Umění vrcholného středověku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
umění vrcholného středověku
podmínky a podklady gotického styluv období vrcholného a pozdního feudalismu (12-15.století) - sociální, hospodářské a politické změny
doba prvních národních států - Francie, Anglie (Německo a Itálie jsou stále rozdrobené)
rozvoj životní úrovně - stoupá význam měšťanstva a nové šlechty
první světské stavební hutě a městské dílny (dříve jenom klášterní)
kritika moci a bohatství církve (lidové kacířství - Albigenští), náprava církve - minoritní řády - františkáni (sv.František z Assisi v Itálii), dominikání (sv.Dominik ve Španělsku)
zápas mezi světskou a církevní mocí. Graduje v papežském schizmatu (1309-1377 -sídlo papeže v Avignonu)
středem Evropy se stává severní Francie (opat Suger, Bernard z Clairvaux (zakladatel Cisterciáků))
Sorbonna - scholastika Tomáše Akvinského (spojení křesťanského učení s filosofií Aristotelovou), sv. Bonaventura, sv. Albert Veliký x Oxford (William Occam, Roger Bacon) - vítězství nominalismu.
hrubé členění gotického slohu:
raná gotika - Francie 12st. Zbytek evropy ve 13.století
vrcholná gotika - Francie ve 13. a 14.st. Zbytek Evropy ve 14.století
pozdní gotika - 15.století, v Itálii už nastupuje renesance
znaky gotického stylu:
neslouží výhradně církvi a feudálům, laicizace hutí
realismus vítězí nad románským spiritualismem, láska k přírodě, smyslové vnímání
vymaňuje se z anonymity - ač jsou umělci stále řemeslníci, tak dosahují věhlasu
osobité národní rysy v jednotlivých zemích - vznik národních uměleckých škol
rozhodující technický vynález - křížová žebrová klenba .Znám v S Itálii a normanské části již v románské
porůznu se v románské době objevovaly i další znaky - lomený oblouk a opěrný systém
teprve v roce 1132 se však použili všechny prvky najednou - přestavba karolinského opatského chrámu v Saint-Denis - opat Suger - první gotický kostel
Vysvěceno roku 1144. Byli přítomni preláti z Remeše, Chartres, Canterbury, Rouenu, Sens, Noyonu, Orleansu, Beauvais, Arrasu, Senlis a dalších. V následujících desetiletích přestvabují svoje katedrály v novém, gotickém stylu
Gotika se rozšiřuje ve 13.století díky cisterciákům. Pravidelné schůze opatů a výmena zkušeností (Citeaux)
vrcholný architektonický útvar gotiky. Mnoho jich však bylo dostaveno až v 19.století
snaha o odhmotněný, produchovněný prostor. Zdůraznění vertikál - nahrazení empor triforiem (úzkou chodbičkou v síle zdi pod okny a nad arkádami oddělující loď hlavní od vedlejších. Zdůrazněno příporami
protáhlý chór s ochozem, věnec kaplí. Osvětleno barevnými okny. Příčná loď málo přesahující 3 či 5-lodí
z vnějšku obvykle průčelí s třemi vchody mezi dvěmi věžemi. Obdobné i na S a J straně příčné lodi. Zdobeno
uprostřed průčelí je roseta s bohatými kružbami
opěrný systém je technického rázu - zatíženo fiálami a zdobené kraby a kytkami. Zpevňuje kritické body tlaku. Zevnitř to plní přípory. Díky tomu se zdi redukují ve prospěch oken. (Saint-Chapelle v Paříži)