Směry kulturního a uměleckého vývoje v dlouhém 19. století - přehled
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Směry kulturního a uměleckého vývoje v dlouhém 19. století - přehled
prvním počinem k oživení liter. života v českých zemích se stal v roce 1855 almanach Lada Nióla (redakce J. V. Friče); nepřinesl významnější práci kromě příspěvků Boženy Nemcové ale zastavil úpadek literatury → nové práce 1857 (Vít. Hálek-Alfred, Jan Neruda-Hřbitovní kvítí, Adolf Heyduk-Básně) + 1858 vystoupili mladí básníci a prozaici almanachem Máj (redigoval Josef Barák a organizoval Vít. Hálek), který byl veřejným přiznáním se ke K. H. Máchovi-zajímali se o Máchův společenský postoj, žádné téma nebylo tabu→kritizováni konzervativci kvůli nedostatku národního cítění (k máchovské generaci patřili Neruda a Hálek)
70. léta-doba vnitřního rozporu-vytrácelo nadšení 60. let hlavně kvůli porážce čes. polit. reprezentace ve státoprávních bojích; přesto lit. tohoto období dosáhla rozmachu (nové talenty, směry a časopisy)-vůdčí žánr poezie
teprve v 80. a 90. letech ji vystřídala proza (venkovský a histor. román)
vznikly 2 skupiny básníků, které konkurovaly Máchovské generaci →
lumírovci (vedeni Vrchlickým, Hálkem a Nerudou) obnovili zapomenutý Míkovcův časopis Lumír z 50. let (na ně navázali S. Čech, O. Hostinský a J. V. Sládek+Vrchlický a Julius Zeyer); Čech se svým bratrem a S. B. Hellerem založili v roce 1879 časopis Květy ; časopis Osvěta (1871), který byl oponentem Lumíru, orientován promladočesky a veden Vlčkem a Schulzem (vydávali práce K. Světlé, A. Jiráska, Z. Wintera, E. Krásnohorské); věnovali se více překladům a ve vlastní tvorbě požadovali národní reprezentativnost
ruchovci – přívrženci almanachu Ruch (vyšel na počest položení základního kamene Národ. divadla v 1868), ideově se konfrontovali s lumírovci a mimo literaturu byli činní i ve vědě, politice a žurnalistice; redaktorem byl J. V. Sládek a seskupil kolem sebe asi 20 přispěvovatelů; zůstali věrni tradicím a tvorbu pojímali jako službu národu
v 70. letech tyto dvě skupiny nebyly oddělené na sebe narážející skupiny, jen se lišily zaměřením ve vztahu k národní tradici a zahraničním vzorům; v zásadě se obě skupiny doplňovaly a časopisecky i spolupracovaly→ scházeli se s ostatními umělci
stavba Národního divadla
1789 došlo ke zboření Boudy a 1847 k uzavření Kajetánského divadla→české divadlo přišlo o svůj stánek
česky se hrálo většinou v opoledních hodinách v německém Nosticově-Stavovském divadle v Praze
1844 z podnětu F. Palackého, F. L. Riegra a A. P. Trojana se začalo usilovat o postavení kamenné budovy čes. divadla
1849 založena První česká cestující herecká společnost J. A. Prokopa pojmenovaná též Prvním národním divadlem pro venkov – šířila v monarchii čes. hry a myšlenky Sboru pro vybudování Národního divadla (vznikl 1850, předsedou F. Palacký) → sbor i společnost pořádaly ve vlastenec. veřejnosti peněžní sbírky na stavbu Nár. div.
zájem velký→po pádu Bachova absolutismu spontánně vznikala dřevěná divadla a arény (zejména v Praza na pravém břehu Vltavy; kapacita 3-4 tis. diváků) např. aréna Na hradbách , Švandova aréna, staročeská Národní aréna, mladočeské Nové české divadlo, Aréna na Smíchově, Aréna u Libuše na Lhotce apod.– staly se zdrojem dobrého výdělku + zábava širokých vrstev a nové žánry (opereta, parodie, frašky atd.)
zatím probíhala jednání o stavbě, po zakoupení pozemku vypsána soutěž na stavbu budovy; mezitím vzniklo dřevěné Novoměstské divadlo (1858-1885) na Vinohradech, které bylo letním protějškem kamenného Prozatimního divadla (1862)- v tom se hrálo česky nejprve 3x týdně od 1864 každý den
kladení základního kamene pod heslem Národ sobě (Sladkovský oznámil, že je tímto podepsána základní listina velkého Národního divadla, což symbolicky považovali za podpis zakládací listiny samostatného českého stát→kladení a poklepání kamene 16. 5. 1868 se stalo velkou politickou manifestací Čechů (provedli přední mužové čes. národa-Fr. Palacký a J. E. Purkyně)+slavnostní řeč pronesl Karel Sladkovský
součástí slavnosti bylo svážení základních kamenů z památných míst Českého království (Říp, Blaník, Tábor, Radhošť aj.); kameny opatřeny nápisy z místa původu a uloženy do základů divadelní stavby
další významnou událostí bylo přijetí (opět zásluhou Sladkovského) honosného divadelního projektu architekta Josefa Zítka
architektem Josef Zítek – stavba se stala opravdovým symbolem znovuzrození českého národa, vyjádřeným v novorenesančním stylu
při výzdobě se střetly minimálně dva odlišné výtvar. proudy a řada jejích modifikací – jeden vycházel z české Mánesovy tradice a představovali ho především malíři Mikoláš Aleš a Josef Tulka; pro druhý byl vzorem soudobý fr. akademismus, který u nás představovali Fr. Ženíšek a Vojtěch Hynais
12. 8. 1881 došlo k požáru divadla, po kterém zůstaly jen obvodové zdi, schodiště a místnosti u královského lóže→velké národní neštěstí, tisk volal po nových sbírkách a zem. sněm také věnoval dotace na zřízení nového divadla
1881 přestavba svěřena Zítkovu žákovi a asistentovi Josefu Schulzovi (navrhl větší divadlo a lépe vyhovující provozu) → divadlo se stalo komplexem původní budovy, Prozatímního div. a staršího nájemného domu + použito technických novinek (el. osvětlení, kotelny s želez. konstrukcí proti výbuchu a strojovny s Edisonovými stroji pro osvětlení a větrání)
18. 11. 1883 bylo ovnovené Národ. divadlo znovu otevřeno-pro slavnostní otevření plánován historický alegorický pochod Prahou s výjevy doby husitské, avšak polit. a vedení divadla se rozhodlo oslavy omezit pouze na divadelní prostor
zahájení první sezony obstarala Smetanova opera Libuše složená pro tuto příležitost na libreto Josefa Wenziga v roce 1871 (druhý den se hrála tragédie z husitské doby v pěti dějstvích Saloména Bohuslava Adánka z Hlinska, třetím slavnostním představením byla opera na slovanské téma Dimitrij Ant. Dvořáka)
první ředitel-Fr. Adolf Šubert (působil od 1883-1900)-nejdříve mnohost žánrů, ale později propagoval realismus, naturalismus i symbolismus a psycholog. divadlo; jeho zásluhou se z div. stávala autorita (talenty herec. i pěvěc.- Jos. Šmaha, Eduard Vojan, Marie Hübnerová; domácí autoři Stroupežnický, Pippich, Štojba-tzv. velký styl-veseloherní repertoár)
k dalším významným čes. divadlům patrí ok roku 1884 Národní v Brně, od 1888 Německé (dnes Státní opera) v Praze a od 1907 Městské na Královských Vinohradech v Praze