Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Nová figurace ve Francii

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (19.01 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Nová figurace ve Francii

  • umělecká tendence, která znovu oživuje zájem o lidský osud, lidské pocity a duševní stavy

  • snaží se definovat a popsat stav člověka a světa a jejich vzájemný stav - často zoufalství, samota, smutek

  • nejde o umělecký směr, spíše o filozofický přístup

  • v obrazech se často užívá citace cizích předloh či jejich parafráze a řazení více motivů do jednoho obrazu

  • využívá se fotografie a přetisku tištěné reprodukce

  • v sochařství se užívají odlitky nebo otisky lidského těl a užívalo se neobvyklých materiálů - smalt, igelit, polystyrén, barevné fólie

  • velmi široký proud, v Evropě například Francis Bacon, Španěl Antonio Saura, Dán Asger Jorn, Ital Recalcati

  • v Čechách Slavík, Načeradský, Sopko, Jitka Válová

  • nejde vpodstatě o nic nového, stavu člověka a jeho postavení ve světě se věnovaly avantgardy, expresionismus - Munch, Picasso (Guernica) aj.

  • počátkem 60. let upoutává pozornost Francis Bacon - deformované figury v křivém zrcadle, cyklus Papežů

Francie

  • ve Francii se po Pařížském masakru (1961) opět začíná umělecká scéna zajímat o aktuální dění a stav člověka ve společnosti.

  • mladým umělcům se nelíbí výsadní postavení Nových realistů, kteří si všímají drobných, všedních věcí kolem sebe a nereflektují dostatečně svět kolem sebe

  • mladší umělci spojeni s novou figurací: Bernard Rancillac, John Cristoforou a cizinci usazení v Paříži: Leonardo Cremonini, Sergej Bazilev, Antonio Recalcatti, Hugh Weiss, Eduardo Arroyo, Gilles Aillaud

  • zájem o postavení člověka a jeho duševní stavy je však vlastní i Novým realistům (hl. Martial Raysse)

  • mladší umělci tvoří díla často ironická a reagující na společenskou situaci

  • často se mísí s navazující Narativní figurací - která se staví do protikladu s novými realisty, díla jsou často groteskní, satirická a s dávkou humoru nebo vulgarity

  • Martial Raysse - patřil do skupiny Nových realistů. Maloval obrazy z pláže, různých aktivit volného času a portréty. Užíval pestré plochy ireálných barev

  • Bernard Rancillac - užívá omezenou barevnou paletu, pečlivou kresbu. Žánrové obrazy - každá událost na něj zapůsobí.

  • Leonardo Cremonini - tvořil hlavně výjevy z každodenního života - pláže. Jeho obrazy mají světlý kolorit, vnitřní atmosféru, figury abstraktně redukuje nebo ořezává - elegantní hmotné, zneklidňující tvary.

  • Sergej Bazilev - námět vyjádřen často s fotografickou přesností - postavy jsou strnulé, čas zastaven. Působí tajuplně až mysticky

  • Antonio Recalcati - temné expresivní obrazy, deformované postavy, často s průhlednými částmi, v kuklách, někdy pouze kusy postav. Působí velmi znepokojivě (blízko Bacona). V 70. letech se zabývá hlavně sociálními tématy - studentské nepokoje, boje, dělnická třída.

  • Gilles Aillaud - tvořil obrazy s náměty zvířat a zoo - uvěznění. Reagoval ve svých obrazech na válku ve Vietnamu. Dělal i scénografii (společně s Arroyem)

  • Eduardo Arroyo - silně kritický malíř ze Španělska. Tvoři satirické obrazy. Ve svých obrazech popírá perspektivu a tvoří čisté barevné neplastické plochy. Znal se s Aillaudem a tvořil návrhy kostýmů a scén. Tvořil na prahu narativní a nové figurace

  • Paul Rebeyrolle - pastózní velké obrazy, ovlivněné informelem. Tvořil podobné sochy. Často maloval krajiny, ale jsou poznamenány vzekem a násilím. Byl oceňován Sartrem a Foucaltem

Témata, do kterých materiál patří