Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Gotické sochařství a malířství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

gotické sochařství a malířství

gotické sochařství

  • monumentální - spjaté s architekturou a zdobící průčelí a architektonické články

  • komorní - přenosné volné sochy převážně ze dřeva, sošky ze slonoviny, výjimečně z kamene

  • na průčelí katedrál přebírá skulptura románskou funkci bible chudých - výjevy historické, náboženské, věda

  • v popředí je kamenictví později stoupl význam i řezbářství

  • výzdoba vně stavby (portály, galerie králů, věže, lodi, opěrný systém, chrliče) i vevnitř

  • řezbářství si vybírá náměty Krista, P.Marie, piety a světců - snaží se vcítit do světců - real. zlidštit postavy

francie
  • vývoj od románské postavy-sloupu k trojrozměrné postavě, rozlišené věkem a charakterem a odpoutané od architektury - Saint-Denis -> Chartres -> Notre-Dame v Paříži -> portály v Amiens a Remeš (2.čtvr.13st.)

  • Žehnající Kristus (tzv. Krásný Bůh) v Amiens (první syntéza gotického realismu a idealismu), P.Marie s Ježíškem (tzv. Zlatá Panna) v Notre-Dame - zdůrazněný kontrapost (S), krásná, mladá matka

  • Remeš - Mistr navštívení P. Marie (klasicizující antická tradice) a Mistr Zvěstování (gotik, štíhlé, dynamické postavy, elegantní, okouzlující úsměv) - ovlivnil vývoj - jeho následovník vytesal Zlatá Panna amienskou

  • ve 14st - stagnace monumentální skulptury - rozkvět interiérového řezbářství

  • kolem poloviny 14st vzniká sochařský portrét (král Ludvík V. se ženou v kostele ceslesinů v Paříži)

  • nositeli realismu se stávájí nizozemští sochaři na francouzských dvorech (krále, vévoda z Berry, burgundi - Dijon). Nejvýznamnější je výzdoba kartuziánského kostela v Dijona - Claus Sluter - pilíř kalvárie (Mojžíšova studna), podobizny donátorů (Filim Směly a ženy)

  • pozdně gotické sochařství 15st. - vlámsko-burgundská skulptura - realismus, individualizace postav, patetický pohyb a drapérie. Naturalismus. Skupiny Kladení Krista do hrobu - pozdně gotický patos

německo
  • v Německu působili sochaři vyškoleni ve Francii - Adamův portál, tzv. Bamberský jezdec (1235), skupina Navštívení v Bambergu, Andělský sloup a portály katedrály ve Štrasburku.

  • Mistr naumburský - postavy zakladatelů a pašijové výjevy naumburského dómu (1260-1270) - studie postav, individualizované a psychologicky odstíněné

  • ve 14st. realistické tendence v řezbářství - ukřižovaný Kristus, piety - expresivní patos -nástup pozdní gotiky

  • ovlivňuje nizozemský sochař Mikuláš Gerhaert Leydenský 60. a 70. 15st.

  • Hans Multscher, Michal Wohlgemut, Simon Leinberger - osobité německé rysy do nizozemského realismu

  • Veit Stoss z Norimberku - obrovský oltář Smrti P. Marie v Mariánském kostele v Krakově (1477-1489, 13m vysoký, 11 široký, postavy 2,8m), Michael Pacher v Tyrolsku (oltář v St. Wolfgangu 1479-1481), Anton Pilgram v Rakousku.

  • Tilman Riemenschneider ve Wurzburgu - hlavní přestavitel pozdně gotického expresivního realismu

Témata, do kterých materiál patří