Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




A 04 - Rasismus a antisemitismus v teorii a praxi 20. století

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (603 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

A 4

Rasismus a antisemitismus v teorii a praxi 20. století

rasismus v teorii 20.století

rasa - v rovině antropologické je to skupina lidí se souborem podobných, dědičně podmíněných znaků, kterými se odlišuje od ostatních ras.

rasová klasifikace - je celkem logické, že člověk (záleží z čí pozice k problematice rasy přistupujeme) si v prvé řadě všímal těch znaků, které ho na první pohled upoutaly (hl. zabarvení kůže) a vyvolaly v něm pocit kuriosnosti, nejistoty či obavy = takže se nelze divit,že se vytvářel vůči cizím rasám zřetelný odstup, bylo intenzivně vnímáno zabarvení kůže a profilace obličeje = tyto znaky se staly kritériem pro rasovou klasifikaci

rasismus – je postaven na rasových teoriích (např. tvrzení o vrozené převaze a přednostním právu,o rozhodující moci vlastní rasy), jejich cílem je obhajoba rasistických doktrín, jež jsou potřebné pro zdůvodnění deklasování a zneužívání určitých skupin lidí na základě rasové odlišnosti

kdo a co ovlivnilo rasové teorie aneb od Teutonů po Árijce

byl to především rasový teoretik a otec klasického i moderního rasismu J. A. comte de Gobineau – svým stěžejním dílem ( Eseje o nerovnosti lidských ras/ 1853-1855)

inspiroval např. Wagnera nebo Nietzscheho (toho rozepisovat nebudu,určitě je

vám znám z 19. století)

A co říká jeho teorie:

1 - vychází z existence 3 ras (bílé, žluté, černé) a zabývá se otázkou jejich fyzické a psychické stránky

2 - v úvahu bere morální a mentální založení jedince, jakožto vrozený aspekt, a tudíž i trvalý

3 - právě v těchto znacích jsou u ras rozdíly,tzn., že si rasy nejsou rovnocenné = rozděluje je na vyšší (ušlechtilejší) a nižší (méněcennou)

4 – míšení ras s rozdílnou ušlechtilostí je škodlivé, zločinné, protože tím trpí kultura

5 - národ je nutné považovat za rasově čistý ( k čistotě směřující), což vede ke stmelení národa, zvýšení pocitu nadřazenosti, pohrání druhými méněcennými rasami

6 – rasa bílá – energie, inteligence, smysl pro čest, odvahu, krásu, válečnické umění

žlutá rasa – inteligence a vytrvalost ale jako negativum je u ní nezdravá fantazie, což ji

vůči bílé rase znevýhodňuje

černá rasa – lenost, smyslnost, absence smyslu pro organizační práci a kulturu, morální

zbabělost, snížená hranice bolestivosti

„ Nejnadanější je rasa bílá, ostatní jsou na nižším stupni,……., nikdy by nebylo pravé civilizace evropských národů, kdyby nepanovaly árijské větve.“

Uvědomuje si, že velké rasy jsou jen okruhy, v nichž se jednotlivé rasové skupiny nalézají = a tak prioritu přisuzuje Teutonské rase, která je v rámci bílé rasy nejušlechtilejší

H.S. Chamberlain

- ovlivněn Gobineauem šířil myšlenku nerovnocennosti ras, zabýval se především problematikou bílé rasy a dospěl též k závěru, že Teutonská rasa ( zachována v nejčistší formě hlavně u německého národa)je nejvyspělejší a nejnižší jsou Slované, především východní

Témata, do kterých materiál patří