Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




21. Klasická antická fil., Helénismus

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (153.22 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

KLASICKÁ ANTICKÁ FILOZOFIE

SOFISTÉ

  • Antropologický obrat (spolu se Sokratem a Platonem) = zájem filozofie o člověka

  • Důvody obratu: zájem o politiku v demokratických městských státech, příroda chápána jako závislá na člověku

  • Sofisté – profesionální učitelé moudrosti v době rozmachu athénské demokracie (5. stol. př. n. l.)

  • Slibovali za peníze naučit myslet, mluvit a jednat jako příprava na politickou kariéru

  • Gnozeologický relativismus – nelze dosáhnout obecně platné pravdy, protože každý má vlastní pravdu a Sofisté neučili, jak poznat pravdu, ale jak dostat za pravdu (přesvědčit posluchače)

  • Etický (morální) relativismus – hodnoty (i náboženské) a morálka ve společnosti jsou historicky a společensky podmíněné (např. každá kultura má jiné hodnoty – dodnes zkoumané v sociologii)

  • Představitelé: Gorgias (skepse, popírá bytí, viz obr.) a Protágoras

PROTÁGORAS – hlavní představitel

  • „člověk je mírou všech věcí, jsoucí, že jsou a nejsoucí, že nejsou“ = kolik lidí, tolik pravd – každou věc je možné vykládat různými způsoby

SOKRATES

  • Athény, vyučený sochař, participace na politice, kritika demokracie (= vláda lůzy, nej – aristokracie)

  • Mnoho odvážných názorů – odsouzen k trestu smrti za bezbožnost a kažení athénské mládeže

  • Nenapsal žádnou filozofickou práci – myšlenky známe skrze Platona

(těžko ale rozlišujeme, čí myšlenky jsou)

  • Antropologický obrat, zájem o mravní jednání a mravní pojmy – morálku označuje za objektivní, platnou všude, je podle něj třeba poznat mravní řád a naučit se ctnosti (= navyklý sklon k dobrému jednání)

  • Základy kritického myšlení, „Vím, že nic nevím“

  • Sokratovská metoda tázání = Sokratovy dialogy (bez hádky) – Dialektika:

  1. Stojí proti zatvrzelému člověku, který si myslí, že je odborníkem, poslouchá jeho názory

  2. Destruktivní část dialogu – pomocí kladení otázek odstraní přesvědčení daného člověka (tak, aby poznal nevědění)

  3. Konstruktivní část dialogu – opět klade otázky tak, aby oponenta navedl ke správné definici pojmu

PLATON

  • Aristokrat, Platon = široký v zájmech a vzdělání (pouze přezdívka), Sokratův žák, seznámení s Pythagorejci

  • Založil Akademii v Athénách (387 př. n. l.) – nejvýznamnější škola v řecké filozofii (vyučoval zdarma)

  • Neuznává soukromé vlastnictví, ani dětí

  • Dva světy: svět ideí (pravé jsoucno poznané racionálně) x svět smyslový

(závislý na světě ideí a na hmotě) – vysvětluje na obrázku jeskyně

  • Ve smyslovém světě žijeme a špatně jej považujeme za skutečný

  • Duše je podle něj nesmrtelná (buď se vrací na svět, nebo odchází do říše blaženosti (tělo je hrob duše) – sóma a séma

  • Každá duše obsahuje: rozum, vyšší city a vůli, vášně a pudy

  1. Vládci – převyšuje rozum

  2. Strážci – převyšují vyšší city a vůle

  3. Výrobci – převyšují vášně a pudy

Témata, do kterých materiál patří