Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




12_motivace

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (521.43 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

12. Motivace žáků ve výuce somatologie

Motivace

 Souhrn intrapsychických dynamických sil neboli motivů, které zpravidla aktivizují a

organizují chování a prožívání s cílem změnit existující neuspokojivou situaci nebo
dosáhnout něčeho pozitivního

 Podle Obsta je to také prostě hnací síla člověka, stav duše, který jej aktivuje a uvádí do

pohybu

 Motivace ve škole je výsledkem interakce mezi osobností žáka, učitelem, spolužáky,

učivem

 Motivace k učení je sama naučená a na jejím vytváření se nejvíce podílí nápodoba

vzorů, jasné vyjadřování požadavků a očekávání a přímé pokyny osob vnímaných jako
důležité

 Základ motivačních postojů ve vztahu k učení se klade v rodině

 Motivace a zájem patří k nejdůležitějším činitelům v učení


Dělení motivace

1. Počáteční motivace

 Má za úkol vzbudit u žáka aktivitu a nasměrovat ho k cíli

2. Průběžná motivace

 Má za cíl udržet nebo i zvýšit aktivitu na dané úrovni

3. Výsledná motivace

 Po dosažení cíle

1. Vnější

 Dílčí motivy, které jsou spjaty s předmětem a příslušnou činností zprostředkovaně

- ve školním prostředí jsou to známky, tresty, odměny, donucení

 Vede k tomu, že žáci volí pragmatickou strategii – minimální úsilí k maximálnímu

úspěchu

 Usilují o porozumění jen natolik, nakolik je třeba ke zvládnutí zkoušky

2. Vnitřní

 Dílčí motivy spjaté s příslušným předmětem – zvídavost, radost z vykonávání

příslušné činnosti

 Zaujmutí tématem nebo činností

 Učí se způsobem vedoucím k hlubšímu zpracování učiva (na rozdíl od vnější

motivace)

1. Pozitivní (snaha dosáhnout cíle, odměny)
2. Negativní (snaha vyhnout se trestu)


Činitelé příznivě působící na motivaci k učení

a) Novost situace, předmětu, činnosti

 U žáků můžeme pozorovat zvýšený zájem o učení po jejich přechodu do vyšších

ročníků, dostanou-li nové učebnice, začínají-li nový předmět atd.

 První hodiny mohou žáka motivovat či demotivovat – proto je důležitá důkladná

příprava zejména na první hodinu

 Př. využíváme nových metody ve výuce, předkládáme zajímavosti z klinické praxe,

donášíme zajímavé materiály atd.

b) Úspěch v činnosti

 Úspěch v činnosti je „odměnou“, pro žáka je to důkaz toho, že překonal překážky

a obtíže, projevil schopnosti a dovednosti → úspěch zvyšuje sebehodnocení,
žákovo jistotu → zlepšení vztahu žáka k výuce a zároveň stoupá i motivace pro
činnost, která vedla k úspěchu

 Z toho vyplývají pro učitele požadavky:

- Poskytovat zpětnou vazbu o výkonu, vést ho k sebekontrole
- Volit úkoly, které nejsou příliš snadné, ani příliš obtížné
-

Znát své žáky - dát možnost každému prožít pocit úspěchu (kdo je slabší,
potřebuje více času na získání nějaké dovednosti, jak kdo pracuje)

Témata, do kterých materiál patří