6. Soc. skupiny a komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
SOC. KOMUNIKACE
Vzájemné dorozumívání mezi lidmi, přenášení inf., typ soc. komunikace, řeč – soc. jev, prostředkem mluvené řeči je jazyk
PROSTŘEDKY
Verbální (vnitřní x vnější, mluvená x psaná) X neverbální (řeč těla, mimika, gestika, posturologie, ton hlasu, proxemika)
INTERAKCE
Formální – setkání s lékařem, učitelem
Neformální – setkání s rodiči
FORMY SOC. INTERAKCE
Přímá – face to face
Nepřímá – přes třetí osobu/média…
Záměrná – úsilí rodičů/učitelů poučovat
KOMUNIKACE
Agresivní – přesvědčování silou, na pozici nadřazenosti
Pasivní – přesvědčování nečinností
Asertivní – přesvědčuje argumenty, snaha naslouchat/chápat
KOMUNIKAČNÍ SCHÉMA
KDO (komunikátor) – CO (obsah sdělení) – KANÁL (medium, jak?) – KOMU (příjemce)- EFEKT (porozumění, reakce)
KOMUNIKAČNÍ SPOJENÍ
Jednosměrné: rozhlas, televize, řečník na přednášce
Obousměrné: podnět (otázka) – odpověď
KOMUNIKAČNÍ STYLY = SOC. DISTANCE
Intimní (do 0,5 m)
Osobní (do 1,5 m)
Sociální (do 3,5 m)
Veřejná (na doslech)
5 ETAP ROZVOJE KOMUNIKACE
Signály
Mluvení
Psaní
Tisk
Masová komunikace
CHYBY PŘI KOMUNIKACI
Předsudky a stereotypy: zjednodušené, zkreslené názory na člověka díky jeho skupině (nábož., rasa)
Projekce: promítání vlastních postojů a názorů na ostatní
Zákl. atribuční chyba: přisuzování špatných příčin lidskému jednání
Efekt soc. postavení: neprávem očekávané vlastnosti dle postavení/povolání (soudce – spravedlivý)
Efekt mírnosti: mírnější posuzování člověka, ke kterému máme sympatie
Logická chyba: forma úsudků, jež se zdají jako racionální, aniž by ve skutečnosti byly (např. na základě zkušeností)
ARGUMENTAČNÍ FAULY
Používány za účelem přesvědčení oponenta/omylem bez logické platnosti
Důraz na rozum:
Novost (lepší jen pro to, že je to nové)
Tradici (vždy to tak bylo…)
Rozšířený názor (pravda jen pro to, že v to věří většina lidí)
Apel na emoce:
Zastrašování (zdůvodňuje tvrzení strachem z opačného tvrzení)
Lichocení (podsunutí tvrzení pomocí nesouvislých komplimentů)
Zesměšňování (předkládá oponentův argument tak, aby vypadal směšně)
Chybné vyvození:
Unáhlený závěr (heuristika)
Klamající vhled (předpokládá, že když je něco pěkné, je to i pravdivé)
Všechno nebo nic (předpokládá, nelze-li dosáhnout dokonalého výsledku, nemá snažení smysl)
MÉDIA
Prostředky šíření inf., zpráv, vzdělání, zábavy mezi lidmi na velké vzdálenosti, široké publikum
Jedinec si vybírá média, která ho zajímají
Nutný kritický přístup (x dezinformace)
Ovlivňují člověka v názorech
FCE MÉDIÍ
Zdroj inf. (dezinformací, určují priority, o kterých se mluví – formují veřejné mínění)
Kontrola moci x masy lidí (v autoritářských/totalitních režimech)
Socializační (předávají inf. o kulturách)
Zábavní a oddechová