Gotické sochařství a malířství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
jako architektura a malířství se gotické sochařství Itálie odlišuje od zbytku Evropy - silnější antická tradice
vývoj sochařství je spjat s Piskou školou a se sochařskou rodinou Pisanů -
zakladatel školy je Niccolo Pisano - osobitá syntéza antického sochařství (římské sarkofágy) s fr. gotikou - kazatelna baptiséria v Pise (1260), kazatelna dómu v Sieně (1268), kašna v Perugii (1278)
jeho syn Giovanni Pisano - prohlubuje gotický názor, důraz na duchovní a citový obsah, zájem afekty a duševní život postav - kazatelna kostela S.Andrea v Pistoji(1301), dómu v Pise (1310), na jeho díla navazují mistři renesance (Sibyly a proroci na siénském domě, Madona piského baptiséria). Byl rovněž architekt (Campo Santo v Pise, sienský dóm)
jeho spolužák v otcově dílně byl sochař a architekt Arnolfo di Cambio (Sv.Petr v chrámu sv.Petra v Římě)
Giovanniho žák Andrea da Pondetera (zvaný též Pisano) - jižní dveře florentského baptiséria (1336), sochy a reliéfy pro florentskou kampanilu - spolupracoval s Giottem, jenž na něj zapůsobil.
Škola Andrea Pisana ovlivňovala toskánské sochařství až do konce 14st. - jeho syn Niccolo Pisano (zemřel 1368, Andrea di Cione zvaný Orcagna (x1368) - zesilují gotické tendence, zatímco florencie už se navrací k antice a na začátku 15st. tvoří první díla renesanční.
skulptura se uplatňuje ve slepých galeriích a v nikách na průčelí. Výzdoba portálů byl výjimkou. Náhrobky
Ovlivněno francouzskou skulpturou, nevyniká nad průměr
dekorativní perpendikulární sloh - 15st. řezbářství ve dřevě (kostelní zařízení) a alabastru (oltáře).
působilo zde silně francouzské sochařství - osobité národní umění vzniká teprve v 15st. - pozdní gotika - estilo flórido - dekorativní platereskní sloh - portály, oltáře, chórové lavice a náhrobky
platereskní sloh - směsice prvků maurských, gotických a antických
gotické malířství
stejně jako v sochařství - ze začátku slouží pouze církvi a vyjadřuje náboženské ideje, postupem času se zesvětšťuje v tématice (píseň o Rolandovi, výjevy ze života řemeslníků) i provedením (laici jako objednatelé i tvůrci - cechy a bratrstva). Přichází realismus a zlidštění
ze všech odvětví nastupuje gotika v malířství nejpozději - nejprve malba na skle (v architektuře), která začla nahrazovat malbu nástěnou (jejíž funkci převzalo sochařství až na Itálii a Čechy)
rozvíjí se malba desková (křídlový oltář) a knižní malba (která na konci 14st pokládá základy pozdní gotiky)
vývoj od románského antirealismu a abstraktního symbolizmu k realistickému obrazu. Až v 15st.
při zrodu malířství hrají prim Francie s Anglií, od počátku 14st ji ovládá Itálie v čele s Giottem
ve Francii byla hlavní malba na skle - objevuje se již v Saint-Denis,
v Chartres je 146 barevných oken - největší a nejvýznamnější soubor malby na skle vůbec. Objevují se i žánrové výjevy řemeslníků. Charterská dílna se uplatňuje i v Rouen, Remeši, Paříži, Bourges aj.
vrcholné dílo je Sainte-Chapelle (13st) - figurální, drobné hustě řazené medailony v zářivých barvách.
od konce 13st se užívají bledší barvy, v J Francii vyustí v grisaille - černobílá ornamentální barva na skle.
Ve 14st. význam malby na sklo poklesá
nástěnná malba - hrady, paláce - světská tématika (z epické literatury, lovy, turnaje, alegorie, mravoučné)
přetrvaly jen fragmenty. Vynikající je výzdoba papežského hradu v Avignonu (cca 1340) - sienští malíři (Simone Martini) ale i domácí mistři
knižní malba - gotika až v 13st. Stránky byly sítí medailonů jako okna. Kvaš ustupuje kolorované perokresbě (rychlejší, levnější). Hlavně Bible.
realistická tendence u pařížských iluminátorů - Mistr Honoré(Brevíř Filipa Sličného) a Jean Pucelle (Hodinky vévody z Berry). Drolerie - mravoličné nebo satirické výjevy na dolním okraji strany
Karel V a jeho dvůr - vlámští iluminátoři (André Beauneveu a Jacquemart de Hesdin) pozdější základna pro nástup nizozemského pozdně gotického malířství
desková malba - málo. Podobizna krále Jana Dobrého (1365) - první malovaná realistická podobizna z profilu. Francko-vlámský realismus vrcholí v dijonském oltáři (Melchior Broederlama z Brugg)