabídky – firmy se snaží maximalizovat své zisky a zmenšit vliv ostatních firem nebo je z trhu zcela vytlačit, převzít jejich zákazníky a tím dále zvyšovat svůj vlastní zisk

Druhy

  • Cenová X necenová (snaha získat zákazníky prostřednictvím kvality výrobků, reklamy, obalu)

  • Dokonalá

    • velké množství firem na trhu, z nichž ani jedna nemá tak významné postavení, aby sama mohla ovlivnit tržní cenu daného typu výrobku

    • všechny firmy na trhu mají stejné podmínky

    • podmínky:

      • Dokonalá informovanost kupujících i prodávajících

      • Nulové náklady na změnu dodavatele

      • Homogenní produkt – takový, který se snadno zamění se stejným produktem jiného výrobce (např. pšenice)

    • nereálné, protože:

      • výrobky nemají stejnou cenu, výrobky nemají stejnou kvalitu, neexistuje volný vstup na trh (nutné zaplatit poplatek, na který malé firmy nemají, firmy nejsou stejně velké (větší vliv na trh a cenu)

  • Nedokonalá

    • při porušení alespoň jedné podmínky pro dokonalou konkurenci

    • monopol – taková situace, kdy na trhu působí jen jeden nabízející produkt (např. Česká pošta)

    • oligopol – několik málo nabízejících, z nichž ti větší určují cenu výrobků na trhu (např. mobilní operátoři, Coca-Cola a Pepsi)

    • poruchy konkurence:

      • trh nefunguje v situacích kdy: cenu určuje výrobce místo trhu, poptávka a nabídka nehrají roli, neprobíhá soutěž – výrobce se nemusí snažit o kvalitu, nezvyšuje se nabídka – stačí zvýšit cenu

Témata, do kterých materiál patří