Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČD- Psohlavci

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.77 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Jiný vrcholný výkon (syntézu epické šíře a kompoziční sevřenosti) podal Jirásek po své šedesátce v románu Temno (1913-1915). Sleduje zde kroky protireformačního hnutí (pálení nekatolických knih, pronásledování jinověrců a jejich převýchovu) vrcholící svatořečením Jana Nepomuckého v Praze roku 1729.

Od vstupu do literatury až do konce své tvůrčí dráhy psal Jirásek také fejetony, črty, obrázky a povídky. Značné popularity dosáhly jen prózy zhruba stostránkové (Filozofská historie, Maryla, Zahořanský hon, Balada z rokoka). Zcela výjimečné proslulosti nabyly Staré pověsti české, virtuózně koncipovaný a komponovaný cyklus národních a místních pověstí (1894).

Jako člověk své doby sledoval Jirásek divadlo od mládí. Po přeložení do Prahy patřil k stálým návštěvníkům Národního divadla. Pro ně také napsal řadu dramat. To mělo své oprávnění hlavně u her z českých dějin. Ve volné trilogii „tří Janů“ (Jan Žižka, Jan Hus, Jan Roháč – poprvé uvedeny počátkem století, před první světovou válkou) jsou titulní hrdinové obklopeni množstvím postav a epizod, jež osvětlují průběh husitství jako srážky společenských proudů a idejí. K „obrazům života“ víc než k velkému dramatickému konfliktu tíhnou dvě Jiráskovy hry ze soudobého venkova v okolí Litomyšle, Vojnarka (1890) a Otec (1894).

  1. CHARAKTERISTIKA DÍLA

Román Psohlavci (1884) je stejně jako Temna legendární kniiha, jež využívá skutečné historické osobnosti Chodska Jana Sladkého Koziny. Kniha je nejen přesvědčivým vykreslením chodského venkova a života na něm, ale je i plastickým obrazem selské vzpoury na Chodsku. Již jinou otázkou je, jak Jirásek pracoval libovolně s historickými materiály a jak z Chodů udělal poctivé a vykořisťované chudáky, kteří byli vystaveni uzurpátorskému šlechtici z Trhanova. Kniha začíná scénou rodinné idyly u Kozinů. Avšak mladý hospodář nehodlá zůstat stranou veliké pře, kterou vedou Chodové o svá práva; román ji sleduje v její vrcholné fázi. Lamminger se zmocní většiny ukrytých listin, spálí je a pak už jen maří odboj „psohlavců“. Jan Kozina, donedávna uzavřený v soukromí, se stává nejobávanějším protivníkem trhanovského pána. Usiluje totiž o obnovení chodských výsad a svobod cestou důsledného a promyšleného jednání. Opírá se přitom o nezrušitelnost historického práva. Naproti tomu rozhněvaný Matěj Přibek vede Chody k ozbrojenému vystoupení, a to je krvavě potlačeno. Jana Kozinu ve všech fázích odboje až po šibenici provází účast rodiny. Opakovaně je hrdina stavěn před volbu vzdát chodskou při a vrátit se domů, anebo vytrvat i za cenu ztráty života. Celé Kozinovo okolí se chová statečně, obrana společných svobod je stmeluje ve svorné společenství. Heroizaci prostých lidí, kteří do krajnosti vedou zápas o vlastní práva, dovršuje závěr Psohlavců. Zde dějinné podání splývá s místní pamětí a s bájí: do roka a do dne umírá Lamminger, kterého statečný sedlák před popravou vyzval na soud boží, a Kozina je uctíván svými krajany jako svatý.

Témata, do kterých materiál patří