19_komunikace
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
19. Pedagogická komunikace ve výuce somatologie
Slovní metody monologické = Podstatou monologických metod přímého přenosu nebo sdělování poznatků je učitelův slovní
projev. Učitelé žákům předkládají fakta, hotové informace, definice, přehledy, popisy, celé
vědomostní systémy
Vysvětlování = Nejčastější výuková metoda
Využití v situaci, kdy se učitel nemůže opřít o předchozí žákovské zkušenosti. Vyžaduje od
učitele postupný, učleněný a výstižný výklad, zaměřený především na objasňování vnitřních
vztahů a zákonitostí, učitel se při vysvětlování soustředí na výklad pojmů, pravidel, zákonů,
vede žáky k tomu, aby správně chápali a přemýšleli. Součástí vysvětlování bývá často popis,
ten převládá u žáků nižších ročníků středních odborných škol, kteří umí velmi podrobně podle
obrazu popsat v somatologii svaly, orgány
Přednáška - Prezentuje poznatky v souvislém, logicky utříděném a jazykově bezchybném projevu.
- Klasická přednáška se skládá ze tří částí: z úvodu, výkladové části a závěrečné části
- Přednášku v odborných předmětech řadíme mezi nejnáročnější slovní vyučovací metody,
vyžaduje značné soustředění jak od učitele, tak i žáků. Velké nároky klade zejména na
pozornost žáků, jejich logickou paměť, úsudek a myšlení. Podle potřeby co nejvíce doplněna
názornými ilustracemi.
Výhody přednášky v odborných předmětech: cvičí žáky v naslouchání mluvenému slovu,
poskytuje informace o nejnovějších poznatcích vědy.
Nevýhody přednášky v odborných předmětech: zaznamenávání hlavních myšlenek je pro žáky
i vyšších ročníků středních škol velmi obtížné, zabírá obvykle velkou část vyučovací hodiny,
zkracuje čas na opakování učiva, špatně připravená přednáška bez adekvátního rozčlenění
učiva, logického uspořádání poznatků vede k pasivitě žáků.
Vyprávění = Zprostředkovává vědomosti výpravným, citově podbarveným způsobem. Ve zvýšené míře
předpokládá osobní dispozice učitele. Vzhledem k ontogenezi dítěte je vhodné v primární škole.
vyprávění může mít i funkci motivační a vystupuje pak ve vyučování jako pomocná metoda
Instruktáž - Teoretické vysvětlení praktické činnosti žákům, její názorné předvedení. Prezentuje žákům
slovní nebo písemnou formou určitý objekt a postupně způsob činnosti s ním
Slovní metody dialogické = Dialogické metody předpokládají dva nebo více účastníků, kteří spolu navzájem komunikují,
hovoří, naslouchají si, a reagují na názory druhých
Rozhovor - Jeho charakteristickým znakem je souvislé a tematicky návazné střídání otázek a odpovědí
mezi učitelem a žákem. Účinnost této metody v odborných předmětech, jako je např.
somatologie, spočívá v dokonalém řízení rozhovoru učitelem a v aktivní účasti všech žáků.
V odborných předmětech se zpravidla používají čtyři základní druhy rozhovoru:
- rozhovor jako vyučovací metoda, při němž jsou žákům sdělovány nové poznatky
- rozhovor zaměřený na upevňování získaných vědomostí
- rozhovor zaměřený k hodnocení žáků
- rozhovor zaměřený k opakování a upevňování nového učiva
Diskuse