56. Vnější znaky nápisů – zejména písmo
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
56. Vnější znaky nápisů – zejména písmo
mnoho nápisů je dodnes uchováno na svých původních místech
některé typy nápisů, které byly umístěny na budovách a stavbách, jsou pevně fixovány a pak jsou zde nápisy na mobiliáři, produktech uměleckého řemesla, kde vznikají značné problémy s určením a zařazením vhledem k migraci děl
lokalizace – přesné vymezení místa až k jen rámcovému určení oblasti
datace – jde především o ověření, zda datum uváděné v textu souhlasí s celkovým charakterem nápisu
velikost
písmo – tímto studiem nelze rozumět jen tvarový vývoj, ale jen sem potřeba zahrnout i zkratkové systémy i specificky národní ligatury a nakonec techniku provedení
kvadrátní kapitála – pro pozdně antické nápisy, která obohacená o některé unikátní unciální tvary E a Q přechází do středověku, zejména to přebírá Itálie v nepozměněné podobě
ve středověku dochází k modifikaci a výrazné vertikalizaci, pronikání prvků unciálních a kurzivních
gotická majuskula s objevuje od pol. 13. stol. snaha rozlišovat její širší a vertikálnější formu podle Kloose, snaha dále po uzavírání otevřených písmen a s masivnějším výrazem
gotická minuskula se objevuje od 1. pol. 14. stol. a během padesáti let zcela zatlačila gotickou majuskuli
kurzivní písma jsou v podstatě jevem okrajovým a týkají se výlučně textů, které jsou psány na stěny jako výraz okamžitého impulzu
v latinských písmech se prosazují humanistická, kapitála začíná převládat a v renesanci se přeměňuje na kapitálu renesanční a později návrat k antickým vzorům
od 19. stol. se užívají nejrůznější tvary a toto trvá dodnes