Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




České romantické a osvícenské pojetí dějin

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17.72 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

České romantické a osvícenské pojetí dějin

Velkou syntézu romantického a osvícenského pojetí dějin, zasaženou romantismem, vytvořil František Palacký (1798 – 1876). Jeho Dějiny národu českého jsou nejen zakladatelským dílem moderní české historiografie, ale byly rovněž prostředkem národního zápasu i formulací národního programu, vlivného dodnes. Na impozantní pramenné základně, kriticky zvládnuté, spojil osvícenský kriticismus s romantickou představou o národních dějinách, jejichž prostřednictvím se uskutečňuje cesta lidstva ke svobodě. Byl přesvědčen, že smyslem českých dějin je uskutečňování ideálu demokratičnosti, jaký představovala česká reformace. Původní a zjednodušený protiklad konfliktu česko-německého modifikoval do podoby zápasu o myšlenkovou emancipaci lidstva a myšlenky humanity, kterou člověk a národ spolupracuje na díle stvořitele. Uskutečnění humanitního ideálu mělo být u Palackého směrnicí národního života i do budoucnosti. Český národ tak má přispívat k osvobození z pout autority. Osobní integrita učinila z Palackého autoritativní a hlavní osobnost české společnosti, kultury a politiky, Otce národa.

Pro svou ideovou velkorysost zůstaly Dějiny prvořadým vědeckým i literárním výkonem, i když zejména první dva díly byly po odborné stránce zcela překonány. Po desetiletích soustavné práce dospěl Palacký k roku 1526, kdy už se další zpracování vymyká silám jedince. Dějiny vycházely zpočátku německy a až revoluce r. 1848 umožnila, aby Palacký vyslovil svoje myšlenky bez zásahů cenzury. Od tohoto roku se stal i politikem a nakonec vůdčí osobností českých dějin 19. století. Souběžně s jeho badatelskými cestami a nálezy šla Palackého vydavatelská činnost velkého rozsahu – edice k dějinám doby husitské a poděbradské, hodnocení starších českých historiků, založení ediční řady Archiv český, příručky topograficko-historické atd.

Palackého život a působení by nedostaly svou podobu, kdyby nebylo jeho pobytu a studia na Slovensku. Slovenské prostředí uchovávalo silněji než české země reformační tradice a jeho inteligence z velké části cítila česky. Ze Slovenska přišel do Prahy Pavel Josef Šafařík, filolog a pokračovatel slavistických studií Dobrovského. Postavil názory a představy o Slovanech na pevný základ a prokázal legitimitu Slovanů v Evropě. Jeho dílo Slovanské starožitnosti bylo připravováno pracemi literárněvědnými a jazykovědnými. Spolu s knihou Slovanský národopis se stalo základem pro poznání slovanského světa v cizině.

Postup národního uvědomování byl na Moravě pomalejší, ale zásluhou archiváře Antonína Bočka měla Morava primát ve vydávání kodexu, ovšem znehodnoceného padělky. Do historického bádání o Moravě zasahoval Alois V. Šembera, filolog a buditel.

První svazek českého kodexu vydal Karel J. Erben (1855). Vydával památky starší české literatury, z nichž nejdůležitější byla edice spisů Husových. Málo spolehlivým editorem a správcem rukopisného bohatství byl Václav Hanka.

Témata, do kterých materiál patří