Historie kvalitativního výzkumu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Historie kvalitativního výzkumu
Hendl: Vývoj kvalitativního výzkumu - Kvalitativní přístup se vyvinul z kritiky pozitivistického a přírodovědného přístupu, hlásí se k hermeneutice a fenomenologii, významný impulz mu dala chicagská sociologická škola. Především v novější době se pak prosazuje podstata konstruktivistického přístupu a přístupy subtilního realismu představující jakousi střední cestu mezi konstruktivismem a pozitivismem či naivním realismem.
Za jednu z raných vývojových linií kvalitativního výzkumu lze považova obecně terénní výzkum a zvláště pak etnologii. Etnologie jako věda o národech má své počátky v 15. a 16. století, kdy cestovatelé, misionáři a koloniální úředníci popisovali Nový svět s jeho „primitivními národy“. Ve druhé polovině 19. století se etnologie stále více hlásí k étosu vědeckých metod, což se projevilo kritikou neškolených pozorovatelů a požadavkem zúčastněného pozorování. V době první světové války položil Malinowski základy moderního etnografického paradigmatu svými terénními studiemi pomocí zúčastněného pozorování. Podobnou roli v oblasti sociologie sehrály studie chicagské školy.
[Denzin, Lincoln] ve 20. a 30. letech sociologové ze Chicago school ustanovili potřebu QL zkoumání pro studia lidského skupinového jednání. V antropologii v tu samou dobu Boas, Mead, Benedict, Evans-Pritchard, Radcliffe-Brown, Malinowski vyvíjejí postupně metodu fieldworku (terénního výzkumu). Postupně se QL výzkum stane nástrojem i jiných sociálních i behaviorálních disciplín (vzdělání, historie, politických věd, business, medicíny, sociální práce a komunikace). QL v rámci antropologie (A) se zrodil na požadavku porozumět druhému (the other), původně exotickému druhému, primitivnímu, nebílému člověku z jiné K, která je méně civilizovaná než euroamerická K badatelova.
Dnes je QL chápán jako způsob zkoumání, který jde napříč disciplinami (crosscut), obory i předměty studia, pod tuto kategorii spadá řada metod a přístupů: case-study, politika a etika, interviewing, P.O., vizuální metody, interpretativní analýza a participatory inquiry.
[Hammersley, Atkinson]: Co je etnografie? Etnografii chápou v liberálním slova smyslu jako: metodu nebo sadu metod, zahrnujících účast etnografa, otevřenou nebo skrytou, na denním životě lidí po nějaký čas, sledující co se děje,naslouchající tomu, co se říká, ptající se otázky – sbírající všechna data, která jsou dostupná, aby osvětlil témata, na která se soustředí jeho výzkum. Podle nich všichni sociální výzkumníci jsou do jisté míry zúčastnění pozorovatelé a tak jsou hranice etnografie nejasné. Etnografie navíc odpovídá tomu, jak lidé sami chápou a vnímají svět každodennosti, což se dřív považovalo za slabost, dnes za přednost etnografie jako metody