Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Umění v antickém Řecku

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.21 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

ŘECKO

Zde byl za umělce považován jedinec s rozvinutou, mimořádnou schopností řemeslníka, zahrnut též aurou proroka, visionáře, inspirovaného bohy. V žebříčku prestiže se nacházejí básníci-tragédové. Mimořádné postavení tragédů bylo mimo jiné ovlivněno přesvědčením, že oni svými kreacemi zprostředkovávají Řekovi jeho náboženství, tj. ideologii, integrující řeckou polis. Ve zpracování mytologických látek se, zvláště Aischylovi a Sofoklovi, přisuzují zásluhy za to, že původní představy Homérovy a Hesiodovy zušlechtili a Řeka tak svými díly kultivovali.

Zpočátku se role básníka a herce spojovaly. Básník skládal i hudební partie svého kusu, sestavoval a nacvičoval tance, cvičil sborové písně a umělecky řídil-režíroval celé představení. Sofokles byl prvním, jenž se vzdal role prvního herce a přenechal ji profesionálovi.

Sochařství

Platon i Aristoteles (ten zvláště architekty) je zařazují mezi řemeslníky. A i když řada z nich dosáhla, zejména v době Alexandra Makedonského značného bohatství, jejich prestiž se nerovnala výsadám básníků. Plinius a někteří pozdní autoři dochovali ony podcenivé anekdoty o Zeuxisovi i Apellesovi, které symptomaticky dosvědčují určitou „nevážnost“ malířů a sochařů. Souvisí to zajisté s podceňováním manuální práce, která byla motivována účely dekorativními a hodnocena jako tvořivost druhotného významu. Plutarchos soudí, že šlechetné mládí, kontemplující o olympských bozích typu Dia a Héry by nikdy nechtělo být Feidem či Polykleitem a Seneca dokonce kategoricky soudí, že jakkoliv obdivujeme sochy řeckých bohů, jejich tvůrci opovrhujeme.

Malířství

Malířství v Řecku po dlouhou dobu nebylo samostatným uměním, nýbrž podřízeno do služeb stavitelství, sochařství a keramiky. Závislost malířů na stycích s předními muži řecké obce dokládá jejich nepříliš stabilní sociální pozici. Polygnotos mohl dekorovat některé veřejné budovy v Athénách jen proto, že byl osobním přítelem státníka Kimona, vynálezce perspektivy Agatharchos z ostrova Samu děkuje za relativní samostatnost svého postavení jen tomu, že byl malířem divadelních dekorací pro Aischyla a Sofokla. Apelles byl dvorním malířem krále Filipa, stejně jako Lysippos sloužil na dvoře Ptolemaiově.

Osobnost Perikla

Perikles kolem sebe soustředil okruh významných postav, jakýsi „brain trust“, k němuž patřili filosofové Protagoras, Anaxagoras, architekt Hippodamos z Milétu, dramatik Euripides a historik Herodotos. V průběhu zlatého věku řeckého umění je také vytěsňován z kolektivního vědomí Řeků platónský koncept, řadící umělce mezi obuvníky a vůbec řemeslníky (viz Ústava, kniha druhá, třetí a především desátá), a vážnost, prestiž řeckých umělců stoupá, což je úměrně vyjádřeno mimo jiné také v tom, že Řekové začínají rozlišovat poezii, hudbu, malířství a sochařství od řemeslné práce a zařazují je mezi vědy jako „formy moudrosti“.

Témata, do kterých materiál patří