Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Archeologie - pasivní prezentace

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

1, výuka na základních a středních školách

- výuka tzv. archeologických období (pravěk,…., celé dějiny)mnohdy volnější charakter

- spíše s oddechem než s výukou

Pouze 1-4 měsíce výuky

Možnosti výuky- a, zvlášť pravěk a zvlášť starověk

Paleolit- ranný středověk (příchod Slovanů)

b, souběžně, synchronizovaně, dějinná posloupnost

paleolit- neolit- doba bronzová

4tis 2tis 800

Starověk Babilonie

Učebnice- teprve po 1989 se stalo to, že pravěk v učebnicích dějepisu napsali archeologové

Problémy učebnic:

a, věcné chyby- v mladší době kamenné keramika na kruhu

b, synchronizace pravěku a starověku

c, všechny procesy v pravěku neprocházejí vývojem a v učebnicích ano

d, více otázek a úkolů pro učitele

e, důraz na pochopení technologie a úroveň života

f, metody archeologické práce

Příprava pedagogů na fakultách- až do 1990 neučily na fakultách archeologové

Formy zatraktivnění výuky- přednášky profesionálních archeologů

- návštěvy archeologických ústavů a expozic

- návštěva archeoparku

- využití moderních pomůcek- filmy , multimediální programy

Snaha by měla být až by se výuka archeologie projevila na ZŠ a SŠ, protože [archeologie je jediným předmětem který nás učí artefaktuálnímu pojetí světa]

Další jsou- hmotná kultura(středověku,……)

- Dějiny umění

2, univerzitní příprava archeologů, antropologů a učitelů

(v antropologii- vývoj člověka, hmotná kultura)

Problémy- neexistence učebnic

- Srozumitelnost učebních textů

- (většina archeologů tímhle ke kulturní historickému schématuhistorie archeologie

měla být schopna přiblížit život v pravěku)

Zahraničí: anglosasové-

C. Renfrew- profesor archeologie v Cambridge

Paul Bahn- publicista o archeologii (jak blafovat o archeologii- jeho kniha)

Společně napsali učebnici o archeologii

3, denní tisk (regionální tisk)

a, problémy- běžný nález zveličován protože tomu nerozumí- nedokáží posoudit hodnotu nálezů

b, základní chyby v údajích- periodizace (neodlišují před letopočtem a od současnosti)

c, Pro komunikaci s médii by měla mít každá instituce tiskového mluvčího

- dnes pouze archeologický ústav m tis. m)

- I tam, kde není tiskový mluvčí, by si archeolog sám měl umět napsat tiskovou zprávu

Tisková zpráva:

Délka- optimální 1 strana

Na počátku – poutavé oznámení o nalezení nálezů

Vysvětlení nálezové situace- co a z kterého období, interpretace nálezu

Kde se nález interpretuje

Informace o výzkumu- Kde to je

- Vedoucí výzkumu

- Tel. Číslo a jméno člověka- který poskytne další informace

4, pasivní prezentace- časopisy

- Různého stupně popularizace a odbornosti

Vědeckopopularizační časopisy 21. století

Vesmír

Dějiny a současnost

- Čtenář si kupuje a je připraven na tento tip textu

- Dlouhou dobu archeologie neměla vlastní populární časopis

U nás

- za války první pokus o popularizační časopis 2001- Karel Sklenář tvrdí, že by tento časopis měl

Témata, do kterých materiál patří