Antická ikonogragfie - 5. přednáška
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Hermes (Merkur)
Posel bohů, průvodce, zobrazován jako mladý a ztepilý, nejlépe rozpoznatelný => okřídlený klobouk, okřídlené sandály, kaduceus (kouzelnická hůlka s dvěma hady) – tato hůlka měla přivodit spánek. Ochránce pastýřů a stád, vynalezl lyru. V alegoriích zobrazován jako výmluvnost a rozum v alegoriích (někdy učí kupida). Giovanni Da Bologna – socha
Merkur a Argos (Rubens)
Merkur a Hers (Jan Boeck Horst, Poussin) – spatřil tři sestry vracející se ze slavnosti Minervy nesoucí košíky na hlavě, zamiloval se do nejkrásnější – Hersé. Merkur proměnil někoho v černý kámen. Dva základní motivy: tři sestry s košíky / žárlivá a závistivá proměna (Poussin)
Návrat Persefony (Frederic Leighton) – přivádí Persefonu ven z podsvětí
Paridův soud (Rubens)
Oddysseus a Kirké – čarodějka Kirké, Oddyseovi podala jedovatý mok => proměnila je v prasata, Merkur je zachránil
Filemon a Baukis (Rubens) – merkur přijde k těmto manželům, nechal se od nich hostit => za štědrost odměněni
Prométheus, Vulkán a Merkur(Dirk van Baburen)
Bartolomeus Spranger – Hrad, Bílá věž, Merkur a Athéna – jedna z prvních fresek u nás, symbolika: Hermes zobrazován i s kohoutem (poukazováno na bdění), Minerva jako bohyně dobře vedené války a moudrosti => tj. alegorie bdění a rozumnosti ve válce
Merkur a Bacchcus – Bachcus syn Semelé a Jova (Bachcus zašit do stehna Jovova, když narodil, předal jej na výchovu k nymfám => Merkur jej předal na výchovu)
Bachcus
Nahý mladík s vinnými hrozny, v ruce může držet tyrhos (hůl s piniovou šiškou), břečťan, pokud sedí na voze, tak je tažen tygry, leopardy nebo kozly, doprovázen satyry, bachantkami, tlustý opilý silén => zobrazována jako nespoutaná scéna (Guido Reni – Pijící Bachcus)
Poussin – Bachcova výchova: obtloustlý malý hošík
Lodníci proměnění v delfíny – Bachcus unesený piráty => pomstil se jim: veslaa plachotový pokryl břečťany a vinnou révou, pak se na palubě objevovaly přeludy divokých šelem – piráti skákali strahy do moře => proměna v delfíny
Triumf Baccha(Dosso Dossi) – opilec, satyr mávající kýtou, satyr nechávající se ovíjet hady, triumfální vůz tažen leopardy, malý satyrek
Bachcus a Ariadna (Tizian) – setkání Bachca s Ariadnou (dcera Mínoa), Theseus se neodvděčil Ariadně, že ho vyvedla z bludiště – odplul pryč a opustil ji. Bachcus ji potká, když naříká (Alessandro Turchi)
Triumf Baccha a Ariandy (římský sarkofág 3. stol. n. l, Annibale Carraci – zde dole „láska pozemská“ – polonahá ženština v pravém dolním rohu, zde i amorek, který vkládá na hlavu ariadny ověnčenou korunu
Midas a Bacchus( Poussin) – Silén mělpečovat o děcko, ten opilej a ztratil se – odvedli ho lidé k Midasovi, Midas přijal Siléna k Bacchovi – za odměnu přání: přál si, aby se vše, čeho se dotkne, ve zlato. Nemohl ani jíst a pít – vše ve zlato => poprosil Dionýsia, aby mu zrušil kouzlo: rada, aby Midás vstoupil do řeky (od té doby prý vyplavuje zlatý písek)
Venuse, Bacchus a Ceres
Caravaggio
Bacchus- Velázques (reakce na Caravaggia)