12_motivace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
12. Motivace žáků ve výuce somatologie
Motivace
Souhrn intrapsychických dynamických sil neboli motivů, které zpravidla aktivizují a
organizují chování a prožívání s cílem změnit existující neuspokojivou situaci nebo
dosáhnout něčeho pozitivního
Podle Obsta je to také prostě hnací síla člověka, stav duše, který jej aktivuje a uvádí do
pohybu
Motivace ve škole je výsledkem interakce mezi osobností žáka, učitelem, spolužáky,
učivem
Motivace k učení je sama naučená a na jejím vytváření se nejvíce podílí nápodoba
vzorů, jasné vyjadřování požadavků a očekávání a přímé pokyny osob vnímaných jako
důležité
Základ motivačních postojů ve vztahu k učení se klade v rodině
Motivace a zájem patří k nejdůležitějším činitelům v učení
Dělení motivace
1. Počáteční motivace
Má za úkol vzbudit u žáka aktivitu a nasměrovat ho k cíli
2. Průběžná motivace
Má za cíl udržet nebo i zvýšit aktivitu na dané úrovni
3. Výsledná motivace
Po dosažení cíle
1. Vnější
Dílčí motivy, které jsou spjaty s předmětem a příslušnou činností zprostředkovaně
- ve školním prostředí jsou to známky, tresty, odměny, donucení
Vede k tomu, že žáci volí pragmatickou strategii – minimální úsilí k maximálnímu
úspěchu
Usilují o porozumění jen natolik, nakolik je třeba ke zvládnutí zkoušky
2. Vnitřní
Dílčí motivy spjaté s příslušným předmětem – zvídavost, radost z vykonávání
příslušné činnosti
Zaujmutí tématem nebo činností
Učí se způsobem vedoucím k hlubšímu zpracování učiva (na rozdíl od vnější
motivace)
1. Pozitivní (snaha dosáhnout cíle, odměny)
2. Negativní (snaha vyhnout se trestu)
Činitelé příznivě působící na motivaci k učení
a) Novost situace, předmětu, činnosti
U žáků můžeme pozorovat zvýšený zájem o učení po jejich přechodu do vyšších
ročníků, dostanou-li nové učebnice, začínají-li nový předmět atd.
První hodiny mohou žáka motivovat či demotivovat – proto je důležitá důkladná
příprava zejména na první hodinu
Př. využíváme nových metody ve výuce, předkládáme zajímavosti z klinické praxe,
donášíme zajímavé materiály atd.
b) Úspěch v činnosti
Úspěch v činnosti je „odměnou“, pro žáka je to důkaz toho, že překonal překážky
a obtíže, projevil schopnosti a dovednosti → úspěch zvyšuje sebehodnocení,
žákovo jistotu → zlepšení vztahu žáka k výuce a zároveň stoupá i motivace pro
činnost, která vedla k úspěchu
Z toho vyplývají pro učitele požadavky:
- Poskytovat zpětnou vazbu o výkonu, vést ho k sebekontrole
- Volit úkoly, které nejsou příliš snadné, ani příliš obtížné
-
Znát své žáky - dát možnost každému prožít pocit úspěchu (kdo je slabší,
potřebuje více času na získání nějaké dovednosti, jak kdo pracuje)