Literární žánry, Umělecké směry
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Humanismus
Umožnil rozkvět renesanční literatury
soustava názorů či životní program
zájem obracen od Boha k člověku (svobodné myšlení a jednání = zodpovědnost)
rovnost lidí před Bohem
Itálie – Giovanni Boccacio(Díla: Dekameron, Život Dantův)
Francie – Francois Villon (Francoá Vijó)(Díla: Odkaz, Závěť)
Španělsko – Lope de Vega(Díla: Ovčí pramen)
Anglie – William Shakespeare
narozen ve Stratfordu nad Avonou
první hry přepisoval, poté tvořil sám
37 div.her : většinu přeložil Josef Václav Sládek
Spolumajitel divadla Globe v Londýně
Charakteristika her: - čerpal z antické dramatické tvorby (italská, řecká jména)
Není určeno místo a čas
Zobrazuje kladné i záporné lidské vlastnosti (žárlivost, vášeň, přátelství, věrnost, touha po moci, majetku, nenávist, apod…)
Hry jsou nadčasové (dají se zařadit do jakéhokoli období)
Příčinou tragédie bývá vášeň nebo náhoda
Charakteristika ženských postav: - soběstačné, sebevědomé, chytré, vzdělané, nepodřízené,
Romeo a Julie – Itálie – Verona (severní Itálie, oblast Benátska), boj o právo člověka na život, lásku, samostatné určení osudu
Další díla: Hamlet, Othello, Zimní pohádka (zmiňuje Čechy), Zkrocení zlé ženy, Sen noci svatojánské
Klasicismus
Vznik 17. a 18.století
Návrat k antice a k jejím etickým (zabývá se mravy) a estetickým (nauka o krásnu) normám
Vrcholná fáze je empír
Prosazuje se především dramatická forma
Zásada 3.jednot (děj, místo, čas)
Důraz kladen na rozum a racionalismus (vášně a city jdou stranou)
a) nižší styl
- určen širší veřejnosti, postavy neurozené (komedie, fraška, bajka, satira)
- Př.: Moliére (Dílo: Lakomec, Tartuffe nebo-li Podvodník, Zdravý nemocný)
- zesměšňoval špatné lidské vlastnosti a kvůli stížnostem musel některé hry předělat
b) vyšší styl
-o životě vyšších vrstev př.: vladařů, vojevůdců, rýmovaný verš, (óda, epos, tragédie)
- Př.: Jean Racine (Dílo: Faidra), Pierre Corneille (Dílo: Cid)
Osvícenství
Vznik 18.století
Člověk se má řídit rozumem, ne vírou
Vyznávání racionalismu (kult rozumu)
Kritizace církve a absolutistické monarchie
Vyznání svobody a rovnoprávnosti všech občanů
Voltaire (Dílo:Candide neboli Optimismus)
Daniel Defoe(Dílo: Robinson Crusoe)
Jonathan Swift(Dílo: Gulliverovy cesty), a další …
Denis Diderot
Hnacím impulsem v jeho tvorbě byla víra ve vědu a sílu lidského rozumu
Jeptiška – Francie – Paříž (klášter Longchamp (dnes hipodrom – dostihové závodiště) jihozápadní část Bouloňského lesíka– západní okraj Paříže) (Arpajon – francouzské město 30 kilometrů jihozápadně od Paříže)
Další díla: Encyklopedie, Jakub fatalista
Preromantismus
18.století
Důraz kladen na prožívání citu
Prostředí: lesy, jezera, hřbitovy, noc (poezie jezerní, hřbitovní)
Typy postav: poustevník, tulák, mnich, vězeň
Svět má být neporušen civilizací
Pocity: smutek, zklamání, deprese, deziluze (rozčarování, zklamání), nešťastná láska