Umění vrcholného středověku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
menší kostely - pilíře byly srostlé s hmotou stavby
hrady - mohutný donjon (věž) - pohodlnější na bydlení
opevnění (měst i klášterů) - Carcassone, Mont-Saint-Michel, španělská Ávila, německý Rothenburg aj.)
měšťanstvo - radnice, domy, mosty, špitály, později i masné krámy, pivovary, slanečkárny, kašny aj.
koncem 14. a 15. století. Za mateřskou zemi se považuje Anglie (katedrála v Exeteru 1280-1394), některé prvky ale už ve druhé pol. 14.století použili Parléřovi ve Švábském Gmundu a při stavbě sv.Víta
rozlehlé síňové prostory, složité klenby (často už samonosné), zprohýbaná žebra a svorníky jen estetické
lomený oblouk bývá nahrazen oslím hřbetem. Objevují se plaménkové motivy (flamboyantní)
žebroví z uschlých větví, uvadlé fiály.
Chartres - sochařská výzdoba a barevná okna
Remeš - sochařská výzdoba ovlivňuje Evropu
Amiens - jedna z nejkrásnějších
Beauvais - nejvyšší (klenba 68m - zřítila se a byla nahrazena menší)
Paříž - Notre-Dame - učebnicové užití všech prvků
Exeter - odstartovává vrcholnou gotiku
perpendikulární styl - vertikální soustava prutů kružby, volně vyrůstající z podpěry - obrácený deštník
vrcholná díla - Gloucester, Ely, Exeter, York, Lincoln
vyspělá podoba francouzské stylu (Štrasburk, Kolín nad Rýnem)
prostší síňové kostely - stejnolodí (vhodné hlavně pro kázání).
gotické katedrály stavěli cizinci (Sevilla). Pouze pár se může rovnat francouzským (Palma de Mallorca, Sta Maria del Mar v Barceloně)
V Geroně (katalánsko) se prvně překlenul prostor širší než 21metrů
všechny kostely jsou odlišné od německých a francouzských - mají v sobě vždy něco z domácí tradice
katedrály také stavěli pouze cizinci (Milán)