21. Klasická antická fil., Helénismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
KLASICKÁ ANTICKÁ FILOZOFIE
SOFISTÉ
Antropologický obrat (spolu se Sokratem a Platonem) = zájem filozofie o člověka
Důvody obratu: zájem o politiku v demokratických městských státech, příroda chápána jako závislá na člověku
Sofisté – profesionální učitelé moudrosti v době rozmachu athénské demokracie (5. stol. př. n. l.)
Slibovali za peníze naučit myslet, mluvit a jednat jako příprava na politickou kariéru
Gnozeologický relativismus – nelze dosáhnout obecně platné pravdy, protože každý má vlastní pravdu a Sofisté neučili, jak poznat pravdu, ale jak dostat za pravdu (přesvědčit posluchače)
Etický (morální) relativismus – hodnoty (i náboženské) a morálka ve společnosti jsou historicky a společensky podmíněné (např. každá kultura má jiné hodnoty – dodnes zkoumané v sociologii)
Představitelé: Gorgias (skepse, popírá bytí, viz obr.) a Protágoras
PROTÁGORAS – hlavní představitel
„člověk je mírou všech věcí, jsoucí, že jsou a nejsoucí, že nejsou“ = kolik lidí, tolik pravd – každou věc je možné vykládat různými způsoby
SOKRATES
Athény, vyučený sochař, participace na politice, kritika demokracie (= vláda lůzy, nej – aristokracie)
Mnoho odvážných názorů – odsouzen k trestu smrti za bezbožnost a kažení athénské mládeže
Nenapsal žádnou filozofickou práci – myšlenky známe skrze Platona
(těžko ale rozlišujeme, čí myšlenky jsou)
Antropologický obrat, zájem o mravní jednání a mravní pojmy – morálku označuje za objektivní, platnou všude, je podle něj třeba poznat mravní řád a naučit se ctnosti (= navyklý sklon k dobrému jednání)
Základy kritického myšlení, „Vím, že nic nevím“
Sokratovská metoda tázání = Sokratovy dialogy (bez hádky) – Dialektika:
Stojí proti zatvrzelému člověku, který si myslí, že je odborníkem, poslouchá jeho názory
Destruktivní část dialogu – pomocí kladení otázek odstraní přesvědčení daného člověka (tak, aby poznal nevědění)
Konstruktivní část dialogu – opět klade otázky tak, aby oponenta navedl ke správné definici pojmu
PLATON
Aristokrat, Platon = široký v zájmech a vzdělání (pouze přezdívka), Sokratův žák, seznámení s Pythagorejci
Založil Akademii v Athénách (387 př. n. l.) – nejvýznamnější škola v řecké filozofii (vyučoval zdarma)
Neuznává soukromé vlastnictví, ani dětí
Dva světy: svět ideí (pravé jsoucno poznané racionálně) x svět smyslový
(závislý na světě ideí a na hmotě) – vysvětluje na obrázku jeskyně
Ve smyslovém světě žijeme a špatně jej považujeme za skutečný
Duše je podle něj nesmrtelná (buď se vrací na svět, nebo odchází do říše blaženosti (tělo je hrob duše) – sóma a séma
Každá duše obsahuje: rozum, vyšší city a vůli, vášně a pudy
Vládci – převyšuje rozum
Strážci – převyšují vyšší city a vůle
Výrobci – převyšují vášně a pudy