Nápisy na zvonech
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Podobně ochranný význam měly i abecední nápisy na zvonech (snad poukaz n Krista) – obdoba svěcení kostelů
Ještě nejasnější jsou pak nápisy, přinášející nejasnou změť písmen
Datovací formule
Vzácně se vyskytují už kolem 13/14 stol. (asi 10%)
V 15. Století potom 75 %
Od 2. Pol. 15. Stol. se vyskytuje datace arabskými číslicemi – někdy jenom číslice, jindy Anno domini, anno ab incarnationis Domini
Od 17. století se už stanou daleko běžnějšími než číslice římské, i když římské číslice zcela nevymizí a dokonce se dočkají svého obrození v podobě chronogramů.
Možné jsou i různé kombinace těchto způsobů a není bez zajímavosti, že způsoby datace zaměňoval i každý jednotlivý zvonař.
S jazykem legendy to přílišnou souvislost nemá, i když římské číslice jsou přece jen běžnější ve spojení s latinou.
Datace pomocí římských číslic dělala zvonařům problémy, takže se stávalo, že z nápisu jedno nebo i několik písmen vypadlo a stáří některých zvonů je proto obtížné určit.
Datace způsobem uvedení funkčního období donátorů mají primárně spíš význam pamětní než datační, a proto jsou nápisy zpravidla datovány i jiným způsobem.
Užívá se v době, kdy nápisy nabývají většího rozsahu, tedy koncem 16. století.
Zvláštním způsobem datace v nápisech jsou chronogramy.
Ty se na zvonech poprvé objevují v průběhu 15. století, ovšem teprve v 17. a 18. století dosahují největšího rozmachu a představují tím také návrat k většímu rozšíření římských číslic v datacích.
Chronogramy často bývají příčinou gramatických a jiných chyb v textech a také užívání neobvyklých slov a formulací, protože zvonař potřeboval, aby se v textu objevoval jistý počet některých písmen.
Např. se někdy užívá neobvyklé CzeChIa místo boheMIa.
Označení provenience
Začíná se objevovat ve 13. Století, ale ještě o století později se vyskytuje jen zřídka
Obecněji se rozšiřovalo až po pol. 15. Stol.
Nedotýká se však místa svého vzniku, nýbrž pouze svého tvůrce