1. Renesanční vícehlas
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Renesanční vícehlas
Původ vzniku – ranný evropský vícehlas:
Raný evropský vícehlas, vznik těsně s gregoriánským chorálem (cca v 9. st.). Vyšel z heterofonie, nejednotností v reprodukci hlasu vznikl první primitivní vícehlas, v tomto případě dvojhlas.
Organum
Přísné – paralelní, souběžné
Visící – suspensum
Discantus – svrchní hlas doprovázející cantus firmus
Discantus floridus – květnatý, obohacen o průchodné tóny
Gymel – postup 2 hlasů v 3
Označení hlasu
Vox principalis – vedoucí hlas
Vox organalis – doprovodný hlas
Označení vícehlasu
Duplum
Triplum
Quadruplum
Ars nova – 1. pol. 14. století
Vývojové linie
Francouzská – vliv gregor. chorálu
Guillaume de Machaut – jako první tvořil mši formou vícehlasu. Nej. dílo: Mše ke korunovaci Karla V.
Philippe de Vitry – zabýval se více otázkami teoretickými. Spis Ars nova, dal název celému umění.
Italská
Označována též jako italské trecento, raná renesance. Vedle francouzských forem Ars novy přináší formy světské
Madrigal – světské náměty, většinou milostné, ital. Jazyk, hlavní melodie v nějvyšším hlase.
Caccia (kača) – lovekcé scény
Ballata – taneční píseň s refrénem
Francesco Landino – slepý varhaník a skladatel
Marchetus da Padua – spisy o menzurální notaci, teoretik
Nová kompoziční technika Ars novy faux bourdone = nepravý bas.
Nizozemská vokální polyfonie (15. – 16. stol.)
Vyvrcholení polymelod. slohu, navázala na Ars novu a na hudbu anglickou reprez. J. dunstablem.
Kladen důraz na hudbu vokální bez použití ins. doprovodu (a capella)
Oblíbené formy:
Mše
Missa parodia
Missa sine nomine
Diskantová mše
Conductus
Motetus
Chanson – lidovější obdoba motetu
Základní kompoziční technikou se stává kontrapunkt = zlatý věk kontrapunktu. Oblíbené techniky imitace a kánon.
Generace
Gilles Binchois – působil v Dijonu, píše hudbu duchovní a světskou
Guillaume Dufay – píše především mše, působil též v Itálii
Generace
Jean Ockeghem – 36 hlasá skladba Deo Gratias
Guillaume Dufay – píše především mše
Generace
Josquin Despres – metoto Ave Maria, měe Lhomme arme
Clement Janequin – chanson bitva, ptačí zpěv
Generace
Adrian Willaert – přenesl nizozemský styl do Benátek, kde byl kapelníkem v chrámě sv. Marka.
Generace – školy římská a benátská
Římská škola
Giovanni Pierluigi da Palestrina
Rovnoprávnost a dokonalá zpěvnost hlasů s prostupujícím harmonickým cítěním. Syntetik polymelodického slohu.
Dílo: Napsal téměř tisíc skladeb
Chrámové – 93 mší, neznámější je šestihlasá Missa papae Marcelli, dále žalmy, litanie, dvojsborové Stabat Mater.
Světské – 350 madrigálů
Píseň písní – cyklus 29 motetů na text Starého zákona – Šalamounova Píseň písní, v podstatě milostná poezie.
Benátská škola
Zakladatelem: Adrian Willaert – nizozemec, kapelník chrámu sv. Marka