Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Kalevala

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (10.61 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Kalevala

  • Nejsou v ní klasické heroické hrdinské postavy – naopak dochází k určité komičnosti

• Nadčasové/mimočasové

• Soubor finských lidových písní – roztroušených (cca. 19 století dána dohromady – Elias Lönnrot – filolog, lékař a sběratel (sběratel národní lidové slovesnosti))

• Snaha vzkřísit a obnovit (mají být hlavním motivem, hnací silou)

• Paradox romantismu (autoři často vytváří komponovaná díla z vlastních říkadel a z vlastní tvorby)

•Přirovnání k rukopisům Královédvorskému a Zelenohorskému

• Lonnrot jel jako lékař a tam poslouchal pěvce na severovýchodě – pár částí, ale přepsal a upravil (na rozdíl od českého Hanky, byl spíše editorem, než autorem)

• Sestavoval slovníky, jedním z prvních profesorů na univerzitě, kteří začali přednášet ve finštině

• první české vydání: 1894-5 (Josef Holeček – celé to přeložil sám a zároveň to vydal samonákladem)
Tematicky a žánrově:

• Začátek se jeví jako mýtus, pak epos, balady…- potvrzuje, že celky pochází z různých časových pásem

• Hl. postava se zrodí z bohy – syn moře

• Zpívalo se během svateb, pohřbu, setkání...

• Balady

• Magické básně – zaříkadla

• Básně lyrické (když se postavy vdávají a žení)

• Nářky

• Nemá to perspektivu – jede to po sobě

• Není tam motivace (postavy vlastně nejsou určeny ani osudem, ani charakterem a jádro je tedy tvořené a naplněné ve střetech)

• Trochej – je to ideální pro český jazyk (usnadňovalo překlad)

• Kalevalské metrum – přízvuk na první slabice (metrum=konkrétní realizace-rytmické schéma)

  • Aliterace = opakování hlásek

  • Paralelismy = opakování daného motivu, ale jinými slovy (ukazuje to na to, že to bylo předáváno ústně)

  • Nadlidské plavecké výkony

  • Nářek/lament – postěžuje si, hrdinský potenciál se tím vytrácí

  • Hledají se praktická východiska ze situací

  • I scény námluv – nejsou láskyplné a milostné – praktické, chce ženu, protože je vhodná

  • Neexistuje velký hrdina a rek – udatné boje a informace o tom co je špatně se smete do pár veršů -dva ožralí draci v jeskyni, jdeme k nim poměrně dlouho, sledujeme je docela dlouho, a pak je zabijeme za krátkou dobu

  • Nikdo z těch postav neprožívá nic osudového, jen chce zjednat nějaký pořádek každodenních starostí

  • Slovo jako takové má rozhodující moc a pravdu – zaříkávání, slovní bitka (bitva dvou zpěváků)

  • Tvořivý mírumilovný princip – bohabojnost souvisí s naivitou (bohabojnost slova je hlavním instrumentem – tím ta postava vybočuje) – pokora před řádem

  • Postavy medvědů (obzvláštní úcta)

  • Vyhrává moudrost

  • Končí konečnou konečností a absurditou

  • Není dílo, které by se dalo považovat za tragické/vyhrocené – hrdina není podřízen jenom osudu a nepodléhá osudu smrti (když umře, tak je možné z mrtvých vstát, když opouští svět je to pozvolné, od úmrtí pomáhá nadpřirozeno – lidská milosrdnost a lidská láska – čisté city)

  • Postavy umírají, ale z logiky děje buď nechtějí nebo nemohou – smrt je proměnou (sestra, která se proměňuje z rybu)

  • Na daném konkrétním řádu, mírumilovný proslov, msta jako taková (když kovářovi zemře žena, udělá si novou ze zlata a stříbra a pak zjistí, že smrdí) – hrdinové často hledají výsledek sané situace, který má být praktický – tvořivý

Témata, do kterých materiál patří