Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Umění vrcholného středověku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (21.06 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

umění vrcholného středověku

podmínky a podklady gotického stylu
  • v období vrcholného a pozdního feudalismu (12-15.století) - sociální, hospodářské a politické změny

  • doba prvních národních států - Francie, Anglie (Německo a Itálie jsou stále rozdrobené)

  • rozvoj životní úrovně - stoupá význam měšťanstva a nové šlechty

  • první světské stavební hutě a městské dílny (dříve jenom klášterní)

  • kritika moci a bohatství církve (lidové kacířství - Albigenští), náprava církve - minoritní řády - františkáni (sv.František z Assisi v Itálii), dominikání (sv.Dominik ve Španělsku)

  • zápas mezi světskou a církevní mocí. Graduje v papežském schizmatu (1309-1377 -sídlo papeže v Avignonu)

  • středem Evropy se stává severní Francie (opat Suger, Bernard z Clairvaux (zakladatel Cisterciáků))

  • Sorbonna - scholastika Tomáše Akvinského (spojení křesťanského učení s filosofií Aristotelovou), sv. Bonaventura, sv. Albert Veliký x Oxford (William Occam, Roger Bacon) - vítězství nominalismu.

  • hrubé členění gotického slohu:

    • raná gotika - Francie 12st. Zbytek evropy ve 13.století

    • vrcholná gotika - Francie ve 13. a 14.st. Zbytek Evropy ve 14.století

    • pozdní gotika - 15.století, v Itálii už nastupuje renesance

  • znaky gotického stylu:

    • neslouží výhradně církvi a feudálům, laicizace hutí

    • realismus vítězí nad románským spiritualismem, láska k přírodě, smyslové vnímání

    • vymaňuje se z anonymity - ač jsou umělci stále řemeslníci, tak dosahují věhlasu

    • osobité národní rysy v jednotlivých zemích - vznik národních uměleckých škol

Gotická architektura v Evropě předpoklady a rozšíření
  • rozhodující technický vynález - křížová žebrová klenba .Znám v S Itálii a normanské části již v románské

  • porůznu se v románské době objevovaly i další znaky - lomený oblouk a opěrný systém

  • teprve v roce 1132 se však použili všechny prvky najednou - přestavba karolinského opatského chrámu v Saint-Denis - opat Suger - první gotický kostel

  • Vysvěceno roku 1144. Byli přítomni preláti z Remeše, Chartres, Canterbury, Rouenu, Sens, Noyonu, Orleansu, Beauvais, Arrasu, Senlis a dalších. V následujících desetiletích přestvabují svoje katedrály v novém, gotickém stylu

  • Gotika se rozšiřuje ve 13.století díky cisterciákům. Pravidelné schůze opatů a výmena zkušeností (Citeaux)

Podoba architektury Katedrála
  • vrcholný architektonický útvar gotiky. Mnoho jich však bylo dostaveno až v 19.století

  • snaha o odhmotněný, produchovněný prostor. Zdůraznění vertikál - nahrazení empor triforiem (úzkou chodbičkou v síle zdi pod okny a nad arkádami oddělující loď hlavní od vedlejších. Zdůrazněno příporami

  • protáhlý chór s ochozem, věnec kaplí. Osvětleno barevnými okny. Příčná loď málo přesahující 3 či 5-lodí

  • z vnějšku obvykle průčelí s třemi vchody mezi dvěmi věžemi. Obdobné i na S a J straně příčné lodi. Zdobeno

  • uprostřed průčelí je roseta s bohatými kružbami

  • opěrný systém je technického rázu - zatíženo fiálami a zdobené kraby a kytkami. Zpevňuje kritické body tlaku. Zevnitř to plní přípory. Díky tomu se zdi redukují ve prospěch oken. (Saint-Chapelle v Paříži)

Témata, do kterých materiál patří