ČD- Lucerna
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Jiný vrcholný výkon (syntézu epické šíře a kompoziční sevřenosti) podal Jirásek po své šedesátce v románu Temno (1913-1915). Sleduje zde kroky protireformačního hnutí (pálení nekatolických knih, pronásledování jinověrců a jejich převýchovu) vrcholící svatořečením Jana Nepomuckého v Praze roku 1729.
Od vstupu do literatury až do konce své tvůrčí dráhy psal Jirásek také fejetony, črty, obrázky a povídky. Značné popularity dosáhly jen prózy zhruba stostránkové (Filozofská historie, Maryla, Zahořanský hon, Balada z rokoka). Zcela výjimečné proslulosti nabyly Staré pověsti české, virtuózně koncipovaný a komponovaný cyklus národních a místních pověstí (1894).
Jako člověk své doby sledoval Jirásek divadlo od mládí. Po přeložení do Prahy patřil k stálým návštěvníkům Národního divadla. Pro ně také napsal řadu dramat. To mělo své oprávnění hlavně u her z českých dějin. Ve volné trilogii „tří Janů“ (Jan Žižka, Jan Hus, Jan Roháč – poprvé uvedeny počátkem století, před první světovou válkou) jsou titulní hrdinové obklopeni množstvím postav a epizod, jež osvětlují průběh husitství jako srážky společenských proudů a idejí. K „obrazům života“ víc než k velkému dramatickému konfliktu tíhnou dvě Jiráskovy hry ze soudobého venkova v okolí Litomyšle, Vojnarka (1890) a Otec (1894).
CHARAKTERISTIKA DÍLA
Lucerna (1905) je jednoznačně nejhranější Jiráskovo drama. Tato pohádková hra vypráví příběh mladé a krásné kněžny, kterou musí hrdý mlynář doprovodit jako světlonoš do lesního zámečku. Hraběnce se mlynář zalíbí, je mu nabídnuto bohatství i moc, avšak on odolá a zachová věrnost své Haničce. Hra napsaná na pozadí Tylových dramatických báchorek, Shakespearova Snu noci svatojánské a v návaznosti na pohádku oživenou novoromantismem a secesí, pracuje s dvěma symboly. Lucerna představuje poddanské břemeno venkovanů vůči feudálním pánům, lípa je symbolem lidové houževnatosti a nezdolné síly. Nadpřirozené motivy ve hře, hlavně dvojice vodníků, posilují jednak idylické, jednak komické momenty hry.
LITERÁRNĚ-HISTORICKÝ KONTEXT