21. Hospodářský proces, trh a tržní systém
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Tržní nerovnováha
= stav, při kterém se cena odchýlí od rovnovážného stavu
Převaha poptávaného zboží nad nabízeným, tzn. situace nedostatku zboží → růst ceny
Převaha nabízeného množství nad poptávaným, tzn. přebytek zboží → cena klesá
Tržní mechanismus
Q – množství
P – cena
D – křivka poptávky
S – křivka nabídky
E – rovnovážný bod
Tržní selhání
Řídí se nabídkou a poptávkou
Pokud ne – dojde k tržnímu selhání
Existence externalit – nemáme s tím nic společného
Buď nás to ovlivní dobře nebo špatně
Pozitivní = zvýhodnění
Soused má včely, já jabloně – včely opylují jabloně = dobrá úroda
Negativní = znevýhodnění
Mám hotel, vedle si někdo otevře autodílnu – hluk – přestanou jezdit zákazníci
Asymetrická informace – ne všichni mají stejný přístup k informacím – vyhrává ten, kdo je informovaný jako první a nastavit si cenu
Člověk vysoce postavený má info z první ruky a může toho zneužít – střet zájmu
Konkurence
Rivalita (soutěž) mezi prodejci nebo kupujícími stejného zboží, obecně hospodářská soutěž mezi firmami (ve stejném oboru)
Formy
konkurence napříč trhem – konkurenční boj mezi nabízejícími, kteří se snaží prodat zboží za co nejvyšší cenu, a poptávajícími, kteří naopak usilují o dosažení co nejnižší ceny
konkurence na straně poptávky – vzájemné soupeření poptávajících o co nejlevnější nákup zboží, nedostatek zboží → růst ceny
konkurence na straně nabídky – firmy se snaží maximalizovat své zisky a zmenšit vliv ostatních firem nebo je z trhu zcela vytlačit, převzít jejich zákazníky a tím dále zvyšovat svůj vlastní zisk
Druhy
Cenová X necenová (snaha získat zákazníky prostřednictvím kvality výrobků, reklamy, obalu)
Dokonalá
velké množství firem na trhu, z nichž ani jedna nemá tak významné postavení, aby sama mohla ovlivnit tržní cenu daného typu výrobku
všechny firmy na trhu mají stejné podmínky
podmínky:
Dokonalá informovanost kupujících i prodávajících
Nulové náklady na změnu dodavatele
Homogenní produkt – takový, který se snadno zamění se stejným produktem jiného výrobce (např. pšenice)
nereálné, protože:
výrobky nemají stejnou cenu, výrobky nemají stejnou kvalitu, neexistuje volný vstup na trh (nutné zaplatit poplatek, na který malé firmy nemají, firmy nejsou stejně velké (větší vliv na trh a cenu)
Nedokonalá
při porušení alespoň jedné podmínky pro dokonalou konkurenci
monopol – taková situace, kdy na trhu působí jen jeden nabízející produkt (např. Česká pošta)
oligopol – několik málo nabízejících, z nichž ti větší určují cenu výrobků na trhu (např. mobilní operátoři, Coca-Cola a Pepsi)
poruchy konkurence:
trh nefunguje v situacích kdy: cenu určuje výrobce místo trhu, poptávka a nabídka nehrají roli, neprobíhá soutěž – výrobce se nemusí snažit o kvalitu, nezvyšuje se nabídka – stačí zvýšit cenu