Vzdělání ve středověku - univerzity
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
jeho úkoly: dohled nad vyučováním, kontrola styku studentů a obchodních partnerů (knihkupci, pronajímatelé ubytování), imatrikulace, pracovní smlouvy a platy, soudní pravomoc – jen pro lehčí přestupky
- rektorem v Bologne mohl být pouze student, svobodný a starší 25 let, nesměl příslušet k círk. řádu (obava před vlivem církve) mohl nosit zbraň, mít tělesnou stráž, neplatit poplatky za zkoušky x musel být bohatý, protože veškeré náklady spojené s výkonem funkce a reprezentací si platil sám
studentská rada – voleni univerzitními národy, složitý proces
- studentská kontrola výuky se opírala o punkta (vynález bologn. Uni) – dohoda o učebním plánu, co se bude kdy přednášet → studenti znali přesně svůj učební plán, byl veřejně přístupný
- studentská kontrola obchodu s knihami a nájemného
** učitel byl pokutován za každý prohřešek (vydán na milost studentům, platili si ho) – pozdní příchod, nedokončení látky, opomenutí nebo přeskočení problému …. téměř buzerace ale bylo to ekonomicky výhodné
finance učitelů: od studentů na přednáškách, někteří měli stálý plat – byli vybráni studenty
-bolognský univerzitní model se šířil hlavně v právnickém prostředí – nejvíce v Itálii a Španělsku, také Francie – Montpellier, Orléans, ve stř. Evropě Praha a Krakov
od konce 14. století studentská autonomie upadá (v Bologni i na ostatních Uni) – roste moc doktorského kolegia a hlavně se posiluje moc státu , který nakonec pohltí nezávislé univerzity a převezme jejich financování