Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Gotické sochařství a malířství

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25.89 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

nizozemí
  • zpočátku ovlivněno Francií a Německem. Osobitosti dosahuje až v druhé půlce 14st. V 15st. už stálo v čele.

  • hlavní středisko pozdně gotické malby. Působí na celé zaalpské malířství.

  • Nizozemí bylo připojeno k Francii - vzrůstá jeho význam. Bruggy nejdůležitější obchodní středisko Z Evropy

  • hlavní střediska na dvoře Filipa Smělého a na dvoře vévodů z Berry

  • malba vychází z realismu knižní malby (Přebohaté hodinky vévody z Berry, bratři z Limburka)

  • Mistr z Flémalle (1380-1444) a hlavně Jan van Eyck (1390-1441) - Gentský oltář - 1432 (začíná Hubert, ale umírá a přebírá práci Jan) - zavřený: Zvěstování, podobizny donátorů, otevřený: Klanění Božímu beránkovi, Adam a Eva, Kristus, Jan a Marie, hudoucí andělé

  • středověké téma realistickými prostředky - perspektiva, napodobené rostliny, podobizny, první zátiší

  • perspektivu empiricky odvodil, využívá šerosvitu. Přisuzuje se mu vynález olejomalby

  • neměl přímého pokračovatele. Návrat k středověkému spiritualismu:

  • Rogier van der Weyden (1400-1464) - patetický, expresivní - vzor pro zaalpské malířství (Snímání z kříže)

  • Dieric Bouts (1410-1475), Hugo van der Goes (1440-1482) - oltář Portinari, Hans Memling (1433-1494) - Legenda o sv. Uršule. Holandskou větev reprezentuje Albert van Ouwater (1440-1475).

  • Holandská škola se rozdělila na dva typy - meditativní, klidné zátiší (Gerard David) a vizionářsky expresivního (Hieronymus Bosch)

  • Bosch (1450-1516) - bohatá fantazie, symbolické obrazy neřestí, hrůzná monstra (nesmyslnost a marnost), očekává poslední soud a konec světa. Ovlivnil Breughela st. a Francisca Goyu, ve 20st. se k němu hlásili surrealisti

anglie
  • malba na skle - podobný vývoj jako ve Francii, ve 12st ji prováděli francouzští mistři. Nástěnná malba pod její nadvládou(dochovaly se jen fragmenty)

  • knižní malba ve 13st. ovlivňovala malířství ve Francii. Zdobené žaltáře a perem a akvarelem dělané ilustrace Apokalypsy v Evropě napodobované.

  • nejstarší deskové obrazy až z konce 13st. - lineární sloh a jemný kolorit. Ve 14st. vliv italského malířství

itálie
  • maířství se značně odlišuje od zbytku Evropy. Někdy se malba 14st. řadí jako 1. vývojový stupeň renesance

  • jiné ekonomicko-sociální a politické poměry (raný kapitalismus, zrušení nevolnictví, manufaktury, banky aj)

  • kulturní podmínky - stálá přítomnost antiky, spojení s Byzancí, národní literatura

  • nástěnná malba byla stále nejdůležitější, desková malba ji doháněla. V obou prakticky nulový vliv Francie

  • do konce 13st. v područí pozdně románsko-byzantického slohu.

  • Říman Pietro Cavallini (1250-1340) - mozaiky a fresky - překonává byzanské schéma a tvoří klasické malířství inspirované raně křesťanskými malbami. Působil i v Neapoli. Vzájemně se ovlivňoval s Giottem

  • Florenťan Giotto di Bondone (1266-1337) - všestraný umělec (na sklonku života hlavní architekt florentského dómu - zvonice, výzdoba). Osobní přítel Dantův - namaloval jeho podobiznu v kapli radnice.

  • Nejprve pomáhal Cimabuovi v kostelu sv. Františka v Assisi, kde pak se svou dílnou vytvořil nástěnné malby. Hlavní dílo je kaple Scrovegniů zvaná Arena (1303-1310) - 37 výjevů (P.Maria, Kristus, alegorie Ctností a Neřestí a obraz Posledního soudu). Ve Florencii dvě kaple kostela S.Croce - kaple Peruzziů a Bardiů.

  • deskové obrazy: kolosální Krucifix (1295), obraz Madony na trůně s anděly

  • mozaika: Navicella (Kristus zachraňuje loď s apoštoly) - bazilika sv.Petra ve Vatikáně

  • působil i ve Veroně,Ravenně, Bologni a Neapoli

  • realistické zobrazení - postavy zezadu, z profilu, rozlišené dle věku, pohlaví, povahy a úlohy. Nový kompoziční princip - prostorový výsek, v jednotě času a prostoru - dramaticky vyhrocený děj s psychologickou motivací - trojrozměrný neiluzivní prostor: jeviště, kde mají postavy své vymezené místo

  • vytvořil nové typy lidí - životné a plné lidské důstojnosti, monumentalita v antickém smyslu. Jejich duševní stavy povýšil na hlavní náplň obrazů - snadno navazuje renesance

  • se svou dílnou ovlivnil italské, ale i zaalpské malířství

  • florentská škola (Giottovi žáci - Taddeo Gaddi a Bernardo Daddi)

  • sienská škola (Duciio di Buoninsegna, Simone Martini, Pietro a Ambroggio Lorenzetti)

  • v druhé půli 14st. v severní Itálii působí Tommaso da Modena (oltářní obrazy na Karlštejně)

Témata, do kterých materiál patří