9. Hudební neofolklorismus a druhá vídeňská škola (poznámky)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hudební neofolklorismus a druhá vídeňská škola
Kontrolní otázky: S čím si myslíte, že by neof. mohl souviset?
Neofolklorismus
začátek 20. století
inspirace folklórem
užívání lidových stupnic (pentatonika, cikánská apod.)
drsný zvuk orchestru
Igor Stravinský
období tvorby (1910–1920)
čerpá z dynamiky tance, gesta, pohybu
prudce uvolněná živelnost (francouzská expresionismus)
barbarský rytmus
archaické tóniny
záliba v žestích
především balety: Pták ohnivák, Petruška, Svěcení jara
Béla Bartók
skladatel, klavírista, badatel a sběratel v oblasti lidových písní (nejen maďarské)
obohatil tonalitu o lidové módy
složitý rytmus, časté synkopy
největší význam v orch. a hud. ped. (znám více jako klavírista)
Klavírní dílo: Mikrokosmos
Opera: Hrad Modrovousův
Balety: Dřevěný princ
Orch. dílo: Taneční svita
Zoltán Kodály
Skladatel, pedagog, spoluzakladatel maďarské moderny
dílo: Psalmus Hungaricus (kantáta), Tance z Galanty (Orchestrální)
Leoš Janáček
dokonalá znalost lidové hudby (sběratel)
založil brněnskou varhanickou školu
nápěvková metoda (vyrůstá na lidové řeči)
sčasovky – krátké výrazné motivy
tvorba vokální a operní
opery: Příhody lišky bystroušky, Věc Makropulos, Káťa Kabanová
mše: Glagolská mše
slovanská rapsodie – Taras Bulba
Bohuslav Martinů
ovlivněn českým folklórem
užívá staré formy
dílo: kantátový cyklus: Otevírání studánek. Zpívaný balet Špalíček, koncert pro housle piano a orchestr
Vítězslav Novák
vyšel z Dvořáka
ovlivněn impresionismem
Citace lidových písní
užití polyfonie, imitace, fugy
Dílo: 4 balady pro smíšený sbor: Nešťastná vojna, Zakletá dcera, Ranoša. Symfonické básně: Toman a Lesní panna
Druhá vídeňská škola
představuje vrchol tzv. hudebního expresionismu = vyjádření vnitřních pocitů
znaky: asentimentalita, atematičnost, atonalita, Sprechmelodie (čerpá z hlasové deklamace úzkosti)
dodekafonie
dodekafonický kvaternion
Vrcholní představitelé:
Arnold Schönberg
tvůrce dodekafonických technik
využití nových možností lidského hlasu
využití barev nástrojových souzvuků (klastry)
4 období tvorby
1. tonální: Písně z Gurre – kantáta pro sóla, recitátora, smíšený sbor a velký orch.
2. atonální – 5 kusů pro orchestr – využití nástrojových barev
3. dodekafonie – oratorium Žebřík Jakubův
4. spojuje dodekafonii se starými formami: koncert pro housle a orchestr, kantáta Ten, který přežil Varšavu (1947)
Alban Berg
není tak důsledný jako Sch.
vrací se k tonalitě
2 období tvorby
1. období – skladby atonální: Vojcek – jedna z klíč. oper 20. stol. Psychologické drama
2. období – Lyrická svita pro smyčcový kvartet (první zavedení dodek. koncertu pro housle a orch.)
Anton Webern
navázal na Schönberga
dovedl dodekafonii k dokonalosti
nové techniky: struktrualismus (multiseriální technika), punktualismus – Klangenfarbereihe
2 období skladby
1. atonální: 5 orchestrálních kusů (uplatnění punktualismu)
2. období: skladby dodekafonické – kantáta Das Augenlicht