Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




14_metody

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (317.56 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

14. Výukové metody v somatologii

 Z řeckého methodos = cesta, v didaktice cesta za určitým cílem
 Záměrný, cílevědomý a koordinovaný systém vyučovací činnosti učitele a učební

činnosti žáka zaměřený na aktivní osvojování si obsahu vyučování a směřuje k dosažení
stanovených výchovně-vzdělávacích cílů

 Výběr vyučovacích metod závisí na teoretické přípravě žáků, individuálních

zvláštnostech žáků, na jejich věku a v neposlední řadě na materiálních podmínkách

 Pyramida učení – míra osvojeného učiva:

o

Výklad (5 %)

o

Čtení (10 %)

o

Audiovizuální metoda (20 %)

o Demonstrace (30 %)
o

Diskuse ve skupinách (50 %)

o

Praktické cvičení (70 %)

o

Vyučování ostatních (90 %)

Výklad: rychlá prezentace učiva, může mít charakter minipřednášky, prezentace

písemného textu, heuristické metody, hledání řešení problému. Nevýhodou této metody
je, že je pro žáky nudná, nejsou-li do výkladu zapojeni

Čtení: při praktickém vyučování, efektivnost lze zvýšit kombinací s jinou metodou
Audiovizuální metoda: má být spíše doplňující metodou, audiovizuální pomůcky (CD,

filmy atd.) podporují myšlenky prezentované učitelem, úspěšnost sledování filmů může
zvýšit pracovní list k danému tématu (s otázkami, cvičením apod.) či diskuse vedená po
prezentaci; učitel by neměl představovat žákům filmy, které sám předtím neviděl

Demonstrace: předvádění pracovního úkonu, který má být předveden odborně a

didakticky správně, učitel může žákům předvádět celý pracovní postup v obvyklém
pracovním tempu, ve zpomaleném tempu s přestávkami v důležitých fázích nebo může
zopakovat složitější a důležité úkony, následně žáci napodobují učitele, a tím si osvojují
dovednosti

Diskuse ve skupinách: v praktickém vyučování zdravotnických předmětů velmi

užitečná, umožňuje žákům využívat vlastní myšlenky, poslouchat ostatní a tolerovat
názory jiných, diskuse podporuje žáka v prezentaci vlastních názorů, pocitů a myšlenek,
které se vztahují k tématu

Praktické cvičení: žáci mají aktivní roli, má být promyšlené a pomůcky předem

připravené, předchází mu instruktáž a předvedení ukázky, při cvičení je možné podávat
komentář, po cvičení je vhodné provést zápis

Vyučování ostatních: nejefektivnější metoda, žák, který učí ostatní žáky, si zapamatuje

90 % informací sám, dochází ke změně chování toho, kdo učí, a jeho prostřednictvím i
ostatních

Témata, do kterých materiál patří