Kalevala
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Kalevala
-
Nejsou v ní klasické heroické hrdinské postavy – naopak dochází k určité komičnosti
• Nadčasové/mimočasové
• Soubor finských lidových písní – roztroušených (cca. 19 století dána dohromady – Elias Lönnrot – filolog, lékař a sběratel (sběratel národní lidové slovesnosti))
• Snaha vzkřísit a obnovit (mají být hlavním motivem, hnací silou)
• Paradox romantismu (autoři často vytváří komponovaná díla z vlastních říkadel a z vlastní tvorby)
•Přirovnání k rukopisům Královédvorskému a Zelenohorskému
• Lonnrot jel jako lékař a tam poslouchal pěvce na severovýchodě – pár částí, ale přepsal a upravil (na rozdíl od českého Hanky, byl spíše editorem, než autorem)
• Sestavoval slovníky, jedním z prvních profesorů na univerzitě, kteří začali přednášet ve finštině
• první české vydání: 1894-5 (Josef Holeček – celé to přeložil sám a zároveň to vydal samonákladem)
Tematicky a žánrově:
• Začátek se jeví jako mýtus, pak epos, balady…- potvrzuje, že celky pochází z různých časových pásem
• Hl. postava se zrodí z bohy – syn moře
• Zpívalo se během svateb, pohřbu, setkání...
• Balady
• Magické básně – zaříkadla
• Básně lyrické (když se postavy vdávají a žení)
• Nářky
• Nemá to perspektivu – jede to po sobě
• Není tam motivace (postavy vlastně nejsou určeny ani osudem, ani charakterem a jádro je tedy tvořené a naplněné ve střetech)
• Trochej – je to ideální pro český jazyk (usnadňovalo překlad)
• Kalevalské metrum – přízvuk na první slabice (metrum=konkrétní realizace-rytmické schéma)
-
Aliterace = opakování hlásek
-
Paralelismy = opakování daného motivu, ale jinými slovy (ukazuje to na to, že to bylo předáváno ústně)
-
Nadlidské plavecké výkony
-
Nářek/lament – postěžuje si, hrdinský potenciál se tím vytrácí
-
Hledají se praktická východiska ze situací
-
I scény námluv – nejsou láskyplné a milostné – praktické, chce ženu, protože je vhodná
-
Neexistuje velký hrdina a rek – udatné boje a informace o tom co je špatně se smete do pár veršů -dva ožralí draci v jeskyni, jdeme k nim poměrně dlouho, sledujeme je docela dlouho, a pak je zabijeme za krátkou dobu
-
Nikdo z těch postav neprožívá nic osudového, jen chce zjednat nějaký pořádek každodenních starostí
-
Slovo jako takové má rozhodující moc a pravdu – zaříkávání, slovní bitka (bitva dvou zpěváků)
-
Tvořivý mírumilovný princip – bohabojnost souvisí s naivitou (bohabojnost slova je hlavním instrumentem – tím ta postava vybočuje) – pokora před řádem
-
Postavy medvědů (obzvláštní úcta)
-
Vyhrává moudrost
-
Končí konečnou konečností a absurditou
-
Není dílo, které by se dalo považovat za tragické/vyhrocené – hrdina není podřízen jenom osudu a nepodléhá osudu smrti (když umře, tak je možné z mrtvých vstát, když opouští svět je to pozvolné, od úmrtí pomáhá nadpřirozeno – lidská milosrdnost a lidská láska – čisté city)
-
Postavy umírají, ale z logiky děje buď nechtějí nebo nemohou – smrt je proměnou (sestra, která se proměňuje z rybu)
-
Na daném konkrétním řádu, mírumilovný proslov, msta jako taková (když kovářovi zemře žena, udělá si novou ze zlata a stříbra a pak zjistí, že smrdí) – hrdinové často hledají výsledek sané situace, který má být praktický – tvořivý