12_motivace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
c) Žákova činnost a uspokojení z ní
Přirozenou lidskou potřebou je aktivita a činnost a radost z ní
V nižších ročnících začínáme hrou, poté přecházíme k technickým činnostem,
manipulaci s nástroji v laboratoři, ...
d) Sociální momenty
Pozitivní sociální hodnocení předmětů a činností
- Mladý člověk často formuje své zájmy tím, co kladně hodnotí osoby, k nimž
má pozitivní citovou vazbu (rodina, učitel, kamarádi, masmedia)
Sociální hodnocení žákova úspěchu v učebních činnostech
- U starších žáků se setkáváme s projevy lhostejnosti k pochvale, známce,
uznání → to jen projev samostatnosti mladého člověka či zakrývání pocitu
zklamání z neúspěchu → ve skutečnosti nejsou lhostejní
Společná činnost
- Zejména ve skupině, ke které má jedinec pozitivní vztah → zvýšení motivace
Soutěžení
- Má pozitivní i negativní účinky, nesporně vede k mobilizaci sil, soudržnosti
skupiny, posilování vůle
- POZOR – vítězství se nesmí stát cílem za každou cenu, žákovi nesmí stále
přinášet neúspěch (ztráta jistoty)
e) Souvislost nového předmětu (činnosti) s předchozími žákovými činnostmi,
zkušenostmi a zájmy
Od různých zájmových činností (žák rád pomáhá lidem) až po hluboký zájem o
předmět (ošetřovatelství) a činnost
Rodiče a pedagogové by měli v zájmové činnosti děti podporovat již od útlého
dětství
f) Souvislost předmětu s životními perspektivami
„Učte se, budete to potřebovat v praxi“! → důležitá žákova osobní zkušenost,
zážitek, emoční zabarvení → klinická praxe, exkurze, napojování výuky
v laboratoři na reálný svět atd.
Motivující činitelé
Aktivizační metody
Využívání různých informačních zdrojů
Odměny, tresty
Demotivující činitelé
Rušivé vlivy prostředí
Nasycení – nadměrné zabývání se jedním předmětem bez střídání s jinými činnostmi
Opakované žákovy neúspěchy
Nedostatky v osobních vztazích a emoční atmosféře
Nedostatky v metodě vyučování a ve způsobech výchovy
Skutečnosti, které jsou opakem šesti skupin činitelů příznivě působících na motivaci k
učení
Neinformovanost jak poznatky spojí s praxí
Kritika převažující nad pochvalou
Velké množství poznatků
Největší důraz je kladen na klasifikaci