Romantismus
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
ve Francii 1831 Jean du Seigneur vytváří sochu Zuřivý Roland. Romantické sochařství se však pouze velmi pomalu zbavuje klasicistických forem. Francois Rude (1784-1855) - podobizna malíře Davida, skupina Marseillaisy na Triumfálním oblouku (1836), vizionářská Jana z Arku (1852) pomník maršála Naye (1853)
Antoine-Louis Barye - zvířata a zvířecí zápasy, Antoine-Auguste Préault - hrůzy války (Vraždění 1834)
v Německu Ludwig von Schwanthaler - zůstává však v akademické formě. Smlouva na 21 soch pro český Slavín v Tupadlech - vytvořil do smrti pouze 6 osobností české historie
v Čechách - Josef Max - 1830 sochařská dílna v Praze - pouze klasicistní akademismus (jezdecká socha Františka I.). Pravý romantik byl Václav Levý (1820-1870) - samouk, vytesal sochy ve skalách u Liběchova. Po krátkém školení v Praze vytvořil na Blaníku velkolepé bohatýry (inspirováno Kuksem). V Klácelce vytestal reliéfy ilustrující knihu Ferina lišák. Po studiu u Schwanthalera se stal klasicistním sochařem.
Jean Louis Theodore Gericault - záliba pro koně. Důstojník gardových myslivců v útoku (1812) - dostává medaily. Pobýval Itálii. Inspirován ztroskotáním fregaty Medusa vytvořil velkou kompozici - manifest romantismu. V Anglii maloval výjevy z dostihů. Zemřel po pádu z koně
Eugene Delacroix - navazuje na Gericaulta, Rubense a Goyu. Inspiroval se Božskou komedií (Dantova bárka 1822). Utrpení na Chiu (1824). Odjel do Anglia - zesvětlení koloritu a technika malby skvrnami. Za revoluce namaloval Svobodu vedoucí lid. Roku 1832 se zúčastnil jako člen vládní delegace cesty k marockému sultánovi. Inspirace na celý život - Alžířanky, lovy na šelmy aj. Později maluje velké kompozice bitev (Dobytí Cařihradu křižáky 1840) a nástěnné obrazy do veřejných budov (královský palác, Louvre, Lucemburský palác, pařížská radnice. V posledních letech nástěnné starozákonní malby v kostele Saint-Sulpice.
Delacroix spojuje Rubensův temperament s barevností benátčanů. Završuje tak baroko a inspirován anglickými krajináři předjímá impresionismus. Měl klasicistické jádro, psal umělecké kritiky a Deník
Theodore Chasseriau - Ingresův žák, ovlivněn Delacroixem. Maloval náboženské náměty, dramatické výjevy (Souboj arabských vůdců 1852) a ženské akty.
orientalisti: Decamps, Fromentin. Malíř historických námětů Paul Delaroche
hlavní přínos romantismu je objev krajiny a přírody. Obraz krajiny jako obraz duše a výlev citu.
Jean-Baptiste Camille Corot (1796-1875), vyšel z klasicismu z poussinovské ideální krajiny. Vystavoval každoročně na Salónu. Cestoval do Itálie, poté do Belgie a Holandska (1854). Na cestách tvoří skici v plenéru, které dokončuje v ateliéru. Postihuje nuance přírodního osvětlení - moderní intimní krajinomalba). V mládí tvoří plasticky (Forum Romanum, Colosseum 1826), ve vrcholném (50.léta) se obrysy rozpouští a krajinu zahaluje opar. Působí na impresionisty, ale k nim nikdy nedošel
Barbizonská škola - škola romantické krajinomalby. Vesnice Barbizon blízko Fontainebleau kam od 1830 jezdí malíři do plenéru. Nejprve skici dodělávané v ateliéru, později dokončují přímo v přírodě. Hlavou je Rousseau, představitelé Diaz de la Peňa, Dupré, Troyon, Daubigny, svým dílem souvisejí Corot a Millet
Theodore Rousseau - v Barbizonu usazen od 1847, zajímaly ho stromy, později proměny ovzduší (Krajina s duhou - NG), Jules Dupré - trávil léta s Milletem u moře, kde malovali mariny
Diaz de la Peňa - španělský původ. Maloval i mytologické žánry, zátiší. Lesní krajiny ve Fontainebleau
Constant Troyon - pod vlivem holandských malířů se specializuje na zvířata