Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




9. Hudební neofolklorismus a druhá vídeňská škola (poznámky)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Hudební neofolklorismus a druhá vídeňská škola

Kontrolní otázky: S čím si myslíte, že by neof. mohl souviset?

Neofolklorismus

  • začátek 20. století

  • inspirace folklórem

  • užívání lidových stupnic (pentatonika, cikánská apod.)

  • drsný zvuk orchestru

Igor Stravinský

  • období tvorby (1910–1920)

  • čerpá z dynamiky tance, gesta, pohybu

  • prudce uvolněná živelnost (francouzská expresionismus)

  • barbarský rytmus

  • archaické tóniny

  • záliba v žestích

  • především balety: Pták ohnivák, Petruška, Svěcení jara

Béla Bartók

  • skladatel, klavírista, badatel a sběratel v oblasti lidových písní (nejen maďarské)

  • obohatil tonalitu o lidové módy

  • složitý rytmus, časté synkopy

  • největší význam v orch. a hud. ped. (znám více jako klavírista)

  • Klavírní dílo: Mikrokosmos

  • Opera: Hrad Modrovousův

  • Balety: Dřevěný princ

  • Orch. dílo: Taneční svita

Zoltán Kodály

  • Skladatel, pedagog, spoluzakladatel maďarské moderny

  • dílo: Psalmus Hungaricus (kantáta), Tance z Galanty (Orchestrální)

Leoš Janáček

  • dokonalá znalost lidové hudby (sběratel)

  • založil brněnskou varhanickou školu

  • nápěvková metoda (vyrůstá na lidové řeči)

  • sčasovky – krátké výrazné motivy

  • tvorba vokální a operní

  • opery: Příhody lišky bystroušky, Věc Makropulos, Káťa Kabanová

  • mše: Glagolská mše

  • slovanská rapsodie – Taras Bulba

Bohuslav Martinů

  • ovlivněn českým folklórem

  • užívá staré formy

  • dílo: kantátový cyklus: Otevírání studánek. Zpívaný balet Špalíček, koncert pro housle piano a orchestr

Vítězslav Novák

  • vyšel z Dvořáka

  • ovlivněn impresionismem

  • Citace lidových písní

  • užití polyfonie, imitace, fugy

  • Dílo: 4 balady pro smíšený sbor: Nešťastná vojna, Zakletá dcera, Ranoša. Symfonické básně: Toman a Lesní panna

Druhá vídeňská škola

  • představuje vrchol tzv. hudebního expresionismu = vyjádření vnitřních pocitů

  • znaky: asentimentalita, atematičnost, atonalita, Sprechmelodie (čerpá z hlasové deklamace úzkosti)

  • dodekafonie

  • dodekafonický kvaternion

Vrcholní představitelé:

Arnold Schönberg

  • tvůrce dodekafonických technik

  • využití nových možností lidského hlasu

  • využití barev nástrojových souzvuků (klastry)

  • 4 období tvorby

  • 1. tonální: Písně z Gurre – kantáta pro sóla, recitátora, smíšený sbor a velký orch.

  • 2. atonální – 5 kusů pro orchestr – využití nástrojových barev

  • 3. dodekafonie – oratorium Žebřík Jakubův

  • 4. spojuje dodekafonii se starými formami: koncert pro housle a orchestr, kantáta Ten, který přežil Varšavu (1947)

Alban Berg

  • není tak důsledný jako Sch.

  • vrací se k tonalitě

  • 2 období tvorby

  • 1. období – skladby atonální: Vojcek – jedna z klíč. oper 20. stol. Psychologické drama

  • 2. období – Lyrická svita pro smyčcový kvartet (první zavedení dodek. koncertu pro housle a orch.)

Anton Webern

  • navázal na Schönberga

  • dovedl dodekafonii k dokonalosti

  • nové techniky: struktrualismus (multiseriální technika), punktualismus – Klangenfarbereihe

  • 2 období skladby

  • 1. atonální: 5 orchestrálních kusů (uplatnění punktualismu)

  • 2. období: skladby dodekafonické – kantáta Das Augenlicht

Témata, do kterých materiál patří