Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ČD - Muzikantská Liduška

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (16.03 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

MUZIKANTSKÁ LIDUŠKA

  1. AUTOR

Vítězslav Hálek (1835-1974) se narodil v Dolínku u Mělníka. Studií na filozofické fakultě zanechal, lákán možnostmi veřejného působení a psaní.

Mezi májovci si Hálek uchovával nejtěsnější vztahy k sentimentalismu a k myšlenkám J. J. Rousseaua. Oživoval důvěru v obrodnou moc přírody a citové přirozenosti, ve spontánní jednání vedené touhou a ideálem. Básník mu byl harmonizátorem, mluvčím za mlčící a dárcem radosti. Mezi svými vrstevníky vynikal všestranností, produktivitou, schopností získávat pro sebe pozice a pro svoje práce obdivný ohlas. Své publikum oslovoval v naději, že dosáhne souzvuku a odezvy. Domlouváním čtenářům vyniká Hálkova publicistika.

Vítězslav Hálek fejetonista. Od roku 1861 byl vedle J. Nerudy fejetonistou Národních listů. Svého místa pod čarou využíval mimo jiné k výchově literárního publika. Hálkova fejetonistická aktivita byla podobně pestrá a čilá jako paralelní výkon Jana Nerudy na daném poli. I tam, kde se dotýkal látek s Nerudou souběžných (války v roce 1866, procházek Prahou, obrany nespokojené chudoby), byl Hálek svůj. Zatímco Neruda podněcoval samostatný úsudek, vedl čtenáře – často pomocí humoru – k poznání, Hálek nabízel hotové postoje: napomínal, varoval, vyzýval ke sporu, zesměšňoval. A také zjihle obdivoval a dojímal – a nejen ve fejetonech o přírodě. I poloh pamfletických je asi u Hálka nejvíc ve fejetonech.

Nepoměrně širší a univerzálnější záběr než sbírka první (Večerní písně) má Hálkův cyklus V přírodě, postupně rozvíjený v letech 1872-74. Svět

Umění dramatické zkratky a pointy osvědčil Hálek v baladách. Z nich část zařadil do sbírky Pohádky z naší vesnice (1874).

Knižní prvotinou Vítězslava Hálka byla lyricko-epická báseň Alfréd (1858). Daný útvar, zvaný též byronská povídka, pěstoval tento autor z májovců nejsoustavněji a odvážně (Dědicové Bílé hory, 1869; Děvče z Tater, 1871). Nedostalo se mu však za to uznání. Nejdál v prozaizaci poemy dospěl asi Hálek v básni Děvče z Tater. Vypravěč, v Máji osoba mnohoznačná a tajemná, se zde představuje jako turista z Prahy.

Snad největší popularitě se těšily Hálkovy příběhy psané prózou. Látku měly zčásti městskou, převážně však vesnickou. Od vesnické povídky B. Němcové i K. Světlé se povídky Hálkovy lišily silným uplatněním tklivého a lyrického tónu a signály živého ústního vypravování.

Podobně jako v poezii, také v povídkách Hálek kroužil kolem myšlenky, že dobré pro člověka je všecko, co ladí s přírodou. Porušení tohoto souladu a jistých morálních norem se mstí. Děvče, jemuž vnutili ženicha, se pomate na rozumu a promění v bludný stín (Muzikantská Liduška). Další zapovězené lásky mohou končit smrtí (Kovářovic Kačenka, Přívozník). Na vnucované sňatky doplácejí nejen mladí lidé, ale celé rodiny včetně iniciátorů zdánlivě rozumných řešení (Náš dědeček).

Témata, do kterých materiál patří