Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




19_komunikace

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (266.09 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

19. Pedagogická komunikace ve výuce somatologie

Slovní metody monologické = Podstatou monologických metod přímého přenosu nebo sdělování poznatků je učitelův slovní
projev. Učitelé žákům předkládají fakta, hotové informace, definice, přehledy, popisy, celé
vědomostní systémy

Vysvětlování = Nejčastější výuková metoda
Využití v situaci, kdy se učitel nemůže opřít o předchozí žákovské zkušenosti. Vyžaduje od
učitele postupný, učleněný a výstižný výklad, zaměřený především na objasňování vnitřních
vztahů a zákonitostí, učitel se při vysvětlování soustředí na výklad pojmů, pravidel, zákonů,
vede žáky k tomu, aby správně chápali a přemýšleli. Součástí vysvětlování bývá často popis,
ten převládá u žáků nižších ročníků středních odborných škol, kteří umí velmi podrobně podle
obrazu popsat v somatologii svaly, orgány

Přednáška - Prezentuje poznatky v souvislém, logicky utříděném a jazykově bezchybném projevu.
- Klasická přednáška se skládá ze tří částí: z úvodu, výkladové části a závěrečné části
- Přednášku v odborných předmětech řadíme mezi nejnáročnější slovní vyučovací metody,
vyžaduje značné soustředění jak od učitele, tak i žáků. Velké nároky klade zejména na
pozornost žáků, jejich logickou paměť, úsudek a myšlení. Podle potřeby co nejvíce doplněna
názornými ilustracemi.

Výhody přednášky v odborných předmětech: cvičí žáky v naslouchání mluvenému slovu,
poskytuje informace o nejnovějších poznatcích vědy.

Nevýhody přednášky v odborných předmětech: zaznamenávání hlavních myšlenek je pro žáky
i vyšších ročníků středních škol velmi obtížné, zabírá obvykle velkou část vyučovací hodiny,
zkracuje čas na opakování učiva, špatně připravená přednáška bez adekvátního rozčlenění
učiva, logického uspořádání poznatků vede k pasivitě žáků.

Vyprávění = Zprostředkovává vědomosti výpravným, citově podbarveným způsobem. Ve zvýšené míře
předpokládá osobní dispozice učitele. Vzhledem k ontogenezi dítěte je vhodné v primární škole.
vyprávění může mít i funkci motivační a vystupuje pak ve vyučování jako pomocná metoda

Instruktáž - Teoretické vysvětlení praktické činnosti žákům, její názorné předvedení. Prezentuje žákům
slovní nebo písemnou formou určitý objekt a postupně způsob činnosti s ním

Slovní metody dialogické = Dialogické metody předpokládají dva nebo více účastníků, kteří spolu navzájem komunikují,
hovoří, naslouchají si, a reagují na názory druhých

Rozhovor - Jeho charakteristickým znakem je souvislé a tematicky návazné střídání otázek a odpovědí
mezi učitelem a žákem. Účinnost této metody v odborných předmětech, jako je např.
somatologie, spočívá v dokonalém řízení rozhovoru učitelem a v aktivní účasti všech žáků.

V odborných předmětech se zpravidla používají čtyři základní druhy rozhovoru:
- rozhovor jako vyučovací metoda, při němž jsou žákům sdělovány nové poznatky
- rozhovor zaměřený na upevňování získaných vědomostí
- rozhovor zaměřený k hodnocení žáků
- rozhovor zaměřený k opakování a upevňování nového učiva

Diskuse

Témata, do kterých materiál patří