Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6. Soc. skupiny a komunikace

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22.73 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

SOC. KOMUNIKACE

  • Vzájemné dorozumívání mezi lidmi, přenášení inf., typ soc. komunikace, řeč – soc. jev, prostředkem mluvené řeči je jazyk

PROSTŘEDKY

  • Verbální (vnitřní x vnější, mluvená x psaná) X neverbální (řeč těla, mimika, gestika, posturologie, ton hlasu, proxemika)

INTERAKCE

  • Formální – setkání s lékařem, učitelem

  • Neformální – setkání s rodiči

FORMY SOC. INTERAKCE

  • Přímá – face to face

  • Nepřímá – přes třetí osobu/média…

  • Záměrná – úsilí rodičů/učitelů poučovat

KOMUNIKACE

  • Agresivní – přesvědčování silou, na pozici nadřazenosti

  • Pasivní – přesvědčování nečinností

  • Asertivní – přesvědčuje argumenty, snaha naslouchat/chápat

KOMUNIKAČNÍ SCHÉMA

  • KDO (komunikátor) – CO (obsah sdělení) – KANÁL (medium, jak?) – KOMU (příjemce)- EFEKT (porozumění, reakce)

KOMUNIKAČNÍ SPOJENÍ

  • Jednosměrné: rozhlas, televize, řečník na přednášce

  • Obousměrné: podnět (otázka) – odpověď

KOMUNIKAČNÍ STYLY = SOC. DISTANCE

  • Intimní (do 0,5 m)

  • Osobní (do 1,5 m)

  • Sociální (do 3,5 m)

  • Veřejná (na doslech)

5 ETAP ROZVOJE KOMUNIKACE

  1. Signály

  2. Mluvení

  3. Psaní

  4. Tisk

  5. Masová komunikace

CHYBY PŘI KOMUNIKACI

  • Předsudky a stereotypy: zjednodušené, zkreslené názory na člověka díky jeho skupině (nábož., rasa)

  • Projekce: promítání vlastních postojů a názorů na ostatní

  • Zákl. atribuční chyba: přisuzování špatných příčin lidskému jednání

  • Efekt soc. postavení: neprávem očekávané vlastnosti dle postavení/povolání (soudce – spravedlivý)

  • Efekt mírnosti: mírnější posuzování člověka, ke kterému máme sympatie

  • Logická chyba: forma úsudků, jež se zdají jako racionální, aniž by ve skutečnosti byly (např. na základě zkušeností)

ARGUMENTAČNÍ FAULY

  • Používány za účelem přesvědčení oponenta/omylem bez logické platnosti

Důraz na rozum:

  • Novost (lepší jen pro to, že je to nové)

  • Tradici (vždy to tak bylo…)

  • Rozšířený názor (pravda jen pro to, že v to věří většina lidí)

Apel na emoce:

  • Zastrašování (zdůvodňuje tvrzení strachem z opačného tvrzení)

  • Lichocení (podsunutí tvrzení pomocí nesouvislých komplimentů)

  • Zesměšňování (předkládá oponentův argument tak, aby vypadal směšně)

Chybné vyvození:

  • Unáhlený závěr (heuristika)

  • Klamající vhled (předpokládá, že když je něco pěkné, je to i pravdivé)

  • Všechno nebo nic (předpokládá, nelze-li dosáhnout dokonalého výsledku, nemá snažení smysl)

MÉDIA

  • Prostředky šíření inf., zpráv, vzdělání, zábavy mezi lidmi na velké vzdálenosti, široké publikum

  • Jedinec si vybírá média, která ho zajímají

  • Nutný kritický přístup (x dezinformace)

  • Ovlivňují člověka v názorech

FCE MÉDIÍ

  • Zdroj inf. (dezinformací, určují priority, o kterých se mluví – formují veřejné mínění)

  • Kontrola moci x masy lidí (v autoritářských/totalitních režimech)

  • Socializační (předávají inf. o kulturách)

  • Zábavní a oddechová

Témata, do kterých materiál patří