Julio Cortázar – Ten, kdo chodí kolem
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Bárka aneb nová návštěva Benátek
Personální vypravěč, sleduje hlavně postavu Valentiny
Hodně vnitřních monologů
Postava gondoliéra Dina
Postava Dory – plochá postava, nijak se nevyvíjí, jediná její vlastnost je, že čte cestovatelské příručky, říká zajímavosti – neosobní
Úvod: vypravěč, co sleduje Valentinu je nějak špatně napsaný, takže je ta povídka špatná a on ji upravil tím, že tam přidal myšlenky Dory, ta ten text nějak komentuje, ale nehledá autora
Připsaná povídka má kompozici polyfonickou – více hlasů (dva vypravěči dva – Valentina, Dora)
Signální motiv – chladnokrevně to přijme, druhý, když projíždí Benátky, tak je tam signální motiv konce – blíží se k ní gondola s rakví
Milostný trojúhelník: Dora vs. Valentina vs. muži
Důvod proč Valentina blokovala jakoukoliv myšlenku o Doře
Dora se snažila dostat k Valentině přes Adriana
Kdybychom náhodou nepřišli na ten homosexuální kontext – str. 138 – Listy Aspernovy (Henry James – nejspíš byl homosexuál), Baron Corvo (homosexuální spisovatel), Tacio a mor (Smrt v Benátkách) – autor byl homosexuál, bisexuál
Skrývá se něco tajemného, ukrytého – třeba Valentiny syn (jenom zmínka, když to pronese při sledování vlaštovek)
„cesta jako útěk“ – život na cestě něco schovává – Valentina nejdřív utíká od syna k Doře…a pak to pokračuj, je možný, že utíká i Dora (Valentina je pro ni zrcadlo)
Útěk z reality, nalhávání si něčeho
Hysterie – „hysterický“ označení (To, že jí Dino znásilní zmenší na to, že to byla jen absurdita situace, zaplacení za oběd – dobrodružství, které postrádalo půvab)
Benátky – labyrint
Znásilnění – stagnace, poddání se, znásilnění?
Valentina se pořád se točí na jednom místě – nic není víc důležité, jak něco jiného
Tématem je vyprávění, fikce, tvoření toho textu – lze číst dvěma způsoby
Jedno místo, jedna situace, podruhé se do ní vrátíme – máme úvod, bez kterého bychom tu povídku nemohli číst, pokud ji čteme, takže je ten úvod strašně moc důležitý a významově nosný
x-signálů, které se vrací k úvodu, jak by ta povídka vypadala, kdyby byla jiná – vždy lze přidat něco dalšího a znovu to rozvinout a dotvořit
Lehla jste si vedle tebe
název odkazuje na vypravěče
Roberto (před 6 měsíci měl 15 narozeniny)
Denis (matka – chvíli rozněžnělá, chvíli strohá)
Lilien – dívka Roberta
Prostřednictvím dialogů se dozvídáme o rodičích Lilien
Prodavačka v lékárně a staříci, kteří si přijdou koupit léky
Vypravěč je sám postavou? (hranice svědka, přítele, známého apod.) – vidí do té jejich psychiky, zná syna i matku, zmiňuje detaily ze života, vzpomínky apod.
Vypravěč oslovuje Denis a Roberta, mluví ve druhé osobě a oslovuje je oba současně
Chronotop
U moře
Velká část děje je ve vodě (hodně pro matku a syna) – izolovaný prostor
Lilie je jen červená tečka v dálce, promítá se tam vzdálenost, blízkost, oddělenost
Čas vyprávění trvá zhruba tak 2 dny