14_metody
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
14. Výukové metody v somatologii
Z řeckého methodos = cesta, v didaktice cesta za určitým cílem
Záměrný, cílevědomý a koordinovaný systém vyučovací činnosti učitele a učební
činnosti žáka zaměřený na aktivní osvojování si obsahu vyučování a směřuje k dosažení
stanovených výchovně-vzdělávacích cílů
Výběr vyučovacích metod závisí na teoretické přípravě žáků, individuálních
zvláštnostech žáků, na jejich věku a v neposlední řadě na materiálních podmínkách
Pyramida učení – míra osvojeného učiva:
o
Výklad (5 %)
o
Čtení (10 %)
o
Audiovizuální metoda (20 %)
o Demonstrace (30 %)
o
Diskuse ve skupinách (50 %)
o
Praktické cvičení (70 %)
o
Vyučování ostatních (90 %)
Výklad: rychlá prezentace učiva, může mít charakter minipřednášky, prezentace
písemného textu, heuristické metody, hledání řešení problému. Nevýhodou této metody
je, že je pro žáky nudná, nejsou-li do výkladu zapojeni
Čtení: při praktickém vyučování, efektivnost lze zvýšit kombinací s jinou metodou
Audiovizuální metoda: má být spíše doplňující metodou, audiovizuální pomůcky (CD,
filmy atd.) podporují myšlenky prezentované učitelem, úspěšnost sledování filmů může
zvýšit pracovní list k danému tématu (s otázkami, cvičením apod.) či diskuse vedená po
prezentaci; učitel by neměl představovat žákům filmy, které sám předtím neviděl
Demonstrace: předvádění pracovního úkonu, který má být předveden odborně a
didakticky správně, učitel může žákům předvádět celý pracovní postup v obvyklém
pracovním tempu, ve zpomaleném tempu s přestávkami v důležitých fázích nebo může
zopakovat složitější a důležité úkony, následně žáci napodobují učitele, a tím si osvojují
dovednosti
Diskuse ve skupinách: v praktickém vyučování zdravotnických předmětů velmi
užitečná, umožňuje žákům využívat vlastní myšlenky, poslouchat ostatní a tolerovat
názory jiných, diskuse podporuje žáka v prezentaci vlastních názorů, pocitů a myšlenek,
které se vztahují k tématu
Praktické cvičení: žáci mají aktivní roli, má být promyšlené a pomůcky předem
připravené, předchází mu instruktáž a předvedení ukázky, při cvičení je možné podávat
komentář, po cvičení je vhodné provést zápis
Vyučování ostatních: nejefektivnější metoda, žák, který učí ostatní žáky, si zapamatuje
90 % informací sám, dochází ke změně chování toho, kdo učí, a jeho prostřednictvím i
ostatních