13_skupinove vyucovani
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
13. Skupinové vyučování v somatologii – zásady pro práci ve skupinách,
výhody a nevýhody skupinové práce z pohledu žáka a učitele.
Skupinová výuka = třída je rozdělena na menší skupiny, skupinám jsou zadány shodné či
rozdílné úkoly.
Zásady práce ve skupinách:
1. Vhodné rozdělení žáků – záleží na úkolu.
2. Dobrá organizace výuky – čas, vhodný úkol (individuální možnosti žáků).
3. Sledovat skupinové procesy.
4. Stanovení pravidel pro práci ve skupině, tak aby byli všichni žáci aktivní.
Výhody
- Pocit žáků: cítí se volněji, mohou mezi sebou komunikovat, spolupracovat.
- Pokud každá skupina dostane jiný úkol a má ho poté prezentovat, stihne se za
vyučovací jednotku více učiva.
- Pokud mají skupiny stejný úkol, pak je možnost pohlédnout na téma úkoly z více úhlů
– rozdílné zpracování.
- Rozvoj vzájemného respektu a učení se spolupráci.
- Učení samostatnosti – organizace práce.
Nevýhody
- Živější a často i hlučnější hodina – nutnost usměrnit.
- Často se stává, že pokud se daná skupinka zaměřuje pouze na své téma, už ji nezajímá
(neposlouchá) témata nebo názory ostatních skupin – nevěnuje jim pozornost.
- Časové rozvržení – každá skupina pracuje jinak efektivně. Může se stát, že jedna
skupinka bude mít už hotovo a bude se „nudit“, druhá bude ještě pracovat.
- Časové rozvržení – každé téma je jinak obsáhlé a učitel může v závěru hodiny cítit, že
nestihá probrat co potřebuje = zrychlení pracovního tempa – ubrání na kvalitě a
efektivitě hodiny.
- Obtížnější hodnocení.
Z pohledu učitele
- Důležitá trpělivost a schopnost usměrnit žáky.
- Monitorovat a podporovat činnost skupin.
- Působit jako moderátor a poradce.