Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




OSE_9

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (997.12 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

9. Otázka Metodika Evidence-based Practice (Education/Nursing/Healthcare), klinická / pedagogická rozvaha podle metodiky EBP. Kategorizace výzkumu a výzkumných designů, hierarchie síly vědeckých důkazů.

Profily absolventů ošetřovatelských oborů a programů, učební studijní plány a sylaby předmětů ošetřovatelství a ošetřovatelské péče.

Metodika Evidence-based Practice (Education/Nursing/Healthcare)

  • Praxe založená na vědeckých důkazech

  • Princip metody spočívá v tom, že k vyřešení odborných problémů v praxi hledáme výzkumem ověřený odborný postup (vědecký důkaz)

  • Nalezené informace využíváme k rozhodování o

    • Optimálním postupu péče/léčby/výuky

    • O změně postupu dosavadního tak, abychom dosáhli lepších výsledků

  • model EBP usnadní zdravotnickému profesionálovi:

    • Formulovat zodpověditelnou klinickou otázku

    • Vyhledat nejlepších dostupné vědecké důkazy

    • Kriticky zhodnotit vědecké důkazy

    • Implementovat nejlepší dostupné vědecké důkazy do zdravotnictví

    • Vyhodnotit a diseminovat výsledků implementace

  • EBP centrum v ČR bylo založeno v roce 2013 na Lékařské fakultě Univerzity Palackého v Olomouci

Kroky EBP dle Oxfordského modelu

  1. Formulace rešeršní otázky

  2. Pokročilá literární rešerše = vyhledávání studií ve vědeckých databázích a zdrojích šedé literatury

  3. Zhodnocení metodologické kvality vyhledaných studií

  4. Využití vhodných důkazů v konkrétní praxi

  5. Vyhodnocení účinku postupu a zveřejnění zprávy o našem postupu a jeho výsledcích

Klinická / pedagogická rozvaha podle metodiky EBP

  • Rozvaha napomáhá k rozhodnutí, zda se vědecké důkazy dají uplatnit v praxi

  • Vědecké důkazy lze uplatnit, pokud jsou dle rozvahy:

    • PROVEDITELNÝ

    • VHODNÝ

    • SMYSLUPLNÝ

    • ÚČINNÝ

Kategorizace výzkumu a výzkumných designů

  • Kategorizace výzkumu

    • Kvantitativní výzkum

    • Kvalitativní výzkum

  • Design kvantitativního výzkumu

    • Primární výzkum

    • Sekundární výzkum

Design KVANTITATIVNÍHO PRIMÁRNÍHO výzkumu

Design KVANTITATIVNÍHO SEKUNDÁRNÍHO výzkumu

  • Patří sem Systematické review

    • Výzkumná studie s nejvyšší úrovní vědeckých důkazů

    • Syntetizuje výsledky nebo závěry studií primárního výzkumu

    • Studie jsou vyhledávány v mnoha vědeckých databázích

Design KVALITATIVNÍHO výzkumu

  • Jsou to především interpretativistické studie

  • Dále existují kritické studie, které jsou méně rozšířené ve zdravotnictví: akční výzkum, feministický výzkum, analýza diskursu a analýza politik

  • Nejběžněji používané studie ve zdravotnictví

    • Fenomenologie

      • výzkumník identifikuje podstatu lidských zkušeností o určitém fenoménu, tak jak ho popisují probandi

    • Etnografie

      • výzkumník dlouhodobě studuje intaktní kulturní skupinu v jejím přirozeném prostředí, data sbírá především pozorováním, případně rozhovory

      • Do přirozenosti dané skupiny však nezasahuje

    • Zakotvená teorie

      • výzkumník odvozuje obecné abstraktní teorie procesu jednání nebo interakce zakotvené v názorech/postojích účastníků

Témata, do kterých materiál patří