Umění raného středověku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
umění raného středověku
raně křesťanské období
v první polovině 1.století se v Římě šíří východní kulty (křesťanství)
zpočátku zakazané / 313AD edikt milánský rovnocenné pohanství. Koncem 4.století pohanství zakázáno.
císař se vměšuje do církevních záležitostí (Níkajský koncil) - poustevníci (hlavně v Egyptě)
patristická literatura (spisy církevních otců) - Origenes, sv.Ambrož, sv. Jeroným, sv. Augustin
starokřesťanské umění má formální znaky antiky, ale odlišnou ideologii
sochařství se nerozvíjelo kvůli modloslužebnictví - pouze sochy dobrého pastýře s beránkem. Hlavní druh skulptury je sarkofág (přejato z antiky), nejrozšířenější ve 4. a 5.st. Od plastického reliéfu přechází k plošnějšímu pojetí a stylizaci. Antická tradice iluzionismu pouze v drobných soškách (diptycha, relikviáře)
monumentální malířství (mozaiky, méně často fresky) a knižní malířství
mozaiky - zářivé, barevné - strnulost, frontalita, symetrie - podřízeno ideologické a reprezentační funkci (Nebeský jeruzalém z S. Pudenziana, císař Justinián a císařovna Theodora s průvodem v S. Vitale,křest Kristův v baptistériích, biblické výjevy v S.Maria Maggiore)
knižní malba - navazuje na římskou - kodex. Ilustrovali se bible, žaltáře, evangeliáře - Vídeňská Genesis, Rossanský kodex, evangeliář mnicha Rabuly, Pařížský žaltář. Josuův svitek ukazuje antický způsob
užité umění - vrchol v 5-6st. - vedoucí Byzanc, řezby do slonoviny - Maximiliánův trůn (550)
architektura
užívali se centrály (kruh, oktogon, řecký kříž), baziliky a jejich kombinace
stavěli se chrámy, baptiseria, mauzolea (S.Constanza v Římě, S.Lorenzo v Miláně (370))
Katakomby
pohřbívání mrtvých a útočiště před pronásledováním (Řím, Palestina, Alexandria, Sicílie atd)
první umělecké projevy křesťanů (nemohou spalovat mrtvé kvůli Poslednímu soudu) -nástěnné malby (ornamentální, figurativní) - křesťanská symbolika a ikonografie
od iluzionismu k schematismu, linearismu a plošnosti (4-6st)
přejímají mytologické náměty, užívají Starý a Nový zákon, apoštoly, proroky a mučedníci. Kříž až v 4st.
vytesány do skály - mnoho pater. často i židé a pohani.
katakomby Kallixtovy, Domicilliny a Priscilliny podél Via Appia v Římě. (+ Neapol/Sicílie/Alexandria)
Obytné domy
baptiserium - centrální prostor s nádržkou a baldachýnem (ciboriem) - jediná v Dura Europos (Sýrie -230)
Chrámy
po uznání se tvoří chrámy na místě svatyní (4st Jeruzalém, Betlém, Řím(Petr a Pavel), Konstantinopol (svatých Apoštolů, Hagia Sophia a Hagia Eiréné)
Bazilika
atrium (čtvercový dvůr se sloupovým ochozem a studnou uprostřed), nartexu(předsíň pro nepokřtěné) a baziliky - podélné stavby s kněžištěm a lichým počtem lodí, hlavní loď je otevředa do krovu, sedlová střecha, vedlejší mají tribuny. Kněžiště (apsida), oddělena často transeptem(příčnou lodí), kruhová kamenná sedátka a biskupský stolec uprostřed
největší římské - 4st sv.Petr ve Vatikánu (strženo 1506), sv.Pavla za hradbami, sv.Jana v Lateránu, S.Maria Maggiore. Lépe zachované jsou třeba v Aquilei
spojení baziliky a centrály často v Palestině (Betlém/Jeruzalém)