Antická ikonogragfie - 5. přednáška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Artemis (Diana)
Bohyně panenské čistoty, lovkyně – zobrazení v krátké tunice s šípy a lukem, laňkou,jelenem, nebo s otěpem, původní fce bohyně země (poté ztotožněna se Selené, bohyní měsíce)
Vyobrazení: Diana Versailská, Lovkyně: v rámci řeckého sochařství 4. stol. př. n. l. => inspirace pro renesanci a baroko.
Pokud je Diana na dvoukolovém voze = tažen jeleny.Když záměna se Selené = na čele srpek měsíce. V rámci personifikaci čistoty nosí štít – chrání ji před šípy lásky. Diana a Venuše – alegorie čistoty a žádostivosti.
Náměty:
Narození Artemidy a Apollona matka Létó – zálet Dia, Létó = titánka. Narození na ostrově, kam uprchla před Hérou. Python = had-drak => uprchla na ostrov Délos, který plul po vodách. Zeus způsobil, aby se vynořily z moře dvě skály => uchytil skály a zabránil drakovi zabít Létó.
Artemis Efezská – jako bohyně plodnosti.
Dianin návrat z lovu – P. P. Rubens – doprovázena družinou, nesou svoje úlovky. Někdy Diana odpočívá, spí.
Diana po koupeli (Boucher) – doprovázena družkou, také časté vyobrazení
Diana na lovu – Domenicchino – zde zašifrovny 2 významy. Je zde i koupel, i namalován vztekající se pes, který štěká na ukrytého muže Aktaiona.
Diana a Aktaion – vnukem thébského krále, když byl na lovu, spatřil koupající se dianu (zahlédl je nahé) => Diana ho proměnila v jelena, jeho psi ho pronásledovali a roztrhali na kusy (Giussepe Crespi)
Zobrazení koupelebývá součástí vodní kaskády, jezírka – např. Caserta
Jupiter a Kallistó (Tizian) – družka Artemidy, svedena Jovem (vzal na sebe podobu Diany – orel v pozadí obrazu, díky tomu poznáme, žde jde o Jupitera) => Callisto otěhotněla, když se svlékala, aby šla do vody => ostatní poznaly, že je těhotná => Diana promění Callistó v medvědici => Zeus vyzdvihl Callistó na nebe => Velká medvědice na nebi
Diana a Endymión (Annibale Carraci, Pier Francesco Mola, Nicolas Poussin – zde alegorie střídání noci a dne) – zamilovala se do něj => Endymión bude věčně spát a zůstane věčně mladý, city tedy nejsou opětovány. Endy bylpastýř, takže zobrazován s holí a pejskem.
Diana a Pan – Pan (satyr) – chtěl získat její lásku, daroval jí chomáč sněhobílé vlny. Kozel = symbol žádostivosti.
Diana a nymfy přepadené satyry (Rubens) - čistota přemožená žádostvivostí
Diana odzbrojuje kupida – alegorie lásky a žádostivosti
Obětování Dianě - oltář v chrámovém prostoru, kde hoří oheň oběti, stojící socha bohyně
Obětování Ifigenie – Trojská válka (Trojane x Řekové- Agamemnon musel obětovat svou dceru Ifigenii Dianě, sama vstoupila na oltář – nebyla usmrcena, neboť sena oltáři objevil jelen a povolává ji k sobě na nebesa
Apollón
Racionální a civilizovaná stránka lidské přirozenosti (opakem Baccha), ideální podoba mužské tělesné krásy, znázorňován jako bezvousý mladík, dlouhé vlasypřidržované stuhou, nahý nebo oděný do tuniky, spojován s múzami – má v ruce lyru nebo jiný nástroj, Ztotožňován s Héliem. Slavná socha Apollon Belvederský