Vzdělání ve středověku - univerzity
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
pro přijetí na Uni bylo důležité umět číst a psát latinsky
forma učení –přednášky v latině, přemýšlení nad texty, komentáře, formy interpretace, výklad textu -diskuse-disputace, dialektické řešení otázek – teze, antiteze, objasnění v syntéze
studenti neznali Platona, Aristotela – až od Arabů a Židů překlad do latiny ve 13.st (omezený výběr Aristotel. spisů ale přeložil Boétius už v 6.st)
- od pol. 14.st vznik „národních univerzit“ – vyučování v rodném jazyce, lidé už nemuseli za univerzitou cestovat x ztratil se ale mezinárodní charakter, univerzálnost
□ v průběhu středověku se vytvořila univerzitní síť:
SALERNO (nejstarší Uni v 11.st), 12.st –BOLOGNA 1158, OXFORD 1167,PAŘÍŽ 1150
13.století – It – NEAPOL, SIENNA, VINCENZA, PADOVA, PIACENZA
- Šp – SALAMANCA 1230, SEVILLA, VALENCIA + LISABON
- Fr – MONTPELLIER 1289- slavná lékařská fakulta, TOULOSE
- CAMBRIDGE 1229, asi LUTYCH (Liége)
zač.14. století – COIMBRA (Port), ORLÉANS, AVIGNON (Fr); PISA,PERUGIA,ŘÍM (It)
** do poloviny 14. století byla Uni síť omezena Alpami a Rýnem, pak se šířily i mimo
2.pol. 14. století – PRAHA 1348, VÍDEŇ 1365, BUDA 1386 + PÉCS 1367 (Maď), KRAKOV 1364, HEIDELBERG 1386, KOLÍN NAD RÝNEM 1388, ERFURT; PALERMO (Sicílie) 1394;
15. a zač.16. století – LEUVEN 1426 (Belgie)-slavná teologická fakulta; LIPSKO 1409, FREIBURG, TREVÍR, MOHUČ, WITTENBERG 1502, BASILEJ 1460; PREŠPOROK 1467 (Slov); BORDEAUX, CAEN (Fr); KODAŇ 1478; ST ANDREWS 1411 (Skotsko); FLORENCIE
OLOMOUC 1573 – jako jezuitská vysoká škola (předtím bylo od r.1566 v Olomouci jezuitské gymnázium)
+ univerzity MAGDEBURK, DURHAM asi 14-15.st
- 2 protikladné modely univerzitní správy – pařížský a bolognský
Pařížský: univerzita vzniká z biskupské školy → důraz na teologii
vliv církevní hierarchizace, přednášející je duchovní a pobírá plat od církve
studují hlavně nemajetní, učitelé jsou vůdčí silou univerzity
4 fakulty a 4 univerzitní národy
nikdy nevytvořila komplexní soubor statut, jen jednotlivě vydávaná
rektor volen na 1 semestr
Bolognský:
dominantní je právnická fakulta → čistě světské tržní zájmy, po studiu získání výnosného zaměstnání
učitelé jsou finančně závislí na bohatých studentech – ti je platí za přednášky
studentská autonomie (samospráva)
rektor volen na 1 rok
nejprve vzniklo 16 univerzitních národů a z nich pak univerzita jako autonomní svaz un. národů
□ členství na bologn. Uni bylo plnoprávné = nezávislí studenti bez závazků k církvi a městu
neplnoprávné = zaměstnanci Uni, osoby z doprovodu studentů
a přidružené = neměli volební právo - finančně závislí studenti a studenti a profesoři, kteří se stali měšťany Bologne
□ v čele obce byl rektor – byl to volený student, původně spíš bojovný vůdce, pak skutečný zástupce univerzity, v 1.pol.14.st se stal i městským hodnostářem