Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




teaching pronunciation

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (1.29 MB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

  Reactive teaching           Planned teaching 

Features of pronunciation 

Phonemic alphabet 

Phonemic transcription 

Teaching phonemes 

Minimal pairs 
Odd one out 
Word mazes 
Battle ships 
Chaining games 

Minimal pair activities  

Ss drill sounds appearing in close 

proximity.  

Listen to odd one out 

Can you can a can as a canner can can a can?  
I have got a date at a quarter to eight; I’ll see 
you at the gate, so don’t be late  
You know New York, you need New York, you 
know you need unique New York  
I saw a kitten eating chicken in the kitchen  
If a dog chews shoes, whose shoes does he 
choose? 

Suprasegmentals aspects 

• See table… 

The use of stress   

(Yoshida, 2016)  

e.g.: written x retain, desert x dessert; change of the word 

class – import x import (N x V) 
unstressed syllables – less loudly pronounced, vowels - 

´weak´; (  
 
Accent 
decrease  
Implant 
Progress 
Object 
Insult 

The rhythm and stress  
• English speech rhythm is characterized by 

tone units (a word or group of words which 
carries one stressed syllable, with other 
syllables lightened); 

• Intonation – (rising or falling, a rise-fall, a fall-

rise) often makes difference to meaning or 
implication (speaker´s attitude - can sound 
offensive); also giving different prominence to 
a word makes a difference. 
 
 

Tom didn’t do his  HOME work. ( But maybe he 
did something else) 
TOM didn’t do his homework. (But someone 
else did.) 
Tom DIDN’T do his homework. (You thought he 
did, but he actually didn’t.) 
Tom didn’t do  HIS homework. (But he did 
someone else’s homework.) 

Connected speech – unstressed syllables tend to 
have weak vowel sounds, sounds get dropped - 
elision, sounds get changed -assimilation, 
additional linking sounds occur; (Scrivener, 2011, 282) 
 

Techniques and activities 

Two sides of pronunciation teaching Teaching receptive skills x productive skills 
 
Ss need to learn to hear the difference between 

Témata, do kterých materiál patří