Gotické sochařství a malířství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
gotické sochařství a malířství
gotické sochařství
monumentální - spjaté s architekturou a zdobící průčelí a architektonické články
komorní - přenosné volné sochy převážně ze dřeva, sošky ze slonoviny, výjimečně z kamene
na průčelí katedrál přebírá skulptura románskou funkci bible chudých - výjevy historické, náboženské, věda
v popředí je kamenictví později stoupl význam i řezbářství
výzdoba vně stavby (portály, galerie králů, věže, lodi, opěrný systém, chrliče) i vevnitř
řezbářství si vybírá náměty Krista, P.Marie, piety a světců - snaží se vcítit do světců - real. zlidštit postavy
vývoj od románské postavy-sloupu k trojrozměrné postavě, rozlišené věkem a charakterem a odpoutané od architektury - Saint-Denis -> Chartres -> Notre-Dame v Paříži -> portály v Amiens a Remeš (2.čtvr.13st.)
Žehnající Kristus (tzv. Krásný Bůh) v Amiens (první syntéza gotického realismu a idealismu), P.Marie s Ježíškem (tzv. Zlatá Panna) v Notre-Dame - zdůrazněný kontrapost (S), krásná, mladá matka
Remeš - Mistr navštívení P. Marie (klasicizující antická tradice) a Mistr Zvěstování (gotik, štíhlé, dynamické postavy, elegantní, okouzlující úsměv) - ovlivnil vývoj - jeho následovník vytesal Zlatá Panna amienskou
ve 14st - stagnace monumentální skulptury - rozkvět interiérového řezbářství
kolem poloviny 14st vzniká sochařský portrét (král Ludvík V. se ženou v kostele ceslesinů v Paříži)
nositeli realismu se stávájí nizozemští sochaři na francouzských dvorech (krále, vévoda z Berry, burgundi - Dijon). Nejvýznamnější je výzdoba kartuziánského kostela v Dijona - Claus Sluter - pilíř kalvárie (Mojžíšova studna), podobizny donátorů (Filim Směly a ženy)
pozdně gotické sochařství 15st. - vlámsko-burgundská skulptura - realismus, individualizace postav, patetický pohyb a drapérie. Naturalismus. Skupiny Kladení Krista do hrobu - pozdně gotický patos
v Německu působili sochaři vyškoleni ve Francii - Adamův portál, tzv. Bamberský jezdec (1235), skupina Navštívení v Bambergu, Andělský sloup a portály katedrály ve Štrasburku.
Mistr naumburský - postavy zakladatelů a pašijové výjevy naumburského dómu (1260-1270) - studie postav, individualizované a psychologicky odstíněné
ve 14st. realistické tendence v řezbářství - ukřižovaný Kristus, piety - expresivní patos -nástup pozdní gotiky
ovlivňuje nizozemský sochař Mikuláš Gerhaert Leydenský 60. a 70. 15st.
Hans Multscher, Michal Wohlgemut, Simon Leinberger - osobité německé rysy do nizozemského realismu
Veit Stoss z Norimberku - obrovský oltář Smrti P. Marie v Mariánském kostele v Krakově (1477-1489, 13m vysoký, 11 široký, postavy 2,8m), Michael Pacher v Tyrolsku (oltář v St. Wolfgangu 1479-1481), Anton Pilgram v Rakousku.
Tilman Riemenschneider ve Wurzburgu - hlavní přestavitel pozdně gotického expresivního realismu